Recenzja gry That Old Wallpaper

Dzisiaj gra z tworzeniem wzorów starej tapety u babci, brzmi trochę groteskowo i dziadowsko, ale symbole skojarzyć się mogą z kafelkami, np. z „Azul” i od razu robi się cieplej na sercu. Gra w typie na prezent dla seniorów – dziadka, babci, starszego rodzica.
„That Old Wallpaper” to gra karciana dla 2-5 uczestników w wieku od 10 lat (wydaje się, że na spokojnie od 8 lat) z czasem partii zajmującym ok. 15-30 minut. Warto zainteresować się ze względu na autorów, ponieważ Danielle Deley i Nathan Thornton projektowali „Medium”, nominowane do „Golden Geek” w kategorii najlepszej gry party. Za ilustracje odpowiada studio, które opracowało graficznie „Mystic Vale” i „Mariposas”.
Mechanizmy: zbieranie zestawów, budowanie wzorów, aukcja (niejawna oferta). Wewnątrz opakowania znajdziemy: 109 kart tapety, 21 kart mglistej pamięci, 50 kart graczy, 3 karty rundy, 5 żetonów idealnego wspomnienia, notes punktacyjny.
Podczas otwarcia zwracam uwagę na symbole ze złoceniem – mgliste pamięci, czyli jokery w grze, ponieważ ładnie się błyszczą i nawet niedopasowane nie zakłócają estetyki całości kompozycji. Fragmenty tapety przypominają również dawne ceraty na stoły w kuchni lub wykładane pod obrus w salonie podczas spotkań okolicznościowych. Z pewnością malowanie w stylu Art Deco znajdzie miłośników, bo jest bardzo dekoracyjne, ale generalnie trochę to z dawnej epoki, takie sentymentalne, melancholijne – osobiście, nie dla mnie. Szkoda też, że karty w notesie są zagospodarowane tylko z jednej strony – polecam zalaminować zestaw arkuszy dla graczy i używać pisaków suchościeralnych.
Każdy z uczestników posiada identyczny zestaw kart numerycznych używanych podczas wybierania wzorów tapety, ale są one przetasowane w stosie i dobierane losowo, na rękę gracza składa się 5 kart. W turze zagrywamy karty, następnie rozkładane przy kartach tapety – w kolejności rosnącej. Oddawane karty leżą jawnie na stole i pozostali gracze powinni śledzić te zużyte przez przeciwników. Wzory na ścianę są rozkładane w linii, ich liczba równa jest uczestnikom biorącym udział w zabawie, ale dla kart z czerwoną kropką wykładana jest kolejna do pary (niewybrana pozostanie do następnej kolejki). Krążki ustawiamy według rosnącego wieku uczestników. Kiedy następuje walka o wybrane pole z kartą (lub parą), czyli powtarzają się wydane przez nas karty numeryczne na danym polu, żeton bliżej początku linii jest przekładany na koniec i uczestnik zdobywa kartę, tym samym w kolejnym starciu o pole będzie jednak na straconej pozycji, co jest sprawiedliwe. Przegrany w tej rywalizacji otrzymuje kartę jokera – mgliste wspomnienie (nie bierze także drugiej karty jeśli jest wyłożona na danym polu). Zdobione karty zostaną dołożone do tapety dopiero na końcu gry, punktują jako dopełnienia zwykłych fragmentów, złożone razem w całość nie zwiększają wyniku gracza (można łączyć jokery ze sobą, ale jest to bezcelowe). Koniec rundy następuje kiedy nie można dobrać karty, następuje wtedy ponowne przetasowanie zużytych kart, zabawa trwa 3 rundy.
Symbole dzielą się na duże i małe (zgrupowane), inwestując we wzór tapety pamiętać należy, że z identycznych barw to mniej liczny wzór w naszym układzie będzie punktowany. Ponadto zbieramy komplety fioletowych różnych kształtów – trójkąt, romb, sześciobok, kwadrat. Czerwone kropki z kart tapety są sumowane i u gracza, który uzbierał ich najwięcej należy odjąć 2 punkty, a posiadającego najmniej – dodać 2 punkty (w obu przypadkach, także dla remisujących). Uczestnik, którego żeton finalnie znajduje się na początku kolejki otrzymuje 2 punkty. Grę zwycięża osoba, która zebrała najwyższe noty – w przypadku remisu, posiadająca mniejszą liczbę czerwonych kropek.
„Ta stara tapeta” jest dla mnie grą o niepopularnej tematyce i w sympatycznym, nieco staroświeckim wykonaniu. Bazuje na relacji wnucząt z ich dziadkami – bawiąc się w układanie tapety, mamy wspominać swoich bliskich, w czym pomaga wyobrażenie pomieszczenia z czasu dzieciństwa. Gra niczym specjalnym się nie wyróżnia spośród innych dostępnych na rynku, brakuje tu innowacji, zaskoczenia, chociaż technicznie jest to gra poukładana, solidna. Z powodu poruszanej tematyki więzi rodzinnych, zagadnień jak: szacunek do babci i dziadka, dbanie o rodowe pamiątki, pielęgnowanie wspomnień, itp. – idealnie nadaje się na upominek dla uczestniczących w grach planszowych babci i dziadka. Jeszcze ważne, żeby znaleźć czas dla swojego seniora, ponieważ młodzi preferują kontakt rówieśniczy. Ma swój urok i rozumiem, jaki sens przyświecał jej powstaniu, chociaż mnie nie do końca przekonuje, ale może jestem za mało wrażliwy.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy ALDERAC ENTERTAINMENT GROUP
Film: „That Old Wallpaper” – unboxing
Film: „That Old Wallpaper” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!