Recenzja gry Wilkołaki Mroczny świt

Obok takich pozycji jak „Dixit Odyseja”, „Tajniacy”, „List miłosny”, „Sonar”, „Top 10” czy też „Skull”, „Wilkołaki Pełnia księżyca” należą do czołówki najlepszych gier imprezowych świata. Dzisiaj obejrzycie samodzielny dodatek, który jednak polecamy łączyć z bazową grą, zawierającą postacie, których byłoby nam szkoda nigdy nie włączyć do zabawy – oba produkty razem stanowią idealną całość, zwłaszcza dla większej grupy gości.

Wilkołaki Mroczny świt”, org „One Night Ultimate Werewolf Daybreak” to gra konwersacyjna z głosowaniem, zdradą i blefowaniem oraz ukrytymi rolami z asymetrycznym dostępem do informacji dla 3-10 osób w wieku od 10 lat (włączajmy do zabawy dzieci, które potrafią już dochować sekretu i nie zdradzić swojej ukrytej tożsamości, na spokojnie 7-8 lat), czas rozgrywki zajmuje ok. 10 minut (zależnie od wielkości składu i umiejętności prowadzenia dialogu, chęci do argumentacji). Projektowali Ted Alspach („Zamki szalonego króla Ludwika”) oraz Akihisa Okui. Z tej serii oglądaliście jeszcze „Słowołaki”. Edycja podstawowa gry była nominowana do najlepszych pozycji imprezowych, rodzinnych i innowacyjnych, a dzisiaj recenzowana do najlepszych gier party roku. Podobna do tej serii była gra mafijna, ale tutaj nie eliminujemy postaci w toku gry, ponieważ wszystko rozgrywa się w jednym cyklu nocy i dnia, natomiast nadal pozostaje kłamstwo tworzące atmosferę intrygi i nieufności w grupie.

Świetne gry w podobnym klimacie to: „Horrified” (gra kooperacyjna) oraz „Wilkołak” (gra paragrafowa).

Podczas otwarcia zwracamy uwagę na dobrej jakości kafelki oraz żetony, co ciekawe są wśród nich przedmioty – artefakty i to dla nas nowość. Gra wspierana jest przez aplikację, produkt chodzi na smartfona lub komputer (lepiej urządzenie mobilne), polecam ze względu na motywy muzyczne i możliwość odejścia od czynności realizowanych przez mistrza gry, który może się zaangażować w rozgrywkę indywidualną.

Wewnątrz opakowania znajdziemy: 16 kart postaci (mocne płytki), 16 okrągłych znaczników postaci (krążki), 2 tarcze, 6 artefaktów, instrukcję dla mistrza gry oraz i instrukcję gry (nie podoba mi się zamienne stosowanie kustosza i kuratora w zasadach).

Przygotowanie do gry polega na rozdaniu kafli postaci oraz wyłożeniu 3 dodatkowych w centrum gry, pamiętając przy tym, że przywódca stada wilków (lepiej mi pasuje wilk-alfa) wprowadza dodatkowego wilkołaka do gry. Celem dla wieśniaków jest wskazanie wilkołaka, stado wygrywa, jeśli wilkołaki pozostaną przy życiu.

Podczas etapu nocnego aktywowane są kolejne postaci, które otwierają oczy i rozpoznają swoich towarzyszy lub też dokonują pewnych rotacji płytek postaci (podglądnięcie, przemieszczenie, czyli zamiana roli, itp.). Etap dzienny polega na dyskutowaniu – atak i obrona poszczególnych postaci, zależnie od strony konfliktu – czas ustalany jest w aplikacji. Zabawę finalizuje wskazanie wilkołaka (bądź pomyłka).

Pierwszy budzi się wartownik i ochrania tarczą kartę postaci przed zamianą oraz podejrzeniem. Wilkołaki rozpoznają siebie, natomiast wilk snów tylko wskazuje kciukiem swoją rolę i nie widzi reszty stada. Przywódca stada wilków zamienia kartę wilkołaka z centrum z profilem któregoś z uczestników. Wilk jasnowidz podgląda kartę innego gracza. Młody jasnowidz może spojrzeć na kartę ze środka. Pogromca duchów podgląda dwie kolejne karty postaci, ale jeśli odkryje profil kaletnika lub wilkołaka, przejmuje rolę tej postaci. Czarownica podgląda kartę z centrum, ale musi ją wymienić z inną lub własną. Wioskowy głupek przemieszcza wszystkie karty poza własną oraz chronionymi tarczami w jedną stronę o pojedynczą pozycję. Wieszczka obserwuje, kto z uczestników dokonał przemieszczenia lub podejrzał karty. Odkrywca ujawnia pojedynczy profil, chyba że trafił na kartę wilkołaka lub kaletnika (wygrywa, kiedy umiera, także kiedy wilkołaki przetrwają). Ostatnią z aktywowanych nowych postaci jest kustosz, który ustawia pojedynczy i losowy artefakt na danej karcie (łapa zamienia w wilkołaka, znamię w mieszkańca wsi, maczuga w kaletnika, mgła nie daje efektu, maska milczenia wprowadza komunikację alternatywną, płaszcz hańby odwraca osobę od stołu). Książę nie może umrzeć po wskazaniu, wyeliminowany zostaje kolejny uczestnik z drugą największą liczbą głosów, z kolei przyboczny wskazuje na rolę, która nie może zostać wyeliminowana.

Nowe profile postaci są świetne, ponieważ oferują nam wiele dynamiki – więcej jest teraz podglądania, pojawiają się artefakty, ale występują również postaci mogące aż za bardzo zamieszać, jak wioskowy głupek, którego powinniśmy aktywować mając już pewne doświadczenie w argumentacji. Zasady wprowadzają nowe scenariusze, z których część funkcjonuje w większych zespołach 5 i 7 osób. Znajdziemy tutaj role mogące wpływać na głosowanie, podglądaczy kart, postaci zamieniające własne karty oraz cudze, ponadto pojedynczą ochronną. Całość jest fajnie wyważona.

Wilkołaki Mroczny świt” to obecne najlepsza gra z kategorii „social deduction”, natomiast jak sama nazwa wskazuje, do pełni szczęścia potrzeba nam namiastki małej społeczności, czyli najlepiej 5-7 osób w składzie, wtedy startujemy praktycznie z każdą historią i typem moderowania przebiegu dyskusji. Jest to idealna gra klasowa na kolonie oraz zielone szkoły. Genialnie dopełnia podstawowe role z bazowej gry oferując szeroki wybór rozmaitych doświadczeń zależnie od aktywowanych postaci.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy RAVENSBURGER

Film: „Wilkołaki Mroczny świt” – unboxing

Film: „Wilkołaki Mroczny świt” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!