Recenzja gry Modus operandi Wszystko w rodzinie

Ludzie podobno tożsame czynności wykonują tymi samymi metodami, stąd w kryminalistyce funkcjonuje termin „modus operandi”, z łac. „sposób postępowania”, jako powtarzalność zachowania przestępcy. Dzisiaj druga gra z dedukcyjnej serii ukazująca skomplikowane relacje familijne, bo wszystko zostaje w…

Modus operandi Wszystko w rodzinie” (również jako „Modus operandi: All In The Family”) to gra karciana dla 2-5 uczestników w wieku od 16 lat oraz czasem partii zajmującym ok. 30-60 minut. Gra dedukcyjna i do rozmawiania przy stole – przesłuchujemy podejrzanych starając się wykryć cechy szczególne każdej kryminalnej historii. Projektantem jest Kamil Matuszak („Labyrinth: Scieżki przeznaczenia”), opracowanie graficzne Emilia Baczyńska-Majchrzycka. Tytuł można łączyć z dwoma pozostałymi, tj. „Mroczne podziemie” i „U szczytu władzy”.

Podobne gry pokazywane na blogu: „Gangster city”, „Sherlock”, „Śledztwo”, „Śledztwo Niewiarygodne historie”, „Zgroza”, „The Investigation”, „Cluedo”.

Recenzje pozostałych pozycji z oferty wydawcy: „MOJI Challenge: Emotki”, „MOJI Challenge: Zwierzaki”, „MOJI Challenge: Fantasy”, „Legends of Labyrinth”, prezentowaliśmy także gry dla dorosłych odbiorców (związki partnerskie, małżeństwa).

Inne gry o prowadzeniu dochodzenia: „Tajemnicze domostwo”, „24 godziny”, „Sherlook”, „Klub detektywów”, „Inspector nose”, „MS Batory”, „Mr. Jack”, „Listy z Whitechapel”, „Scotland Yard”, „Teorie spiskowe”, „Atak na Londyn Escape room”.

Gry paragrafowe ze śledztwem i z nawiązaniem do słynnej prozy: „Sherlock Holmes Pojedynek z Irene Adler”, „Cztery Śledztwa Sherlocka Holmesa”, „Dookoła świata Sherlock Holmes”, „Sherlock Holmes & Moriarty Konfrontacja”, „Sherlock Holmes Mistyczne śledztwa”.

Podczas otwarcia interesuje nas przede wszystkim tematyka, żeby treści nie dublowały się lub nie były mocno zbliżone do tych z wcześniej otwartej pozycji, z racji możliwości łączenia wszystkich produktów.

Wewnątrz opakowania znajdziemy 50 kart, z podziałem na sprawcę, ofiarę, narzędzie, miejsce i motyw, w tym karty pomocy dla uczestników zabawy oraz instrukcję.

Jest to produkt kieszonkowy, ograniczenie wiekowe związane jest z omawianiem czynów karalnych, aczkolwiek tematyka tych kart wydaje się łagodniejsza niż w „Mrocznym podziemiu”, mocno w emocje uderzają głównie narzędzia zbrodni, jak wiertarka, żelazko czy tłuczek do mięsa. Lokalizacje są charakterystyczne dla dużego domostwa, ewentualnie dworu z ogrodem, znajdziemy tutaj typowe pomieszczenia mieszkalne. Motywy związane są hierarchią w rodzinie, podziałem majątku, przemocą domową, itp. Ofiarami będą członkowie familii oraz nieakceptowani partnerzy, a sprawcami w większości przypadków rzemieślnicy wykonujący prace naprawcze, jak hydraulik, elektryk, kucharz czy serwisanci z sąsiedztwa, np. mechanik, sprzedawca. Wśród zabójców zabrakło nam chociaż jednego z domowników, bo przecież rodziny nie zawsze żyją w zgodzie.

Partię możemy rozgrywać w dwóch wariantach – z trzymaniem kart na ręce przez wszystkich uczestników i odrzucaniem po zdemaskowaniu lub jako kara za złe wskazanie sprawcy oraz w drugiej opcji z notacją postępów – wtedy tylko jeden z uczestników posiada zestaw kart, nagrodą za trafienie jest zapis punkowy (w opakowaniu brakuje notesu i przyporów do pisania), karą z kolei strata kolejki (szansy podwyższenia wyniku). W obu przypadkach rywalizacja bazuje na pytaniach zamkniętych – z odpowiedzią tak/nie oraz na sprawdzaniu losowych kart ze stosów poszczególnych kategorii. W rozgrywce z pojedynczym sprawcą, należy rozegrać turniej – każdy z biorących udział w zabawie będzie trzymał karty.

Nam bardziej odpowiada rywalizacja, kiedy każdy z konkurentów posiada swoje karty, ponieważ w toku gry obserwujemy indywidualne postępy uczestników, czemu towarzyszą emocje.

Atmosferę rozgrywki tworzą same osoby przy stole – zaangażowanie w dialog, wystrój wnętrza, ale również ilustracje i treść zaprezentowana na kartach – szkielet warunkujący postępowanie uczestników zabawy. Tzw. „gra nad stołem” jest szalenie istotna, więc osoby nieśmiałe i niezgrany zespół, np. zbyt formalny w kontaktach interpersonalnych może poczuć pewien dyskomfort, wtedy nie jest to gra dla was. To raczej produkt dla starych kumpli czy dla dobrych psiapsiółek, osób już zgranych.

Wszystko w rodzinie Modus operandi” jest typową grą konwersacyjną i dedukcyjną, której wyróżnikiem jest możliwość łączenia stosów. Zadowoleni z zakupu będą gracze, którzy mają kompanów, z którymi testowali już produkty dedukcyjne, gry gadane, w które muszą zaangażować się uczestnicy, istotna jest tutaj także rola lidera, który organizuje spotkanie i dopinguje zgromadzonych do intensywnego włączenia się w dochodzenie.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy STARHOUSE GAMES

Film: „Modus operandi Wszystko w rodzinie” – unboxing

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!