Recenzja gry Distrix
Recenzowana dzisiaj gra zdobyła srebrny medal w konkursie gier stołowych „Serious Play” (2020 r.) dla „military/government sector”, zabrzmiało groźnie, ale ciekawie, zatem wyjść należy od wyjaśnienia, czym jest „gerrymandering”. Pojęcie oznacza „manipulowanie przebiegiem granic okręgów wyborczych” (za „Wikipedia”), żeby w każdym wykreślonym na mapie obszarze zwyciężyć minimalną liczbą głosów i docelowo przejąć większość stanów, bo to problem „made in USA”. Dla graczy ważniejsza będzie z kolei wygrana „UK Games Expo Awards” dla najlepszej nowej gra abstrakcyjnej (2021 r.). Zapraszam do tekstu i filmów, problematyka intryguje.
„Distrix” to gra logiczna dla 2 uczestników w wieku od 14 lat, z czasem partii trwającym ok. 30-60 minut. Gra mocno abstrakcyjna, analityczna (matematyczna „teoria grafów”), w wykonaniu bardzo surowa. Projektował i ilustrował Matt Petering – pracownik naukowy zajmujący się inżynierią przemysłową, produkcyjną i operacyjną.
Mechanizmy: budowanie terytorium, wpływy z obszaru, zmienna konfiguracja planszy. Kategoria: strategia abstrakcyjna, gra numeryczna, gra polityczna.
Plansza złożona z płytek zawiera numery, suma dla każdej z dwóch barw jest identyczna. Gracze podczas zabawy będą korzystać z dzielonych komponentów siedziby-bazy i znaczników rozszerzających dany okręg wyborczy. Należy tak manipulować ułożeniem elementów łączonych krawędziami pola (nie narożnikiem), aby docelowo zwyciężyć w większej liczbie okręgów niż rywal – w praktyce pojedynczy obszar przegrać dużą stratą numeryczną, aby w zamian kilka innych zdobyć małą przewagą, bo przeciwnikowi zabraknie wysokich wskazań z planszy.
W turze wydajemy znacznik siedziby (obligatoryjnie, jako startowy) lub rozszerzenia, można również zamienić (zastąpić) wyłożony już element. Siedzibę wykładamy w obszarze minimum 4 pustych jeszcze kafli, żeby nie sąsiadowała bokiem z inną (może narożnikiem). Kiedy, na późniejszym etapie gry, pozostanie nam pojedyncza barwa siedziby poza grą, a zabraknie już wolnych przestrzeni (4 pola), żeby ją wprowadzić do gry, znajdujemy największy obszar i możemy wyłożyć sąsiadująco z inną bazą.
Kolejnym ruchem jest wyłożenie znacznika rozszerzenia okręgu, łącząc krawędzią, maksymalnie do okręgu 4 zajętych miejsc, wliczając w to pola przejęte. Pola przejęte (złapane) są otoczone przez znaczniki, to miejsca narożne, odcięte od reszty poprzez dodanie trzeciego znacznika, dokładamy od razu dwie kosteczki jednocześnie. Na późniejszym etapie gry, kiedy każdy z okręgów jest już w grze i posiada komplet znaczników, możemy dołożyć następne rozszerzenie, ale w taki sposób, aby nie przejąć jeszcze kolejnego pola (pojedyncze dołożenie). Finalnie wszystkie miejsca na planszy muszą być zajęte, aby zakończyć rozgrywkę.
Ostatnią z akcji jest zastąpienie elementu z planszy – zamieniamy znacznik z okręgu większego elementem z okręgu mniejszego, jeśli nie ma innej możliwości jego rozbudowy (wolnego pola na krawędzi), ponadto większy okręg musi mieć przynajmniej dwa znaczniki więcej i nie wolno nam przerwać jego ciągłości (pojawienie się znacznika połączonego tylko narożnikiem). Tym ruchem można usunąć z planszy także siedzibę większego okręgu, która nie powraca na planszę.
W toku gry na planszy punktacyjnej zaznaczamy bieżące przewagi w danych okręgach – sumując zajmowane cyfry każdej z pary barw, na której rozmieszczony jest dany okręg. Gra zakończy się, kiedy zajęte są wszystkie pola i nikt nie rozegra akcji zastąpienia elementu. Wygrywa uczestnik, który zdobył więcej okręgów – barw, w przypadku remisu, porównujemy parę najniższych zwycięstw i partię zdobywa gracz z tym wyższym wskazaniem.
„Distrix” wydaje się bardzo uczoną grą, która może sprawiać trudności podczas nauki i w toku gry, ale zasady są dobrze rozpisane i w instrukcji pojawiają się wskazówki dotyczące wyboru strategii. Produkt wizualnie jest mało atrakcyjny, ale technicznie rewelacyjny, ponieważ wszystko poza własnością barw numerów jest dzielone i wykładane przez nas pod kolor liczb na polach planszy. Jest dużo kombinowania, ale czuje się, że zasady nas nie ograniczają, stanowią znakomitą organizację dla gry. Wolność wyboru komponentów i rozplanowanie tej przestrzennej łamigłówki stanowi duże wyzwanie, ale daje również wiele satysfakcji. Nie jest to gra dla osób unikających gier abstrakcyjnych, ponieważ nie znajdziemy tutaj tematu, narracji, ślicznych figurek. Produkt przypomina silnik gry-system, do którego można dodać w przyszłości rozmaite upiększenia związane z modelowaniem terenu, miniaturkami, itp. Dla mnie jednak liczy się tutaj pomysł i swoboda decyzyjna, a także – w świadomości wyborów – manipulowanie rozplanowaniem okręgów i kultura polityczna.
Angażująca i unikatowa gra, której użyciem w edukacji powinny zainteresować się placówki oświatowe – szkoły średnie, studia wyższe (książka z łamigłówkami występującymi w grze została nagrodzona „Academics’ Choice Smart Book”). Polecam!
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy DISTRIX GAMES
Film: „Distrix” – unboxing
Film: „Distrix” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!