Recenzja gry Jinx

Lubię małe gry, ponieważ zazwyczaj są szybkie, więc zawsze znajdzie się chwila na rozegranie partii, ponadto z racji rozmiarów są bardzo mobilne, wygodne w przechowywaniu i transporcie. Najczęściej są to gry karciane i numeryczne, nie inaczej jest tym razem – recenzowany dzisiaj produkt wygrał „Spiele Hit” w kategorii kart, za 2021 rok.
„Jinx” to gra karciana dla 2-4 uczestników w wieku od 6 lat z czasem rozgrywki trwającym ok. 15 minut. Projektował Klaus Altenburger, wyprodukowano w Austrii. Mechanizmy rozgrywki: zbieranie zestawów, rzuty kośćmi (zarządzanie ryzykiem, modyfikacja wyników), bonusy na koniec gry (oddziałują również na karty zdobyte w poprzednich rundach).
Podczas otwarcia domyślamy się, że nie będzie fajerwerków graficznych, ponieważ to gra numeryczna na wzór „The Mind”, „Qwixx”, „Ohanami”, „On Tour”, „The Game”, „Qwinto”, „L.A.M.A.”, „Kryptos”, „Raise” (także „Spiele Hit”, ale z 2022 roku). Karty są standardowej jakości, pojedyncza talia, zwykła kostka do gry, a chude pudełko zmieścimy nawet w kieszeni spodni. Podoba nam się, że zagrają także osoby mające trudności z identyfikacją barw – patrzą wtedy na kształt figury w tle.
Wewnątrz opakowania znajdziemy: 48 kart liczbowych (numery 1-6 w 8 barwach), 12 kart specjalnych, instrukcję. Pozycja jest wolna językowo, zasady przetłumaczone na kilka języków.
Tasujemy karty funkcyjne i osobno numeryczne, które rozkładamy w centrum gry w układzie 4×4. W turze gracz rzuca 1-2 razy kością przyjmując ostatni wynik, następnie bierze z układu kartę o wskazanej wartości i kładzie przed sobą. Jeśli nie może wziąć karty to kończy rundę.
Po każdej z 3 rund rozkładać będziemy nowy układ 4×4 zastępując niewybrane karty nowymi ze stosu, wcześniej jednak uczestnicy obligatoryjnie odrzucą do pudełka wszystkie karty w barwach leżących na stole na danym etapie gry (tracimy także karty zgromadzone wcześniej, a gracz kończący rundę dodatkowo najwyższą z posiadanych kart).
Na taktykę rozgrywki oddziałują karty specjalne, zdobywane po zakończeniu każdej rundy – można wtedy oddać dowolną kartę z posiadanych i pobrać funkcyjną ze stosu, która wpływa na wyniki rzutów.
Karty z funkcjami wielokrotnego użytku są aktywowane w każdej turze, można także łączyć ich działania, znajdziemy tutaj: rozbicie wyniku z kości na sumę kart tej samej barwy, dodatkowy przerzut kości, zwiększenie lub zmniejszenie wyniku o jedno oczko. Karty specjalne jednokrotnego użytku pozwalają na dobranie karty numerycznej z zakresu 1-3 lub 4-6 poza rzutem kością.
W tej grze istotne jest liczenie i zapamiętywanie kart oraz umiejętne ich wybieranie z układu, aby nie została dana barwa, w którą zainwestował uczestnik. Każda kolejna runda jest ciekawsza, ponieważ możemy wpływać na rzuty zagrywając karty specjale, najwięcej emocji jest oczywiście podczas 3 rundy, która jest rozstrzygająca i także działa wstecz.
„Jinx” jest prostą, ale ciekawą, taktyczną grą karcianą z udziałem kości. Uczestnicy umiejętnie zarządzają kartami funkcyjnymi oraz ryzykują kolejne rzuty. Losowość tutaj nie przeszkadza, ponieważ dotyka wszystkich i na późniejszych etapach mamy na nią pewien wpływ. Ważniejsze od pierwszej są kolejne rundy, zwłaszcza ostatnia – zazwyczaj decydująca o zwycięstwie. Gra pozytywnie wpływa na proces zapamiętywania, gracze muszą również planować przyszłe akcje w oparciu o wcześniejsze wyniki. Przyjemna do rozgrywania z dziećmi, ponieważ prosta i mądra. Miło też, że nie ma wiele zasad do tłumaczenia dla grających okazjonalnie. Doświadczeni uczestnicy także będą zadowoleni – dla nich, jako dobre dopełnienie wieczoru z grami planszowymi.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy PIATNIK
Film: „Jinx” – unboxing
Film: „Jinx” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!