Recenzja gry Szach Mat

Dzisiaj propozycja nietypowa, ponieważ gra do nauki gry w inną grę – brzmi odrobinę jak masło maślane, ale dla mnie to najlepsza obecnie propozycja tego wydawcy i świetnie zrobiony produkt promujący szachy.
„Szach Mat” to gra planszowa dla 2 uczestników w wieku od 5 lat z czasem rozgrywki trwającym ok. 45 minut. Gra jest ładnie zilustrowana przez Zbyszka Derkacza, kreska przypomina mi odrobinę styl Andrzeja Mleczko. Szkoda, że wydawca nie informuje na opakowaniu kto jest projektantem.
Podczas otwarcia podoba mi się oprawa graficzna – z jednej strony widzimy klasyczne szachy, z drugiej bajkowych bohaterów. Atrakcyjna jest plansza, ponieważ szachownica wygląda na złożoną z wypukłych płytek, pojawia się tutaj głębia przestrzeni. Strefa rozgrywki przypomina mi nowoczesne, kolorowe gry planszowe – wygląd postaci i arena walki są interesujące, bo efektowne dla gracza, który unika gier tradycyjnych.
Wewnątrz opakowania znajdziemy: planszę – szachownicę, 24 karty, 32 żetony, bierki, (dwustronne) – 2 komplety, 32 podstawki do bierek, instrukcję z wieloma poradami dla graczy w szachy (dla początkujących).
Celem tej gry nie jest doprowadzenie do szach – mat, ale zwycięstwo na zebrane żetony rozłożone na planszy. Na kartach znajdziemy zadania do wykonania, czyli zazwyczaj różne układy krążków umieszczone na polach szachownicy oraz wybrane bierki startujące ze swoich bazowych pozycji. Wprowadzenie wyzwań w grze nastawionej na eliminację figur rywala i finalnie bicie króla jest innowacyjne i może się podobać, ponieważ otrzymujemy od samego początku zagospodarowane centrum planszy i już na wstępie dobrze widoczny cel – przemieszczenie może wydawać się dziecku bardziej zasadne, kiedy nie jest wykonywane w pustej przestrzeni (w domyśle – otwarcie szachowej rozgrywki).
Gra uczy przede wszystkim rozmieszczenia bierek, ich ruchów po planszy, możemy również ćwiczyć relacje pomiędzy bierkami, w praktyce prześledzić, jak wzajemnie się dopełniają w trakcie gry. Wybrane zadania polegają nie tylko na zbieraniu żetonów, ale także obronie króla, zbijaniu bierek. Stopniowo łączymy stosy i angażujemy się w zabawę.
Słabym punktem jest brak informacji w zasadach, które żetony należy wziąć po zbiciu bierki – czy dowolne z planszy, czy najprostsze do zdobycia, a może z puli będącej poza planszą? Należy to ustalić pomiędzy graczami jeszcze przed rozpoczęciem partii. Osobiście do każdego z układów na późniejszym etapie treningu szachowego wprowadziłbym króla, żeby rozgrywać fragmenty gier szachowych z różnym zestawem figur na szachownicy.
Zaletą gry, poza silnym wsparciem poradnika dla amatorów, jest wygląd – elementy dwustronne, symbolika klasyczna połączona z nowoczesnym wzornictwem, dzieci wdrażają się w oznaczenia w czerni i bieli, płynnie przechodzą od barwnej gry planszowej do tradycyjnej postaci szachów. Znakomitym pomysłem jest instruktaż dotyczący dotykania bierek podczas gry turniejowej, na spotkaniach szachowych ta wiedza jest ważna, w praktyce szachisty przydatna – kiedy myślisz o wyjściu poza tylko domowe granie.
„Szach mat” nie zastąpi gry w szachy, najlepszym sposobem na naukę rozgrywki jest po prostu granie w szachy! Pozycja ta może być jednak dopełnieniem edukacji – zwłaszcza, kiedy dziecko jest początkowo niechętne, ze względu na wygląd, wielość ruchów do opanowania już na samym początku i wolność wyboru, aktywacji wielu bierek w toku gry, ponieważ w szachach nie ma rozpiski przebiegu gry, listy kroków w kolejnych turach, jak w standardowych grach planszowych. Wielość decyzji jest wielkością szachów, a ich wybór siłą szachisty, ale młodszych odbiorców może to zniechęcić, stąd duża wartość tego produktu, bo kiedy dziecko nauczy się grać w szachy to je wciągnie! „Szach Mat” stawia na pewny pierwszy krok, wabi uczestników gier towarzyskich. Polecam, ponieważ lubię szachy i nie chcę, żeby dzieci bawiły się tylko z nowymi tytułami, które coraz częściej posiadają mocno wyczuwalny klimat (także te logiczne, abstrakcyjne) tworzący otoczkę tematyczną. Wyróżnienie dla tego produktu w plebiscycie „Zabawka roku”, edycja 2021, jest potwierdzeniem wartości i mojej rekomendacji. Marzy mi się, żeby jakieś mechanizmy z szachów wdrożyć do gier tematycznych, towarzyskich, jak udało się z „Domino”, „Tetris”, „Mandala”.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy JAWA
Film: „Szach Mat” – unboxing
Film: „Szach Mat” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!