Recenzja gry Hijacked

Dzisiaj gra, obok której nie można przejść obojętnie z powodu tematyki – uprowadzenie przez terrorystów samolotu pasażerskiego oraz oprawy graficznej, za którą odpowiada „The Mico” specjalizujący się w malowaniu postaci. Gra ma swoje słabe strony techniczne, ale jako całość jest z pewnością wartościowym dziełem.

Hijacked” to gra planszowa dla 1-4 uczestników w wieku od 14 lat (mechanicznie od 8 lat, ale tematyka poważna), z czasem rozgrywki zajmującym 30-80 minut (wskazanie 20 minut na gracza). Autorem gry jest Christian van Dijk, który debiutując na międzynarodowym rynku takim produktem ma szansę na szybką karierę i warto śledzić jego kolejne projekty. O stronę wizualną zadbał Mihajlo Dimitrievski, m.in.: Architekci Zachodniego Królestwa”, „Najeźdźcy z Północy”, „Valeria Karciane Królestwa”, „Claim”, „Dragon Keepers”, „Zoocracy”.

Zastosowane mechanizmy: rzuty kośćmi, wysyłanie pracowników z kości, otwarty rynek kart, zbieranie zestawów (barwy tła kart), zarządzanie ryzykiem (pchanie szczęścia w dociąganiu znaczników). Podobne w obsłudze tytuły: „Marco Polo”, „Marco Polo II”, „Ganges”, „Roll for the Galaxy”, „Odlotowy wyścig”, „Pod wrogim niebem”.

Przyznam, że pierwsze wrażenie jest mylące, ponieważ sądziłem, że będzie to gra konkurencyjna – porywacz będzie żądał dóbr do spełnienia własnych ukrytych celów, a reszta uczestników próbowała wynegocjować uwolnienie ofiar.

Jest to gra semi-kooperacyjna, czyli rywalizujemy o punkty, kto zostanie najlepszym negocjatorem, ale jednocześnie działamy razem przy akcji wycofania szturmującego samolot zespołu antyterrorystów. Generalnie w grze unika się słownictwa związanego z atakami terrorystycznymi – niemiecka poprawność polityczna niemówienia o problemach wielokulturowego tygla nazywająca takie zdarzenia incydentami.

Podczas otwarcia zwracamy uwagę na genialne ilustracje – na planszy widzimy dziób samolotu, opancerzony pojazd negocjatorów, wieżę kontroli lotów – czujesz, że jesteś na lotnisku strachu. Podoba mi się, że Muzułmanów, których często kojarzy się jako sprawców, tutaj pokazano na kartach pasażerów – śliczne orientalne stroje, z kolei atakującymi są po prostu grupy fanatycznych komandosów (rozmaitych wojskowych). Zabieg ten jest świetny, ponieważ odbiega od stereotypów postrzegania – płytki zamachowców wskazują na różne rasy i narodowości (kulturę, sferę oddziaływania).

Wewnątrz opakowania znajdziemy: planszę główną gry, 8 płytek porywaczy, 4 żetony zmiany porywaczy (przekonywania do naszych racji, opuszczenia pokładu samolotu), 5 żetonów celu medali, 3 medale, 64 karty pasażerów, kartę startowego gracza, 12 kart wariantu solo, 4 karty pomocy gracza (każda w innym języku), 12 zielonych kostek i 3 czerwone (znaczniki bez oczek), 2 różowe mini-kości premii, torbę, 26 żetonów spełnienia żądań porywaczy (żywność, leki, kryptowaluty, intel – dane wywiadowcze, tu jako jocker), 8 klasycznych kości, pionek zespołu SWAT, 4 dyski komunikacji bezpośredniej, żeton gwiazdy, pionki 4 pilotów i 12 pasażerów, 6 płytek bonusowych, 4 żetony kciuków, 6 żetonów numerycznych, instrukcję. Gra jest wolna językowo, instrukcja pisana odrobinę chaotycznie, słabo zredagowana. Znakomita jest organizacja przestrzeni opakowania.

W swojej turze korzystamy z pary kości, które są wysyłane na pola planszy jako pracownicy w celu pozyskania produktów żądanych przez porywaczy, podwyższania wskaźnika zaufania pasażerów do naszych działań, odsyłania od maszyny oddziału szturmujących (strzelanina powoduje nagły koniec gry) i przede wszystkim negocjacji bezpośrednich z terrorystami oraz rozmów z pasażerami.

Zaufanie budujemy poprzez dociąganie z worka zielonych sześcianów odkładanych na polach pojazdu, czerwony powoduje przerwanie akcji. Za zielone otrzymujemy pojedyncze punkty, za czerwony pobrany na samym początku również jeden punkt, natomiast ja bym wprowadził tutaj stratę wszystkich na bieżąco pozyskanych punktów za zbytnie ryzyko w doborze (kiedy wyciągniemy czerwony znacznik). Zaufanie jest nam potrzebne, ponieważ to wskazanie z kart pasażerów.

Karty pasażerów w banku gry są zakryte, oczka na karcie wskazują wartość potrzebną na ściance, w takim przypadku odsłaniamy pojedynczą kartę i dwie sąsiednie (dowolnym wskazaniem możemy też wybrać jawną kartę). Kartę pasażera zdobędziemy spełniając warunek poziomu zaufania i wartości z kości oraz oddając znacznik z żądanym dobrem (te mogą również modyfikować wynik z kości). Za uzbierane 2 karty z tym samym tłem zdobywamy pionek pasażera warty 3 punkty, za 3 identyczne karty pionek pilota przeliczany na 5 punktów. Odkrywane karty z tłem czerwonym ukazują pasażerów w panice, którzy negatywnie wpływają na nasze starania i obniżają poziom zaufania do negocjatora, są one odrzucane, ale powodują szkody.

Znaczniki numeryczne są rozkładane losowo przy danych produktach żądanych przez zamachowców, pobierane z wieży kontrolnej.

Tor grupy szturmowej wskazuje czas gry, kiedy oddział dotrze do schodów przy samolocie, wszyscy przegramy. Posiadając identyczne wartości na torach punktowych możemy cofnąć SWAT, wtedy pozostali gracze otrzymują punkty, ale tylko aktywny, realizujący akcję korzysta z bonusu płytki (pobranie karty pasażera ze stosu odrzuconych, użycie wierzchniej karty ze stosu pasażerów, bezpłatna akcja budowania zaufania, uwolnienie pilota za dowolne 3 karty, pobranie mini-kości). Oddając kość na miejsce z dronem zdobywamy kolejną kość na przyszła turę, np. aby skorzystać z większej ilości w przypadku pojawienia się w linii pasażerów kart tworzących zestaw.

Ostatnią akcją jest pertraktacja z porywaczem, tutaj za każdym razem obracamy żeton, aby finalnie zdobyć kartę i nową opcję punktacji (dodatkowe noty za zgromadzone znaczniki żądanych dóbr, uratowanych uprowadzonych, przekonanie bandyty do opuszczenia samolotu, brak kart na ręce na koniec gry, itp.). Pionkiem oznaczmy kanał komunikacji i okupujemy dane miejsce na stałe lub do momentu zmiany decyzji. Mnie to akurat nie odpowiada, wolałbym wyrzucanie konkurentów z tych pól z użyciem kości – podobnie jak sześcianów rywali z zarezerwowanych kart przez wyższe wskazania.

Na ręce gracza możemy zgromadzić do 5 kart, co ma aktywizować do oddawania ich w zestawach i zdobywania pionków – koniec gry i finalną kolejkę rozpoczyna uwolnienie przez któregoś z uczestników trzech pasażerów i pilota. Każda niewykorzystana karta pasażera dostępna na ręce na koniec gry powoduje obniżenie wyniku. Nagrody z toru otrzymujemy za zajęcie, nie za przekroczenie miejsca z symbolem (nie lubię tej opcji, przypomina mi wyrzucanie dokładnej liczby oczek przy finalizacji toru w grach wyścigowych). 

Hijacked” jest grą wyjątkową ze względu na temat i artyzm wykonania, natomiast potrzeba tutaj dopracowania kilku mechanizmów lub przymknięcia oka na drobne niedogodności, odejścia od perfekcji. Mnie pasjonuje, ponieważ ukazuje nowoczesny konflikt i współczesne zagrożenie mające na celu demonstrację siły radykalnych mniejszości poprzez zastraszenie ogółu społeczeństwa – na rynku gier zdominowanych przez tytuły przyrodnicze i ekspansję planetarną to cenna i unikatowa prezentacja potencjalnie realnych wydarzeń. Pozycja solidna z potencjałem na rozwój, chociażby poprzez wprowadzenie większej puli kości, którymi zarządzamy. Osoby, które kochają budowanie silniczka – wzajemnych relacji pomiędzy kolejno odpalanymi akcjami, zazwyczaj ze zdobytych kart – uznać mogą, że ta gra jest dla nich za płytka, za lekka technicznie. Nie ma tutaj dużo kombinowania, jak np. w „Zamkach Burgundii”, gdzie każde oczko na ściance jest na wagę złota, co nie zmienia faktu, że rozrywka jest przyjemna i zainteresuje gości, kiedy ją wyciągnąć na imprezie. Mnie kojarzy się trochę z „Kero” (sprzedałem i czasem żałuję, bo teraz chętnie bym zagrał), która także była za prosta w manipulacji, ale śliczna i jak w tym przypadku, bardzo klimatyczna! Wybór dla graczy poszukujących mniej zaawansowanych tytułów, które nadrabiają atmosferą – odpowiada mi do zabawy z młodszym zespołem, mniej doświadczonym w długich i wymagających rozgrywkach. Mam z nią dylemat: będzie mi jej brakowało w kolekcji, ale z drugiej strony pojawiają się pewne wątpliwości czy byłaby u mnie w ciągłym użyciu – na pewno jednak produkcja do zapamiętania!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy IDVENTURE

Film: „Hijacked” – unboxing

Film: „Hijacked” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!