Recenzja gry Outrun the Bear

Dzisiaj zaprezentowany tytuł zwrócił naszą uwagę tematyką ekologiczną, gonitwą jak w komediach drogi z dawnych lat, komizmem wzornictwa i tekstów z kart, pomysłem na techniczną realizację projektu. „Ścigaj się o życie przed gigantycznym, głodnym niedźwiedziem! Zacznij na kempingu i używaj kart akcji, reakcji i ekwipunku, aby dotrzeć aż do parkingu i bezpiecznego samochodu – pomagając lub sabotując znajomych.” Mnie ten opis wydawcy zachęca do przetestowania!

Around the Stump Games” jest wydawnictwem z Arizony w Stanach Zjednoczonych, prowadzonym przez autora „Wyprzedź niedźwiedzia” – jest to ich pierwsza gra, która powstała ze wsparciem graczy.

Outrun the Bear” jest grą planszową dla 2-6 uczestników w wieku od 8 lat, z czasem rozgrywki trwającym ok. 20-45 minut, rekomendujemy zabawę w składzie 3-4 osoby. Projektował Samuel Barmettler, ilustrował Andrea Alemanno.

Gra zwyciężyła w plebiscycie publiczności zdobywając „People’s Choice” w ramach „UK Games Expo Awards”, była także nominowana w kategorii najlepszych gier rodzinnych „UK Games Expo Best Family Game”, edycja 2023 roku.

Mechanizmy: ruch obszarowy po łańcuchu, zarządzanie kartami na ręce, plansza modułowa, punkty ruchu, eliminacja gracza, wyścig, „dylemat więźnia” – współpraca lub ucieczka kosztem innych.

Podobne produkty: „Wyprawa do El Dorado”, „Pod wrogim niebem”. Z gier z niedźwiedziami polecamy „Kaskadia”, „Park Niedźwiedzi” i „The Way of the Bear”.

Podczas otwarcia zachęcają nas śliczne ilustracje, które przypominają nam animację z czasów dzieciństwa o misiu Yogim. Niesamowita jest jakość kart zdolności postaci – jak z kart płatniczych. Zbliżająca się, pionowa sylwetka bestii, która stale człapie za uciekającymi budzi respekt, emocje grozy na wesoło.

Wewnątrz opakowania znajdziemy: 6 fragmentów terenu składanej planszy (dwustronne), płytkę głodnego niedźwiedzia (przemieszczaną wzdłuż toru ucieczki), 8 pionków biegaczy, 8 kart zdolności (cech) postaci, żeton tury niedźwiedzia, 74 karty (akcji, reakcji, wyposażenia), instrukcję. Gra nie jest wolna językowo, wymagana jest znajomość języka angielskiego, teksty nie są jednak skomplikowane i długie.

Przygotowanie do gry polega na złożeniu planszy – losowe moduły wewnątrz, stały start przy kempingu i meta na parkingu, ponadto każdy z elementów jest dwustronny (im więcej śladów łap, tym wyższa trudność, ponieważ wzrasta tempo misia), wykładamy pionki, otrzymujemy kartę postaci oraz dwie karty gry ze stosu na dobry początek.

Celem rozgrywki jest dotarcie przed innymi do samochodu lub wydanie pozostałych w misie pazury – nie ma konkurencji, więc automatycznie zwyciężamy! Możemy również rozgrywać wariant kooperacyjny, wtedy współpracujemy oddalając cudze pionki naszej drużyny od niedźwiadka, gdyż wszyscy muszą przetrwać w tej gonitwie.

Ścigamy się po ścieżkach spacerowych (brak efektu), cierniach (nie można wykonać sprintu), rzeką (ruch naprzód o pojedyncze pole), śliskim zboczem (cofanie na wcześniejszy teren), w strefie relaksu (w miejscach piknikowych zagrywamy lub wymieniamy kartę sprzętu – zazwyczaj pojedynczą o stałym efekcie).

W turze sprawdzamy teren – istotne jest miejsce startu, nie zakończenia ruchu, następnie wykonujemy pojedynczą akcję, do wyboru mamy czołganie o dwa pola, sprint (odrzucenie 4 kart i ruch aż o 5 pól), zagranie pojedynczej karty akcji z ręki, dobranie lub wymienienie karty ekwipunku (wybrane punkty na mapie), na koniec tury dociągamy 2 karty, limit stanowi 7 kart na ręce.

Karty akcji pozwalają nam odrzucić lub ujawnić karty przeciwnika, przemieszczać biegacza – także konkurencyjnego (pomagać partnerom w wariancie gry), uzupełniać rękę o nowe karty. Karty reakcji mogą być aktywowane w turze innych graczy lub niedźwiedzia, najczęściej podczas mijania się pionków, w celu spowolnienia rywali, zmiany miejsca pionków, zatrzymania misia lub efektu z karty wymierzonej przeciwko nam. Karty ekwipunku dają nam stały efekt w danej rundzie – ignorowanie skutków podłoża, przyspieszanie w danym terenie, ruch w turze niedźwiedzia, wpływają też na rotację kart.

Ruch niedźwiedzia jest obliczany na podstawie zagranych przez uczestników kart – sumujemy wartości numeryczne z ilości kart równej liczbie śladów łap widocznych na planszy do pozycji lidera wyścigu.

W tej grze najbardziej podoba mi się dobry humor sytuacyjny i z napisów – rewelacyjna atmosfera ucieczki przed niedźwiedziem opisana została w sposób dowcipny i odrobinę złośliwy. Od wyboru kart, zależy czy będziemy pomagać czy szkodzić innym uciekającym i te relacje pomiędzy uczestnikami przygody tworzą wspaniały klimat komedii surwiwalu, gdzie podczas zwariowanej wyprawy mieszczuchy uciekają przed wygłodniałą naturą. Słabą stroną gry jest jej strategiczny walor – zarządzanie kartami pasuje dorosłym i łączy pokolenia, natomiast młodsze dzieci przypuszczalnie wybrałyby stopowanie przerzucanych kości, ponieważ tutaj trzeba czytać, myśleć nad użyciem karty, na bieżąco śledzić sytuację na planszy.

Wyprzedź niedźwiedzia” jest fantastyczną grą imprezową dla raczej rozegranych dzieci i bardzo rodzinną propozycją! Im nas więcej na torze, tym ciekawiej, ponieważ wiele może się jeszcze wydarzyć i rywalizacja staje się bardziej emocjonująca. Ta gra jest przeurocza i chciałbym ją mieć po polsku, czekam na krajowe wydanie!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy Around the Stump Games

Film: „Wyprzedź niedźwiedzia” – unboxing

Film: „Wyprzedź niedźwiedzia” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!