Recenzja gry Modus operandi U szczytu władzy

Trzecia część serii „Modus operandi”, czyli z nawiązaniem do podejrzeń odnośnie „sposobu postępowania” przestępcy. Gra dedukcyjna podczas której zadajemy wnikliwe pytania i ustalamy przebieg zabójstwa, tym razem w realiach wielkiego biznesu i ludzi na tronach.

Modus operandi U szczytu władzy” (także jako „Modus operandi: In Total Power”) to gra karciana dla 2-5 uczestników w wieku od 16 lat z czasem rozgrywki trwającym ok. 30-60 minut. W trakcie zabawy dopytujemy się o charakterystyczne znamiona danej zbrodni oraz identyfikujemy karty. Autorem tytułu jest Kamil Matuszak („Labyrinth: Scieżki przeznaczenia”), zilustrowała Emilia Baczyńska-Majchrzycka. Karty są wymienne z pozostałymi z tej serii, tj. „Mroczne podziemie” i „Wszystko w rodzinie”. W trakcie gry uczymy się prowadzić dyskusję, trenujemy pamięć, logicznie łączymy fakty ryzykując finalne wnioski.

Technicznie zbliżone gry u nas zrecenzowane: „Gangster city”, „Sherlock”, „Śledztwo”, „Śledztwo Niewiarygodne historie”, „Zgroza”, „The Investigation”, „Cluedo”.

Inne gry wydawcy: „MOJI Challenge: Emotki”, „MOJI Challenge: Zwierzaki”, „MOJI Challenge: Fantasy”, „Legends of Labyrinth”, osobny segment to tytuły dla dorosłych odbiorców (związki partnerskie, małżeństwa).

Opisywane na blogu gry kryminalne: „Tajemnicze domostwo”, „24 godziny”, „Sherlook”, „Klub detektywów”, „Inspector nose”, „MS Batory”, „Mr. Jack”, „Listy z Whitechapel”, „Scotland Yard”, „Teorie spiskowe”, „Atak na Londyn Escape room”.

Detektywistyczne gry paragrafowe dla fanów literatury: „Sherlock Holmes Pojedynek z Irene Adler”, „Cztery Śledztwa Sherlocka Holmesa”, „Dookoła świata Sherlock Holmes”, „Sherlock Holmes & Moriarty Konfrontacja”, „Sherlock Holmes Mistyczne śledztwa”.

Finalizujemy prezentację tej serii kryminalnej, zatem interesuje nas, jak talie się dopełniają, w tym oczywiście tematyka ostatniego stosu, ponieważ rządzący mają najwięcej do stracenia, więc są mocno zdeterminowani do utrzymania swej silnej pozycji.

Wewnątrz opakowania znajdziemy 50 kart z podziałem na sprawcę, ofiarę, broń, miejsce i motyw, karty pomocy dla graczy i instrukcję.

Karty ofiar są związane ze sprawowaniem władzy, znajdziemy tutaj prezesa, polityka, księgowego, czyli pozycje typowe dla biznesu, ale też dziennikarza, aktora, więc osoby medialne. Pojawi się także policjant oraz druga osoba z kręgu zaufania już nie publicznego, ale personalnego – asystent. Świetna jest karta wykładowcy, ponieważ oryginalna w tym zestawieniu, a szkolnictwo wyższe kojarzy się z prestiżem. Motywy związane są z działalnością, będzie tutaj poczucie władzy absolutnej, medialny rozgłos, ale też ujawnienie skrywanych sekretów, romans, niedotrzymanie kontraktu. Narzędzia charakterystyczne dla tła wydarzeń, więc butelka „tulipan” dla imprezowiczów, pióro wieczne, krawat, laska z ukrytym ostrzem dla wiecznie zapracowanych. Na lokalizacje składają się punkty tranzytowe podróży, jak lotnisko czy dworzec kolejowy, hotel, port oraz miejsca pracy, np. uniwersytet, urząd miasta, przydałoby się jeszcze centrum biznesowe – jakaś korporacja, za to mamy operę czy muzeum (strefy relaksu bliskie bogactwu, w tym związane z charytatywnością i kolekcjonerami). Rewelacyjnie dobrane są karty sprawców, odszukacie tutaj redaktora naczelnego, rektora uczelni, naczelnika urzędu, sędziego, celebrytę, prezydenta miasta, prezesa banku, komendanta, inwestora ministra – postaci te wiążą relacje przyczynowo-skutkowe z kartami ofiar. Karty nie są tak agresywne jak w „Mroczne podziemie”, mniej obyczajowe niż te we „Wszystko w rodzinie”, wybrane motywy wydają się znajome, różnią się niuansami. Karty tej części najbardziej nam się podobają, są także bezpieczne do prowadzenia rozgrywek z młodszym uczestnikiem.

O zasadach prowadzenia rozgrywki pisaliśmy już w dwóch poprzednich recenzjach, pokrótce wygląda to następująco: w turze oglądasz kartę z wybranego stosu, pytasz wszystkich lub pojedynczą osobę o cechę karty, opcjonalnie ją demaskujesz. Funkcjonuje wariant, w którym zestaw kart trzymają wszyscy, karą lub nagrodą jest wtedy ujawnienie karty, finalnie pozostanie jeden z zapasem na dłoni. W drugiej opcji rozgrywamy kilka partii, każdy z osobna wciela się w sprawcę trzymającego wachlarz swojej historii, reszta to stróże prawa, tym razem zapisujemy noty za wykrycie karty, a karą jest strata akcji w kolejnym ruchu.

Jest to gra z prowadzeniem narracji, więc uczestnicy tworzą klimat, w tym przede wszystkim gospodarz. Przydadzą się elementy budujące nastrój grozy i rozluźniające język – przekąski oraz wystrój miejsca spotkania.

Modus operandi” zainteresuje osoby, które dobrze czują się w grach opowiadanych i są kreatywne – tutaj potrzeba pomysłów na pytania i odpowiedzi. Nabywcą w pierwszej kolejności będą osoby gustujące w grach towarzyskich i dedukcyjnych, dopiero potem miłośnicy gier planszowych. Zachęcam do sprawdzenia startując od „U szczytu władzy”, ponieważ wydaje się, że najłatwiej tutaj o argumentację znaną z rozmaitych filmów, jeśli się spodoba polecam rozszerzyć o kolejne z serii.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy STARHOUSE GAMES

Film: „Modus operandi U szczytu władzy” – unboxing

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!