Recenzja gry Tea Time Crime

„Tea Time Crime” jest debiutancką grą Dirka Barsuhna i życzyłbym sobie takich właśnie pionierskich projektów u nowych twórców. Ilustrował Felix Wermke – „New York Zoo”, „80 Days”. Propozycja dla 2-4 uczestników w wieku od 10 lat z czasem partii zajmującym ok. 45 minut, numer katalogowy 6711.
Inne gry detektywistyczne pokazywane na blogu: „Listy z Whitechapel”, „Scotland Yard”, „Sherlook”, „Sherlock”, „Tajemnicze domostwo”, „Mr. Jack”, „Gangster City”, „Inspector Nose”, „Inspektor tusz”, „Klub detektywów”, seria „Kryminalne zagadki”, czyli „Krwawe róże”, „Niefortunny spadek”, „W lustrzanym odbiciu”, „Upiór w muzeum”, talie kart – „Sherlock Holmes”, „Film-Noir”. Zagadki rozwiązywaliśmy również uczestnicząc w grach paragrafowych, np. „Mistyczne śledztwa”, „Cień Kuby Rozpruwacza”, „Dookoła świata”, „Sherlock Holmes & Moriarty Konfrontacja”, „Pojedynek z Irene Adler”, „Cztery Śledztwa Sherlocka Holmesa”.
Podczas otwarcia podoba nam się wykonanie planszy – każdy z uczestników otrzymuje własną w formie angielskiej posiadłości, na wzór tej z „Domek”, tylko z żetonami zamiast kart. Mechanizm łączenia puzzli z kośćmi przypomina nam odrobinę mniej rozbudowane „Santa Maria”, z kolei zarządzania kośćmi przez aktywnych i biernych graczy zbliża nas do produktów wydawanych przez „NSV”, w typie „The Border”.
Wewnątrz opakowania znajdziemy: 4 plansze indywidualne domu, 100 płytek (po 25 szt. w 4 kolorach), 20 znaczników (po 5 szt. w 4 kolorach), 5 kości, instrukcję (wielojęzyczna, gra jest wolna językowo – bez napisów).
Zabawa to logiczna łamigłówka oparta na układance, której celem jest takie rozmieszczenie detektywów, żeby swoimi latarkami oświetlali odpowiednie puzzle planszy (możliwe strony blasku są oznaczone na płytkach). Kafelki odsłaniamy ustalając współrzędne z wartości ścianek kości oraz liczby sześcianów z danym wynikiem, w czym uczestniczą również jokery – symbol lupy oraz oznaczenia na odwrocie jawnych, odkrytych wcześniej przez gracza płytek okien. Podoba nam się atmosfera zaglądania do pokoi, przeszukiwania pomieszczeń w celu odnalezienia gangu złodziejaszków, co współgra z odwracaniem kafelków.
Przygotowanie gry polega na wyłożeniu żetonów ze śledczymi po przekątnej i zasłonięciu reszty pól pozostałymi płytkami – symbole ścianki kości i ilustracje włamywaczy.
W turze wykonać możemy do 3 rzutów kośćmi z zestawu, następnie wybierany dane wskazanie i odkrywamy pole na planszy – postaci pozostają na swoich miejscach, z kolei oznaczenia kości przekładane są do wykorzystania na potem przy danych piętrach kamienicy.
W przypadku wyboru lokacji ujawnionego już elementu, możemy przemieścić detektywów lub rabusiów na inne wolne miejsce w układzie, żeby oznaczenia blasku latarki pasowały do siebie w celu maksymalizacji liczby zdobytych punktów. Tutaj polecam uzupełnić wpis w instrukcji o informację o ruchu każdej odsłoniętej postaci po całości układu, ponieważ ilustracja z przemieszczeniem samych tylko detektywów w prawo może być myląca.
Wpływ na wybór pola ma ostateczny rzut, ale także ilość żetonów ze ściankami kości zgromadzonych przez uczestnika oraz dostępne lupy – zastępujące każdy wynik. Szkiełko detektywa zawsze jest współdzielone z innymi graczami, ponieważ z puli aktywny gracz wybrać może jedynie oczka.
Jeśli nie odpowiada nam wynik rzutu, możemy spasować, czyli odzyskać zużytą wcześniej płytkę z oznaczeniem ścianki kości.
W przypadku wyboru kości z identycznym wynikiem przez aktywnego gracza, pozostali użyć mogą reszty sześcianów (kości są wtedy dzielone, nie wybierane z puli), natomiast wykonując akcję pasywną oddajemy do dyspozycji konkurentom pełen komplet przerzuconych przez nas kości (pasywni uczestnicy również mogą spasować i odzyskać wykorzystaną już płytkę).
Znacznik kładziemy na płytce detektywów, kiedy wiązki światła są zgodne ze wskazaniem sąsiednich płytek (wszystkie latarki pokazane na kafelku). Po przemieszczeniu płytki może się okazać, że znacznik zostanie zdjęty, stąd należy być ostrożnym w planowaniu ruchu.
Rozgrywka kończy się, kiedy jeden z uczestników wyłoży ostatni znacznik latarki na płytce. Sumujemy noty z płytek w blasku latarki, niewykorzystane znaczniki u pozostałych graczy warte są każdy po 3 punkty, wygrywa osoba z najwyższymi notami.
W tej grze ujmująca jest mechanika, którą ładnie wpasowano w tematykę gry. Początkowo są to strzały w ciemno, ponieważ nie wiemy, gdzie ukrywają się włamywacze. W toku gry następuje eksploracja pomieszczeń, czyli ruch śledczych w celu najlepszego ustawienia strumienia światła, co kojarzy się z pogonią za złoczyńcą.
„Tea Time Crime” ma swój klimat familijnej gry detektywistycznej, czyli lekkiej opowieści kryminalnej na wesoło przy herbatce. Podobać się będzie zarówno zaawansowanym, jak i niedzielnym graczom – dobry wybór dla rodziny!
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy PIATNIK
Film: „Tea Time Crime” – unboxing
Film: „Tea Time Crime” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!