Recenzja gry Strefa 25

Gry książkowe na stałe zagościły w pokojach dzieci i młodzieży, są świetnym dopełnieniem dla literatury, towarzyskich gier stołowych oraz gier video. Dzisiejszy produkt kojarzy nam się z takimi obrazami, jak „The last of us”, „The walking dead”, ale też wybrane scenki ze „Stalowym gigantem”, „Matrixem”, czy „Terminatorem”.

Strefa 25”, org. „Zone 25” to komiks paragrafowy ze statystykami postaci dla pojedynczego uczestnika zabawy, ewentualnie na upartego do kooperacji, jeśli podejmujecie decyzje w parze (my preferujemy solo), z dedykowanym wiekiem od 13 lat (wybrane kadry ukazują zabitych przez roboty ludzi w formie komiksowej). Tytuł nawiązuje do strefy 51, gdzie Amerykanie mieli badać szczątki obcych z Roswell. Publikacja obejmuje 144 strony w oprawie twardej, polecamy skorzystać z materiałów do druku dostępnych na stronie wydawcy – potrzebne nam będą elementy do wycięcia, które warto zalaminować – karty oraz tarcza. Scenariusz od Jarvin („Sherlock Holmes Mistyczne śledztwa”, „Kotki i smoki Smocze kwiaty”), ilustracje od 2D („Your town Twoje miasto”, „Wilkołak”). Tematycznie zbliżoną grą paragrafową jest „Zombie”, dzisiaj recenzowana jest jednak mniej agresywna, ponieważ roboty nie jedzą ludzkiego mięsa.

Celem zabawy jest znalezienie lekarstw, które pomogają nam wyleczyć ludzi ukrywających się w bunkrze przed robotami, te zaś opanowały świat na powierzchni. W trakcie zabawy zarządzamy statystykami postaci (siła fizyczna, zręczność, odwaga, punkty wysiłku – chwilowo podwyższające dowolne z wcześniejszych, regenerowane podczas odpoczynku). Odpoczynek wiąże się ze stratą czasu, podobnie jak unikanie walki z robotami, co wpływa na straty w ludziach dziesiątkowanych przez epidemię. Na przejście scenariusza otrzymujemy 10 dni, po zakreśleniu paska – 4 części, następuje obligatoryjny odpoczynek. Po schwytaniu przez roboty zostaniemy osadzeni w obozie i stracimy ekwipunek, po stracie punktów życia (startujemy z historią od początku).

Lekarz regeneruje zdrowie (kadry z oznaczeniem służby zdrowia), mechanik tworzy nowe przedmioty z odszukanych w kadrach obiektów (symbol klucza francuskiego), żołnierz dokonuje dwóch obrotów tarczą walki (zębatka trzymana w palcach), myśliwy wybiera z pary kart namierzania przez patrole maszyn.

W tej grze nowością jest liczba kart, które trzymamy poza publikacją – należy je samodzielnie wydrukować, szkoda niszczyć książki. Z puli 9 kart namierzania, 3 przeniosą nas do kadru walki. Poza przedmiotami składanymi przez mechanika każda z postaci wyszukać może 12 przedmiotów wskazanych na kartach (w tym zagadkowy odbiornik radiowy z przeskoczeniem do nieistniejącego kadru 898). Finalnie nie porównujemy się z tabelą rekordów, ale możemy poprawić swój wynik lub wcielić się w inną rolę.

Gry paragrafowe stopniowo ewoluują i to czuje się na przykładzie dzisiaj recenzowanego produktu. W dalszym ciagu eksplorujemy świat poprzez przeskakiwanie po kadrach i odszukiwanie numerów, mniej jest natomiast zagadek logicznych, które zastępuje zarządzaniem wartościami postaci rodem z gier RPG. Mnie podobają się te zmiany, ponieważ lepsza jest grywalność takich produktów – zagadki umysłowe są jednorazowe, z kolei zarządzanie statystykami punktów za każdym razem zależy od naszych wyborów, w tym posiadanego na starcie ekwipunku i kategorii postaci, w którą się wcielamy. W tym produkcie odpowiada mi korzystanie z kart, ponieważ oferują potrzebną w grze losowość, nie do końca natomiast pasuje mi obracanie tarczy w palcach (potrafię wuczuć ile przekręcić, aby bohaterowi było łatwiej), więc chętniej sięgnę po system z malunkiem kości na stronach produktu jak w serii „Fighting Fantasy” („Puszcza zagłady”, „Bestia chaosu”).

Podoba mi się scenariusz po apokalipsie, ponieważ od razu kojarzy się z odkrywaniem terenu, poszukiwaniem śladów dawnej cywilizacji i ukrywających się, którzy przetrwali zagładę. Od razu kupuję ten produkt oczami, technicznie pozostaję ostrożny i odrobinę sceptyczny, chociaż z czasem się przyzwyczajam.

Strefa 25” to naturalny wybór dla wszystkich grających w „Zombie”, ale także fanów powieści post-apo. Fabuła gry interesuje, podejmowane decyzje będą różne w zależności od cech postaci, silnie angażujemy się również w eksplorację zniszczonej przez technologię cywilizacji – to przede wszystkim, bo chce się odkrywać świat, do czego dodatkowo zachęcają sekretne przejścia i pomieszczenia. Obrazy ucieczek oraz pojedynków wprowadzają potrzebną nam dynamikę, typowe dla walki partyzanckiej ukrywanie się w cieniu także budzi emocje, a relacje człowiek-maszyna skłaniają do refleksji odnośnie rozwoju AI. Na atrakcyjność odbioru pozycji z pewnością oddziałuje popularność „The last of us”, my polecamy grę – serial niekoniecznie.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy FOXGAMES

Film: „Strefa 25” – unboxing

Film: „Strefa 25” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!