Recenzja gry Skylands

„Skylands” nie jest już nową grą, ale intryguje jeszcze przed otwarciem, ponieważ ilustracja z wieczka kojarzy się z „Avatar”, z kolei komponenty trochę przypominają te z „Via Nebula” – latające wyspy ukazane na płytkach bliskie są tym wyłaniającym się z mgieł, technicznie z kolei czuje się podobieństwo do słynnej „Puerto Rico” (siła akcji), „Carcassonne” (zamykanie przestrzeni), „Carpe diem” (rozkładanie płytek), zatem warto się zainteresować!
„Skylands” to gra planszowa dla 2-4 uczestników w wieku od 8 lat, z czasem partii trwającym ok. 30 minut. Projektowali Shun Taguchi oraz Aya Taguchi – autorzy nagradzanej „Little Town”, ilustrowała Patricia Limberger („Alhambra”, „Old London Bridge”).
Mechanizmy: układanie kafli, podążanie za akcją aktywnego gracza. Kategoria: gra eksploracyjna fantasy z odkrywaniem nowych terenów oraz ich urbanizacją.
Wewnątrz opakowania znajdziemy: 88 kart wysp, 32 specjalne wyspy, 4 tabliczki akcji, 1 taca z zapasami, 60 mieszkańców,4 dwustronne plansze graczy, 4 wyspy startowe, 4 drewniane figurki, 4 znaczniki graczy, 24 karty punktowe, 1 bloczek do punktacji, instrukcja. Komponenty, jak przystało na tego wydawcę, są wysokiej jakości, nie zajmują również wiele miejsca na stole po rozłożeniu, pomimo że płytki akcji są niepraktycznie dużych rozmiarów. Ze słabych punktów wymienić należy słownictwo zastosowane w instrukcji – wydaje się, że włączono automatyczne tłumaczenie języka.
W turze wykonujemy wybraną akcję, gracz aktywny z premią, do wyboru z następujących: odkrywanie wysp (dobieranie na planszę łącząc na zasadzie puzzli, począwszy od gracza aktywnego, który może też wziąć ostatnią płytkę z puli), osiedlanie mieszkańców (układanie pionków na zamkniętych wyspach, aktywny gracz na dwóch zamiast pojedynczej, z pominięciem żółtej – miasto), zdobywanie wysp (wydawanie ludzików na zakup specjalnej płytki z efektem, aktywny gracz z pominięciem opłaty dowolnego mieszkańca), zaopatrzenie w energię (przełożenie chłopków z niebieskiej wyspy do żółtej, aktywny gracz manipulując 3 wyspami i z 2 punktami w gratisie).
Akcje zdobywania i odkrywania wysp wydają się podobne, ale mają różne znaczenie, ponieważ ta pierwsza pozwala na efektowne gospodarowanie zasobami ludzkimi, poprzez wymianę ludzików na kafle z bonusami w toku lub na koniec gry. Jednorazowe działania specjalne oferują: zdobycie 2 punktów, dociągnięcie kolejnej płytki ze stosu, natychmiastowe zasiedlenie zamkniętych wysp danych barw, punkty za „dochodowe miasto”. Stałe działania specjalne oferują: dodatkowy punkt przy zaopatrzeniu w energię, przechowywanie ludzików w gospodzie, wymianę pary za pojedynczego mieszkańca, obniżenie opłaty w ludzikach za dany typ płytki. Najwyższy koszt zapłacimy za wyspy generujące dodatkowe punkty na finiszu, np.: za dany typ zamkniętej wyspy na planszy, za ogólną liczbę ludzików, za sąsiedztwo z sanktuarium, za zakupione wyspy specjalne, za największą wyspę.
Grę urozmaicają płytki specjalne, zwłaszcza z punktacją na końcu gry, ponieważ to dzięki nim inwestujemy w wyspy danej barwy lub specjalne, staramy się też wybraną rozbudować oraz odpowiednio rozłożyć nasze puzzle. Efekty stałe aktywizują nas do realizacji wybranych akcji i wpływają na strategię. Fajnym pomysłem jest wprowadzenie żetonu, który raz w trakcie gry pozwala zdublować daną akcję.
Rozgrywka kończy się, kiedy wybrany gracz posiada pojedyncze puste miejsce na planszy lub żadnego wolnego pola, brakuje żetonów punktów lub kompletu wysp do wyboru (liczba graczy plus jedna płytka). Sumujemy punkty w żetonach, również malowanych na komponentach, sprawdzamy efekty, sumujemy pokoje (pola na pionki) i pary ludzików.
„Skylands” jest grą familijną, która polega na rozbudowie cywilizacji na latających wyspach poprzez łączenie płytek terenu i korzystaniu przy tym z rozmaitych bonusów. Największą jej zaletą jest fantastyczna tematyka oraz prostota akcji, dających jednak wystarczająco atrakcyjny wybór możliwości działania gracza. Słabością produkcji jest brak innowacyjności, ponieważ wszystkie te mechanizmy już widzieliśmy w różnych grach, tylko w innej otoczce tematycznej. Głównymi konkurentami będą tutaj gry w rodzaju „Kingdomino”, które akurat jest lepiej zilustrowane, a grupowanie obszarów z podzielonego bloku wydaje się ciekawsze niż ich losowanie ze stosu. W tej grze należy skoncentrować się na organizacji pracy naszych ludzików, która współgra z klasycznym rozkładaniem kafli, co satysfakcjonuje. Gra ma swój urok, ale rywalizacja w tej kategorii jest zażarta, chociaż z pewnością warto jej spróbować, to miłośnicy zaawansowanych produkcji raczej nie zatrzymają jej w kolekcji. Solidny wybór dla rodziny, która lubi wyjąć na stół technicznie znajomą grę, ale jednak inną od tych na co dzień rozkładanych w planszowym towarzystwie, bo oryginalną.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy PIATNIK
Film: „Skylands” – unboxing
Film: „Skylands” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!