Recenzja gry Wiedźmin Stary świat
Opisywany dzisiaj produkt to „Wiedźmin Stary świat” w edycji podstawowej, czyli dla osób, które nie bawią się w ozdabianie miniaturek, ale pragną rozgrywki, przede wszystkim interesując się techniczną stroną gry. Wydaje się, że fani książki i tak sięgną po edycję „na bogato”, ponieważ figurki budują atmosferę gry, cieszy natomiast, że i w standardzie znajdziemy kilka miniatur – relacja ceny do jakości jest znakomita! Grę oceniam z punktu widzenia osoby nieprzepadającej za piórem Andrzeja Sapkowskiego z powodu wulgarnego języka, którego szanuję za wykreowanie postaci faceta-wiedźmy, natomiast uwielbiającej grę komputerową – moim zdaniem, to cyfrowy produkt rozsławił markę „Wiedźmin”. Można przypuszczać, że krajowi recenzenci mogą być krytycznie nastawieni do tytułu, ponieważ autor rozpoczynał przygodę z grami od ich recenzowania i odniósł sukces, jako projektant – gratulacje „Wookie”!
„Wiedźmin Stary świat” to gra planszowa dla 1-5 uczestników w wieku od 16 lat z czasem partii trwającym ok. 90 – 150 minut. Projektował Łukasz Woźniak („Printing press”, „Valhalla”), oprawa artystyczna Bogna Gawrońska i Damien Mammoliti („Wystrzałowe katapulty”, „Brass Birmingham”, „Radlands”). Mechanizmy: zarządzanie ręką gracza, budowanie talii i tworzenie zestawów, rzuty kośćmi, wybór akapitu narracji, ruch od punktu do punktu. Jest to przygodowa gra fantasy oparta na powieści i grze video z walką i podróżowaniem, wcielaniem się w rolę.
Podczas otwarcia zwracamy uwagę na genialne wzornictwo – plansza w ciemnych barwach przypomina nam „Brass Birmingham”. Ilustracje na kartach również są mroczne, teksty (jest ich tutaj całkiem sporo) poruszają problematykę egzystencjalną oraz ubóstwa, co przypuszczanie oddziałuje na deklarowany wiek odbiorcy. Komponenty są nowoczesne, znajdziemy tutaj zagłębienia w planszach indywidualnych, żłobione ścianki stylizowanych kości, zamykane wytłoczki na zaskakująco duże figurki. Słabym punktem jest organizacja przestrzeni wnętrza opakowania, ponieważ nie do końca wiadomo, gdzie umieszczać dane elementy, symbole 10 kart startowych mogłyby być ustawione w okręgu barwy postaci. Polecamy zakup maty, ponieważ plansza główna będzie się rozklejać w centrum na łączeniach obu krawędzi. Jesteśmy również przyzwyczajeni, że kolory monet mają znaczenie dla ich wartości (nie w tej grze), ale za to bilon wygląda atrakcyjniej.
Wewnątrz opakowania znajdziemy: planszę, karty eksploracji miast i dzikich ostępów (po 36 szt.), 56 karty zdarzeń, 90 kart akcji, 28 kart eliksirów, 8 kart trofeów przypisanych atrybutom, 10 kart pomocy (po 5 szt. każdego rodzaju i pojedynczą dla wariantu solo), 10 kości (2 zestawy), 35 żetonów złota, żeton zamkniętej karczmy, 18 żetonów obszarów, 28 kart potworów, 28 żetonów potworów (edycja „deluxe” z miniaturami), 20 kart walki potworów. Elementy indywidualne dla graczy w 5 zestawach: figurka, plansza indywidualna, 5 drewnianych znaczników, żeton reputacji, znacznik tarczy, 10 startowych kart akcji, 4 karty trofeów przypisanych szkole wiedźmińskiej.
Podczas gry będziemy przemieszczali się po mapie, polowali na potwory i pojedynkowali z innymi wiedźminami, podnosili własne statystyki w oparciu o wyniki potyczek oraz eksplorację danego terenu, zakładali się o rezultat spotkania, kontrolowali własnego bohatera oraz asystowali w cudzych przygodach kontrolując wrogie monstra.
Karty eksploracji przypominają „rozdroża” z „Martwej zimy”, które czytał sąsiad, warstwa tekstowa w tej przygodzie kojarzy się również z przeklętą wyspą „Robinsona Crusoe”. Z kolei ryzyko kościanego pokera wprowadza podobną aktywność do lokacji „czarnego rynku”, którą pamiętamy z „Istanbul”, hazard ma wpływ na biesiadną atmosferę gry i bliski jest karczemnej, ludowej rozrywce. Obstawianie wyników walki wiedźminów, podobnie jak te opisane powyżej kształtują awanturniczy charakter widowiska na planszy, a zwłaszcza gry nad stołem – rozmowy uczestników, dlatego też polecamy bawić się w więcej osób niż tylko w duecie. Gracze nieaktywni są włączani do potyczki sterując potworem, dzięki czemu nie nudzą się czekając na swoją kolejkę. Istotną czynnością, często powtarzaną w toku gry będzie tasowanie kart, stąd warto ubrać je w koszulki.
W turze gracza poruszamy się po terenie sąsiadującym z polem ustawienia figurki na mapie, idąc do lasu, gór, wody (wskazanie lewa-dół karty, oddanie pary różnych kart, innego oznaczenia i monety). Możemy potem wykonać akcję z ramki na planszy: podniesienie wskaźnika danej statystyki bohatera (obrona, atak, alchemia, specjalna – indywidualna postaci, niższego lub równego aktualnemu poziomowi ogólnemu postaci, który wzrasta po podniesieniu reszty atrybutów), pozyskać eliksir (do 4 kart), zagrać w pokera z miejscowymi (dwie monety z banku, pojedyncza wkładu uczestnika, przerzuty kośćmi – gracz i sąsiad), zakupić kartę (usunięcie pojedynczej z ręki, pobranie z banku maksymalnie o poziom wyższej, przemieszczenie na torze, uzupełnienie), podniesienie wskaźnika za opłatą (koszt równy bieżącemu poziomowi plus moneta), tropić potwora (otrzymanie monety, po dotarciu na dane pole planszy także krążka terenu – pierwszeństwo rozpoczęcia pojedynku – i kolejnej monety), zdobyć monetę (połączone z odrzuceniem pary kart w banku).
Następnie wykonujemy obligatoryjnie jedną z akcji fazy drugiej: walka (z potworem – wartość na czerwonym tle karty to ilość kart akcji bestii, za każdy cios usuwana jest pojedyncza, gracz łączy paski własnych kart w wielobarwne zestawy sprawdzając zgromadzone symbole, może także walczyć z innym wiedźminem – obniżany jest wskaźnik tarczy, następnie odrzucane karty), medytacja (zdobycie karty trofeum z banku dla znacznika na piątym poziomie, odrzucenie kart uczestnika z gry wskazanych na torze i podniesienie reputacji, nie można w ten sposób wygrać partii), eksploracja (karty tekstowe miasta i dzikich ostępów, które łączą się ze zdarzeniami i fabułą gry – dwie alternatywy czytane przez sąsiada).
Turę kończy dobranie kart ze swojej talii do trzech na ręce (limit to 7 kart) i obligatoryjny zakup 1 karty z banku z pobraniem na rękę (wartość prawa-dół karty wskazuje ile kart z ręki należy oddać na swój stos kart odrzuconych, aby zdobyć nową).
Grę zwycięży osoba, która jako pierwsza dotrze na ostatnie pole toru reputacji po stoczeniu pojedynku.
W tej grze tury gracza trwają długo, ponieważ pojedynki są czasochłonne. Autor wprowadził interesujące rozwiązania, mające na celu aktywizację biernych uczestników. Gracze mogą zakładać się o zwycięstwo atakującego lub broniącego się, ponadto sąsiad używa kart potwora, czyta teksty historii. Walcząc ze sobą zdobywamy karty trofeów (można mieć pojedyncze z każdej szkoły wiedźmińskiej), otrzymujemy też monety równe poziomowi reputacji pokonanego – bezpośrednie potyczki pomiędzy graczami są emocjonujące dla czekających na swoją turę.
„The Witcher Old World” jest już rok na rynku, nie zdobyła jeszcze nagród, natomiast za moment wejdzie do pierwszej setki najlepszych tematycznych gier planszowych – generalnie idzie jej jak po grudzie! Jest to gra długa i wyczerpująca, której zasady zapomina się, kiedy odstawiamy produkt na dłuższy czas, a tak się dzieje, ze względu na jej raczej weekendowy charakter. Jest to pozycja w starym stylu, który doceniam, ze względu na niechęć do włączania ekranów podczas trwania gier stołowych i towarzyskich. Aplikacja generująca treści fabularne zwiększyłaby jednak pulę zdarzeń, bez konieczności dodrukowywania kolejnych zestawów kart i utrudniła zapamiętywanie najlepszych opcji decyzyjnych, więc akurat technicznie gra przegrywa z innymi przebojami z tej kategorii. Walorem jest oczywiście uniwersum wzorowane na „Wiedźmin” – zwłaszcza, że to polska marka!
Czy warto inwestować w „Wiedźmin Stary świat”? Miłośnicy literatury fantasy i tego konkretnego cyklu z pewnością powinni zakupić wszystko, co jest dostępne z rozszerzeń i ewentualnych ulepszeń, pomalować miniatury oraz przeżywać całe noce w weekendy ze zgraną ekipą. Mój stosunek do tej pozycji jest ambiwalentny, cenię grę podstawową, ponieważ daje dużo w pudełku i wysokiej jakości, ale byłoby mi szkoda dopłacać za kolejne dodatki, ze względu na koszt i czas, jaki należy poświęcić na rozgrywkę – osobiście wybieram więcej, ale krótszych i bardziej dynamicznych tytułów na spotkanie przy planszy. Jest wielce prawdopodobne, że u nas rynkowy bestseller „Wiedźmin Stary świat” może zostać wyparta przez konkurencję na zachodzie, ponieważ nasi gracze zakupią ze względu na sentyment do gry video i przede wszystkim sagi o Geralcie z Rivii, obcy już nie mają skrupułów i wybiorą pozycje żwawsze, bardziej płynne i nowocześniejsze technicznie.
Nie dla każdego! Najlepszym rozwiązaniem nie dla fana jest zakupienie gry podstawowej, przetestowanie wszystkich rozwiązań historii i odsprzedanie dalej, aby koszty się zwróciły. Edycja „deluxe” może też nabierać wartości, jako pozycja kolekcjonerska – inwestycja warta rozważenia, chociaż nie lubię, kiedy gry sprzedaje się na części, bo czuję się naciągany. Uważam, że to super wybór na prezent, ze względu na artyzm wykonania.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy TANIAKSIAZKA.PL
Film: „Wiedźmin Stary świat” – unboxing
Film: „Wiedźmin Stary świat” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!