Recenzja gry Overbooking Brakuje łóżek

Dzisiaj obejrzycie wciągającą grę o hotelu, która technicznie kojarzy mi się z „Grą o tor”, tam mieliśmy porządkowanie numeracji i jawną linię kart, tutaj jest więcej ryzykowania, ponieważ wiedza jest ograniczona, ale podobnie wprowadzamy własne zasady, aby odpowiednio przemieścić dane wartości.
„Overbooking Brakuje łóżek” to gra karciana dla 2-4 uczestników w wieku od 10 lat, z czasem rozgrywki zajmującym ok. 30 minut. Projektował Filippo Landini, ilustracje od studia, które zobrazowało „Kaczki”, „Cities Skylines”, „Raise”, „Gangster City”, „Funky Monkey”, „Fabula Rasa” („To jest kryminał”, „Horror”, „Morskie opowieści”).
Podczas otwarcia zwracamy uwagę na niepotrzebną nikomu wkładkę, naprawdę chętniej sięgnę po woreczki strunowe na karty i łatwiej spakuję komponenty do większej przestrzeni wewnątrz opakowania. Na kartach znajdziemy postaci różnych stanów, grup społecznych, które są jednak tylko ozdobnikiem, symbolika jest prosta, chociaż sama instrukcja wydaje się mało intuicyjna i można być błędnie przekonanym, że będzie to skomplikowana gra.
Na zawartość produktu składa się: 96 kart gości (4 talie po 24 karty w kolorach czerwonym, niebieskim, zielonym i pomarańczowym), 16 hoteli (8 dwustronnych płytek hoteli), 4 karty wyników, 20 żetonów z punktami, 4 karty przeglądu specjalnych zdolności rezerwacyjnych, znacznik rozpoczynającego gracza, instrukcja.
Zarządzamy 9 kartami na ręce, z których 5 wydamy na rezerwację noclegu lub aktywację akcji specjalnej. Każdy z hoteli oferuje wskazaną liczbę łóżek, których oczywiście nie wystarczy dla chętnych. Na płytkach znajdziemy również zasady dotyczące rezerwacji, które wzbogacamy o własne kombinacje z kart. Karty wydajemy zakryte w linii i dopiero na następnym etapie gry odsłaniamy kolejne rzędy, naprowadzić na akcje rywali może wielkość herbu – małe lub duże (dla numerów 1-3, 4-6).
Na 4 polach po prawej stronie płytki leżą karty osób, które wchodzą do hotelu począwszy od najwyższej numeracji (bliżej kafla dla identycznych wskazań). Zdarza się, że daną kartę przeskoczymy, a łóżek jednak wystarczy dla niższej wartości. Technicznie od sumy z płytki odejmujemy kolejne wskazania na kartach począwszy od najwyższych, żeby nie zejść poniżej zera. Całość urozmaica jednak tylne wejście – uruchamianie poleceń z pary kart leżących po lewej stronie (począwszy od tej bliżej płytki), które zmieniają limity, zasady przyjmowania lub zastępują karty z prawej strony. Do stosowania specjalnych zdolności zachęcają nas wyłożone monety, również malowane na kartach, które liczymy do finalnych punktów (dodatkowo zestawy identycznych herbów zebranych podczas całej gry – 4 rundy z odwracaniem i zamianą płytek noclegu).
Zasady rezerwacji dla hoteli: tylko małe lub duże grupy (karty 1-3, 4-6), pierwsza lub druga karta odkryta, mnisi lub żołnierze z pierwszeństwem, nie przyjmuje żołnierzy, niedostępne pola po lewej (dodatkowe po prawej stronie hotelu), tylko 2 typy herbów w kolejce.
Zasady rezerwacji z kart tylnych drzwi (lewa strona): przemieszczenie mnicha na prawo, zwiększenie lub zmniejszenie limitu łóżek, zastąpienie karty w kolejce (dowolnej lub robotnika), rezerwacja łóżka dla dowolnej karty z kolejki (po prawej).
Rozgrywka jest po części dedukcją i zarządzaniem ryzykiem, ponieważ musimy zgadywać w oparciu o wielkość herbu (przedziały wartości) i zasadę wejścia z płytki, jakich kart użyją konkurenci. Każdy z nas funkcjonuje na identycznej talii kart, która jest jednak tasowana, więc postaci pojawią się w ręce na różnych etapach zabawy. Otwartych jest jednocześnie kilka hoteli, zależnie od liczebności składu, ponadto dopasować możemy wysokość nagrody za uzbierane zestawy.
Ciekawią mnie gry numeryczne, ponieważ są mocno matematyczne lub pamięciowe, ta przypomina trochę optymalizację pasjansa. Może być jej trudno przebić się na rynku, ze względu na „Baśniową gospodę” – w kategorii gier familijnych z tematyką nocowania w tym roku wykosi rywali oferując popularną mechanikę 3D w nowej odsłonie. Entuzjaści gier karcianych znajdą jednak w „Overbooking Brakuje łóżek” wiele radości, pomimo że gra w ciemno to pewna loteria – działamy gdzieś w przestrzeni pomiędzy szczęściem (przewidywanie ruchów konkurentów) i umiejętnościami taktycznymi. Polecam przetestować, ale dopiero, kiedy pojawi się w promocyjnej cenie.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy EGMONT
Film: „Overbooking Brakuje łóżek” – unboxing
Film: „Overbooking Brakuje łóżek” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!