Recenzja gry Rune stones

Dzisiaj recenzowana pozycja należy do czołowych rodzinnych gier fantasy i jednocześnie jest to najlepsza gra familijna o druidach. Zapraszam do tekstu i filmów, klasyczny już tytuł od świetnego projektanta i genialnego ilustratora.

Rune stones” to gra planszowa dla 2-4 uczestników w wieku od 12 lat (odejmijcie 2 lata od wskazania z opakowania) oraz z czasem rozgrywki zajmującym ok. 60 minut. Autorem jest Rüdiger Dorn („Istanbul”, „Las Vegas”), ilustrował Dennis Lohausen („Ark Nova”, „Projekt Gaja”, „Ganges”, „Marco Polo”, „Marco Polo II”, „Szczęść Boże”, „Renature”, „Manitoba”). Mechanizmy: budowanie stosu, zbieranie zestawów, zarządzanie ręką gracza, rzuty kością, karty wielokrotnego użycia (akcji do wyboru).

Inne gry o druidach: „Nemeton”, „Talisman Magia i Miecz”, „Broom service”, „Witless Wizards” (z dodatkiem), „Księga rytuałów”, „Materia Prima The Alchemist Guild” (jako alchemicy), „To ja tnę” (z dodatkiem), „Mystic Vale”, „Wyspa Skye” (z dodatkiem), „Mage wars Academy” (z dodatkiem). Atmosferę czerpania sił z mistycyzmu natury, duchowości zwierząt, itp. znajdziemy także w „Pradawny las”, „Kokopelli”, „Słońce i księżyc”, „Karmaka”, „Leśne duchy”, „Everdell”.

Podczas otwarcia zachwycamy się ilustracjami, malunki driad, harpii, goblinów, satyr i smoków na kartach są rewelacyjne, plansza również wygląda okazale. Wszystkie komponenty są tematycznie dopasowane i tworzą klimat fantasy.

Na zawartość opakowania składają się: plansza gry, 68 kart stworów, 28 artefaktów, 8 artefaktów-jokerów, 20 minerałów, 24 kamienie runiczne, 60 klejnotów, 15 białych klejnotów-jokerów, znacznik pierwszego gracza, kostka, tron, 4 plansze indywidualne gracza, 4 karty pomocy, 32 karty druidów, 4 znaczniki punktacji, instrukcja. Brakuje woreczków strunowych do przechowywania elementów. Na kartach pomocy brakuje informacji o akcjach gracza, a jest miejsce do uzupełnienia treści. Wizualnie jest to produkt dopieszczony, patrz naklejki na dwie strony znaczników punktowych, dopasowany znacznik gracza rozpoczynającego do planszy indywidualnej, tron (dodatek zbędny, ale miły rarytas).

Celem jest zwycięstwo na punkty, które zdobywamy przede wszystkim za zestawy artefaktów gromadzonych na planszy, ale również noty z kart oraz kamieni runicznych (przypominają nam menhiry).

W turze gracz może zdobyć nowe karty („przywołanie stworów”), które pozyskujemy z banku gry sprawdzając liczbę magicznych punktów na karcie. Kolejną akcją do wyboru jest zagranie pary kart w celu odpalenia oznaczeń z krawędzi („użycie zdolności kart”), dzięki czemu manipulujemy klejnotami oraz otrzymujemy kartę danej barwy niezależnie od pozycji kosztowej w linii banku. Ostatnią alternatywą jest „wykucie artefaktów”, czyli ich pozyskanie w kuźni (ograniczenie do pary, opłata w kryształach) oraz ich wymiana na punkty i tytułowe kamienie runiczne (stałe zdolności, nie mogą się dublować na planszy gracza).

Świetną mechaniką jest tutaj przede wszystkim „użycie zdolności kart”, ponieważ możemy ją odpalić tylko zagrywając parę kart, z których tą o wyższym numerze tracimy – karta druida wędruje do pudełka, a stworzenia leży na wspólnym stosie kart odrzuconych i wejdzie do gry tylko w momencie ponownego tasowania, jeśli zabraknie kart gry.

Gracz decyduje, którą z 3 akcji wybierze, jakie karty zagra – pamiętając o stracie, w które klejnoty i następnie artefakty zainwestuje na wstępie, jakie karty zakupi z banku – zważywszy na numerację i liczbę punktów mocy oraz oznaczenia wymiany kryształów widoczne na ich brzegach. Wybór kamieni runicznych także jest ograniczony – 4 wolne miejsca z 8 dostępnych alternatyw. W sumie jest nad czym się zastanawiać i co planować, a wszystkie akcje płynnie się ze sobą łączą i wzajemnie dopełniają!

Rune stones” to odrobinę gra o handlowaniu, przede wszystkim interesują nas inwestycje w karty i tu patrzymy na oczka mocy, zakupy przekładają się na kryształy, te oddajemy na przerobienie w artefakty, a tych pozbywamy się kompletami za punkty i stałe zdolności ułatwiające wszelkie późniejsze zakupy. Wcześniej druidzi kojarzyli mi się przede wszystkim z walką – wzywaniem potęgi natury w celu pokonania przeciwnika, tutaj z kolei na pierwszym planie mamy tajemnicze rytuały i alchemię dóbr wspieraną przez fantastyczne istoty. Koncepcja dla mnie jest oryginalna, różna od tej książkowej, ponieważ odbiegająca od bitewnej, ale ciągle angażująca w tematykę oraz zachęcająca do zabawy. Polecam!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy PIATNIK

Film: „Rune stones” – unboxing

Film: „Rune stones” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!