Recenzja gry Modus operandi Mroczne podziemie
„Modus operandi” oznacza z łac. „sposób postępowania”, w kryminalistyce opisuje powtarzalny sposób zachowania przestępcy, ponieważ człowiek wykazuje tendencję do wykonywania tych samych czynności identyczną metodą, w tym również sprawcy czynów karalnych.
„Modus operandi Mroczne podziemie” jest dedukcyjną grą detektywistyczno – kryminalną opartą na kartach, podczas której rozmawiamy i wskazujemy na sprawcę, ofiarę, narzędzie, miejsce zbrodni oraz motyw. Projektantem jest Kamil Matuszak („Labyrinth: Scieżki przeznaczenia”), opracowanie graficzne Emilia Baczyńska-Majchrzycka. Propozycja dla odbiorcy w wieku od 16 lat, czas rozgrywki zajmuje ok. 30-60 minut, bawi się 2-5 graczy.
Podobne gry pokazywane na blogu: „Gangster city”, „Sherlock”, „Śledztwo”, „Śledztwo Niewiarygodne historie”, „Zgroza”, „The Investigation”, „Cluedo”.
Recenzje pozostałych pozycji z oferty wydawcy: „MOJI Challenge: Emotki”, „MOJI Challenge: Zwierzaki”, „MOJI Challenge: Fantasy”, „Legends of Labyrinth”, oraz gry dla dorosłych odbiorców, jak „Swing”.
Inne gry o prowadzeniu dochodzenia: „Tajemnicze domostwo”, „24 godziny”, „Sherlook”, „Klub detektywów”, „Inspector nose”, „MS Batory”, „Mr. Jack”, „Listy z Whitechapel”, „Scotland Yard”, „Teorie spiskowe”, „Atak na Londyn Escape room”.
Gry paragrafowe ze śledztwem i z nawiązaniem do słynnej prozy: „Sherlock Holmes Pojedynek z Irene Adler”, „Cztery Śledztwa Sherlocka Holmesa”, „Dookoła świata Sherlock Holmes”, „Sherlock Holmes & Moriarty Konfrontacja”, „Sherlock Holmes Mistyczne śledztwa”.
Opisywana dziś gra to pierwsza z zestawu, w serii znajdziecie jeszcze „Wszystko w rodzinie” oraz „U szczytu władzy”. Każda składa się z 50 kart, z podziałem na sprawcę, ofiarę, narzędzie, miejsce i motyw, w tym karty pomocy dla uczestników zabawy oraz instrukcja.
Podczas otwarcia zwracamy uwagę na wygodę przechowywania i przenoszenia takiej gry – nie zajmuje wiele miejsca na półce, łatwo ją upchać w kieszeni spodni lub damskiej torebce. Karty są standardowej jakości, z zaokrąglonymi rogami, z oznaczeniami identyfikacji dla każdego stosu (talie można łączyć). Ilustracje są proste, ale charakterystyczne, dobrze dobrane i jednoznacznie wskazujące na rodzaj karty, jej cechy wyróżniające. W pamięci pozostaną sutener czy handlarz organami dla sprawców, kara za nekrofilię, haj narkotykowy i wybuch szału dla motywu, bezdomny dla ofiary, wysypisko śmieci czy katedra dla miejsca zdarzenia, bazooka i narkotyki dla narzędzia – z ilustracji podobały się pigułki i grzybki, karton z poduchą, łapka zombie wystająca z grobu, czy też dynamit z potłuczonymi okularami.
Rozgrywka rozpoczynająca się od pary graczy polega na identyfikacji kart przeciwnika (każdy popełnił przestępstwo, ale inne są historie tych zbrodni). Tutaj zestaw – pojedyncza karta z każdej kategorii – posiada każda osoba biorąca udział w zabawie, a zwycięża ostatnia z kartą na ręce. W turze dociągamy kartę z wybranego stosu i pokazujemy (w opcji zaawansowanej odkładamy na spód stosu bez ujawniania), następne zadajemy pytanie zamknięte (z odpowiedzią tak/nie) pojedynczej osobie lub skierowane do wszystkich. Możemy również postawić zarzut konkretnej osobie przy stole, ale w przypadku pomyłki to nie podejrzany, ale my tracimy kartę trzymaną na dłoni.
Drugi wariant zabawy polega na identyfikacji kart pojedynczej osoby, teraz jedynie wybrany gracz popełnił zbrodnie, pozostali są policjantami ścigającymi mordercę i zadającymi pytania – tym razem karą za niewłaściwe postawienie zarzutu będzie utrata kolejki, natomiast punkt nagrodą za poprawne wskazanie (notes i pisak we własnym zakresie). W tej opcji każdy z uczestników musi wcielić się w rolę sprawcy, zatem rozgrywamy kilka partii.
Mnie osobiście bardziej podoba się wariant, w którym każdy z nas trzyma karty, ponieważ czuje się rodzaj wyścigu związany z ich ujawnianiem, czemu towarzyszą emocje. Obserwując wachlarze graczy, od razu wiadomo, kto jest aktualnie liderem, kto stoi na straconej pozycji, kto goni wynik.
Klimat gry w dużej mierze uzależniony jest od predyspozycji samych graczy, ponieważ to gra na gadanie, z prowadzeniem konwersacji, wczuwaniem się w rolę, z wnikliwymi pytaniami. Jeśli wasz skład osobowy nie przepada za grami tematycznymi, macie w grupie raczej milczków niż gaduły, to rozgrywka może nie przypaść wam do gustu. Z rzeczy technicznych zabrakło nam tutaj mazaków i sucho ścieranych kart do zaznaczania sobie, które z nich już zeszły i do zapisu własnych podejrzeń.
„Mroczne podziemie Modus operandi” jest niezłą grą dedukcyjną i konwersacyjną, w którą polecamy bawić się w zgranym zespole, ewentualnie też w dopasowanej atmosferą scenerii – biwak przy ognisku, schronisko na odludziu, okazje typu Halloween, itp. Pozytywnie na klimat gry wpływają dobrze dobrane treści i ilustracje na kartach oraz możliwość manipulacji stosami – łączenie zestawów. Propozycja raczej dla amatorów kryminalnych gier mówionych z dreszczykiem, którzy lubią opowiadać mroczne historie i rozwiązywać tajemnice. Z pewnością warto spróbować i przetestować jak zgrana jest wasza grupa!
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy STARHOUSE GAMES
Film: „Modus operandi Mroczne podziemie” – unboxing
Film: „Modus operandi Mroczne podziemie” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!