Recenzja gry Sniper Elite The Board Game

Dzisiaj „gra skradankowa”, czyli kategoria „social deducton” w projekcie uznanych autorów, tj. Davida Thompsona (m. in. „Pavlov’s House”, „War Chest”, „Undaunted: Normandy”) oraz Rogera Tankersley’a („Resist!”, „Witchcraft!”), dodatkowo na podstawie słynnej gry komputerowej „Sniper Elite”!
„Sniper Elite: The Board Game” jest dedukcyjną grą wojenną dla 1-4 uczestników w wieku od 14 lat z czasem partii trwającym ok. 45 minut. Za system automy odpowiadają Noralie Lubbers oraz Dávid Turczi (m. in. „Ostry dyżur”)
Mechanizmy: ukryte ruchy, system chit-pull (dociąganie z worka), punkty akcji. Kategoria: miniatury (gry figurkowe), tematyka gry video, gry wojenne – II wojna światowa.
Zbliżone technicznie gry prezentowane na blogu: „Listy z Whitechapel”, „Wyspa Skarbów”, „Scotland Yard”, „Scotland Yard Junior”, „Sonar”, „Mr. Jack”, „ORP Orzeł”. Z nietypowych gier wojennych warto polecić „Blitzkrieg! World War Two in 20 Minutes” oraz „Projekt Manhattan”.
Podczas otwarcia zwracam uwagę na rewelacyjne miniatury żołnierzy niemieckich oraz kategorię gry, ponieważ nie było na rynku dedukcji społecznej – jeden kontra zespół poszukiwaczy dla II wojny światowej. Na planszach także smaczki w celach misji, a mające wpływ na atmosferę zabawy, jak niszczenie U-boota lub wykradanie Enigmy, której szyfr złamali Polacy. Wrażenie robią mocne żetony – tektura dwa razy grubsza od standardowej!
Wewnątrz opakowania znajdziemy: 10 oryginalnych miniatur, 55 kart, dwustronną planszę główną, kość gry solo, 2 plansze ukrytych ruchów, mazak do ścierania na sucho, 23 znaczniki, 30 żetonów dociąganych z torby, mini-planszę gry solowej z torem na odwrocie, 2 żetony psów, żeton ran, 2 instrukcje (osobna dla trybu solo). Gra nie jest wolna językowo, ale edytowalne teksty w języku angielskim z kart i ksiąg zasad znajdziemy do przetłumaczenia na forach.
Swoje kolejne tury oznaczamy na miniaturowej planszy, model snajpera ustawiamy na planszy głównej na ostatniej wykrytej pozycji. Zabrakło nam tutaj zasłonki dla gracza – trzeba posiłkować się ramieniem lub trzymać planszę indywidualną pionowo.
Dzielimy się na grupę Niemców broniących obszarów (zawsze uczestniczą trzy patrole i pojawia się strefa neutralna) oraz samotnego snajpera mającego wypełnić dwie misje w toku 10 tur (w sumie 20 ruchów, z powodu resetowania timera po zrealizowaniu pierwszej misji). Strzałki to miejsca wejścia na planszę, nie można rozpocząć od stref spełnienia warunków celu. Zadania losujemy z kart dla danej planszy i zawsze dla pary czerwonej i szarej, punkty docelowe są oznaczone numerami na planszy. Niemcy startują ze stałych punktów na mapie, oficerowie posiadają specjalne zdolności z dedykowanych kart (np. wprowadzanie psów, aktywowane dwa razy w partii, w różnych rundach), w strefie ich barwy mogą zebrać dane wywiadowcze (intel), czyli w praktyce przesuwając na torze dwa znaczniki – dowiedzieć się, czy wszedł do niej przeciwnik. Kostki akcji można rozdzielić na osobne jednostki lub pozostawić dla jednego żołnierza z patrolu, ale wtedy wykonuje dwie różne akcje, a są to: ruch o dwa pola, atakowanie sąsiedniego pola z raną snajpera (druga eliminuje i kończy grę), zbadanie sąsiedniego pola z dołożeniem żetonu hałasu do worka dla sukcesu, ogarnięcie wzrokiem dwóch sąsiednich pól (oznaczanie obecności przezroczystymi znacznikami), rozmieszczenie żołnierza przy oficerze, dodanie oficera w polu startowym, odmaszerowanie żołnierza z danego pola (odrzucenie w turze).
Snajper może wykonać ruch cichy (do 1 pola) lub głośny (2-3 pola, z ujawnieniem, które jednostki na sąsiednich polach usłyszały dźwięk), strzelać, ukończyć cel (reset licznika, dołożenie żetonu hałasu do torby strzelniczej), plądrować (dobranie karty wyposażenia w polu numerycznym planszy, nie dla bieżącego celu). Strzelanie polega na dociąganiu do 7 żetonów z sakwy – ilość trafień równa odległości od celującego do pola ofiary nie wliczając miejsca postoju snajpera, 2 krążki hałasu ujawniają obecność na polu, ale pojedyncze są tłumione za niebieskie żetony otrzymywane po eliminacji oficera (za zdjęcie żołnierza dodajemy żeton trafienia z celownikiem), żółte to pudła, suma 5 żetonów negatywnych powoduje niewypał, czyli dezaktywuje wylosowane trafienia. Snajper nie może wejść i przejść przez pole zajęte przez obrońcę, nie chodzi też po własnych śladach w bieżącej turze, natomiast patrol może wejść na pole zajęte przez snajpera, nie ujawniamy wtedy swojej obecności, chyba że akcja tego wymaga.
Na planszy znajdują się tereny otwarte oznaczone białymi liniami i zamknięte otoczone czarnymi z osobnymi wejściami (budynki, pokoje), obszar podwyższony z kolei graniczy przerywaną linią z terenem niższym. Tereny zamknięte i podwyższone ograniczają pole widzenia (ukrywanie się wroga za terenem wyżej położonym), nie strzelamy z pól różnego typu. Teren wody jest dla nas niedostępny (w ofercie mają pojawić się karty z zestawem płetwonurka), teren trudny wskazany wykrzyknikiem zmniejsza siłę ruchu o 1 pole.
Rozgrywka kończy się zwycięstwem nazistów po upływie 10 lub 20 tur oznaczanych na torze lub po dwóch trafieniach w snajpera, z kolei samotny strzelec wygrywa, kiedy wypełni cele swoich misji.
„Sniper Elite The Board Game” to pasjonująca gra o wojnie, w której czuje się jej dynamikę i grozę, ponieważ otrzymujemy tytuł ukazujący pole bitwy w inny sposób niż standardowo z rozmieszczaniem żetonów na mapie sztabowej ze śledzeniem statystyk stron. Pozycja już awansowała na listach rankingowych i w niedługim czasie powinna pojawić się w pierwszej setce najlepszych gier wojennych. Podobne systemy są teraz modne, ponieważ interesują młodych graczy, w przyszłym roku ma trafić do sprzedaży „Call of Duty” i konkurencja w tym segmencie dopiero się zacznie!
Wspaniała gra, po którą, mam nadzieję, sięgnie polski wydawca. U mnie w zestawieniu najlepszych gier otrzymanych z zagranicy w podsumowaniu noworocznym!
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy REBELLION UNPLUGGED
Film: „Sniper Elite The Board Game” – unboxing
Film: „Sniper Elite The Board Game” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!