Recenzja gry Brzdęk Katakumby

Brzdęk”, w org. „Clank” to seria gier z budowaniem stosu oraz zarządzaniem ryzykiem (pchanie, czy też próbowanie szczęścia), która stała się przebojem w kategorii produktów rodzinnych. Obecnie na rynek weszła edycja, która wprowadza przełom, bo modułową planszę – poprzednie naszym zdaniem zostaną wyparte, zagracą półkę wstydu i już teraz warto je wyprzedawać jeśli planujecie rozwój tej gry.

Brzdęk Katakumby” to gra kafelkowa dla 2-4 uczestników w wieku od 13 lat (na spokojnie od 10 lat) z czasem rozgrywki trwającym ok. 45-90 minut. Najnowszą edycję podobnie, jak wcześniejsze, projektował Paul Dennen. Tytuł był nominowany do „Golden Geek” w kategorii najlepszej gry roku średnio zaawansowanej („medium”).

Gra jest mocno krytykowana za słabą jakość płytek, które w nowej edycji stały się sercem tej rozgrywki, co wróży źle na przyszłość – przecież kafle z kolejnych produktów trzeba będzie dopasować do tych dzisiejszych. Podczas otwarcia rzeczywiście okazuje się, że jest to grubość typowa raczej dla komponentów z gier za ok. 30-50 zł, tutaj płacimy trzy razy drożej! Relacja ceny do jakości wykonania wypada dużo lepiej na korzyść „Wyprawa do El Dorado”, która jest zbliżonym typem gry. Wydawca daje nam świetny worek oraz intensywnie barwione z obu stron karty, naprawdę można było ciąć koszty na bladszych rewersach kart, braku zdobienia mieszka lub zmniejszyć pionek smoka, zamiast na płytkach (dla mnie to złe zarządzanie, a ściśle planowanie dla tej linii produktu). Może się wydawać, że kafli jest mało, ale w praktyce ta ilość jest wystarczająca, żeby wygodnie rozegrać kilka partii z rzędu (4 możliwości dołożenia, losowość pobrania ze stosu). Źle natomiast na tle innych żetonów wypadają wytrychy – ich rozmiar woła o pomstę do nieba, są maleńkie niczym paznokieć bobasa, więc podczas pakowania gry człowiek obawia się, że pogubi i już ich nie znajdzie (po pierwszej rozgrywce szukaliśmy na podłodze, makabra). Ilustracje na kartach są śliczne, zaletą są także różne kształty pionków. Nie podoba mi się zredagowanie instrukcji – zasady mają być zwięzłe i na temat, po co mi ten kwiecisty styl?

Wewnątrz opakowania znajdziemy: 1 planszę Brzdęk!, 1 dwustronny kafel startowy, 28 kwadratowych kafli (22 kafle podziemi, 6 azylu), znacznik smoka, smoczą sakwę, 24 kostki smoka, 120 kostek Brzdęk, złoto, 4 pionki graczy, 5 kostek duchów, karty rezerwy, 10-kartowe talie startowe graczy, talię lochów, arkusz pomocy, kafel rynku 24, wytrychy, 7 artefaktów, 11 wielkich sekretów, 20 pomniejszych sekretów, 2 plecaki, 2 amulety, 3 niezbędniki włamywacza, 3 korony, 20 więźniów, 3 figurki małpiego bożka, 4 odznaki złodziejskiego mistrzostwa, instrukcję.

Przygotowanie gry idzie nam sprawnie, potrzeba natomiast dużo przestrzeni, ponieważ lochy będziemy rozbudowywać. W turze wykonujemy akcje z symboli na kartach, np. but to poruszanie się (na skraju płytki dokładany nowy kafel), miecze służą do walki (także obrony podczas przechodzenia pilnowanych ścieżek), niebieskie oznaczenia to cena zakupu nowych kart. Dobra z zagranych kart mamy wydać w bieżącej turze, od nas zależy kolejność aktywowania akcji. Zabawa sprowadza się do biegania po płytkach, walki z wrogami (linia kart lochów, symbol miecza), odkrywania żetonów (więźniowie, artefakty, krążki sekretów), zakupu kart – wzmacniających złotych lub z talii lochów – niebieskie wejdą do przyszłej ręki po przetasowaniu kart odrzuconych gracza, fioletowe oddajemy na stos kart odrzuconych lochu. Dobieranie kart z banku gry i dokładanie nowych aktywizuje smoka – odpowiedni symbol gada na wyłożonej karcie nakazuje wzięcie wszystkich kosteczek brzdęku (dźwięki wydajemy z kart potknięcia oraz wybranych kart lochów). Znaczniki losujemy z worka, następnie ustawiamy na linii życia danego uczestnika, czarne należą do smoka, białe do duchów, w barwie ludzika do gracza. Znaczniki ducha powodują zranienie wszystkich biorących udział w grze, wprowadza je do zabawy oznaczenie ducha z kafla lub żetonu. Pionek smoka przemieszczany jest w górę toru po zdobyciu artefaktu, wskazuje na liczbę dociąganych z worka znaczników.

Zabawa jest wciągająca, ponieważ dodawanie nowych płytek terenu imituje wchodzenie do kolejnego poziomu katakumb, ponadto nigdy nie wiesz, co akurat się trafi ze stosu, ale masz pewien wpływ – obracanie kafla. Najbardziej emocjonująca rozgrywka zaczyna się, kiedy któryś z uczestników zdobędzie już swój artefakt i zmierza do wyjścia. Pozostali gracze gonią wtedy lidera, próbują dotrzeć do oddalonych artefaktów, ale również jak najszybciej uciec ze zdobyczą na płytki azylu – wykładane jako pierwsze, które nawet w momencie utraty przytomności gwarantują liczenie punktów. Kiedy pierwszy ludzik wyjdzie na powierzchnię, gracz w kolejnych swoich turach będzie losował znaczniki – za każdym razem uruchamiał pojawienie się smoka, zatem negatywna interakcja i związane z nią emocje rosną z każdą finałową turą.

Brzdęk Katakumby” jest świetna, ponieważ czuje się klimat eksploracji mrocznych podziemi. Płytki są może słabiutkie, ale generalnie i tak leżą na stole, czasem tylko obrócone z polecenia karty, więc są względnie bezpieczne, nienarażone na uszkodzenia. Znaczniki wytrychu to największy badziew w tej grze, ale przynajmniej położenie ich na kłódce na linii przejścia nie zajmuje wiele miejsca. Ta edycja produktu ma swoje wady, ale wydaje się, że i tak więcej przemawia za zakupem gry i wymianą standardowej planszy, która jak się okazuje – powoli odchodzi już do lamusa.

Wspaniała gra, pomimo niedociągnięć, z pewnością posiada ogromny potencjał rozbudowy, natomiast można było wydać produkt perfekcyjny, więc pewien niedosyt pozostał.

Film: „Brzdęk Katakumby” – unboxing

Film: „Brzdęk Katakumby” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!