Recenzja MultiHistoria Twórcy Niepodległej Polski

Dzisiaj opisywany produkt nie jest dedykowany do pracy indywidualnej dziecka z rodzicem w domu, ale do skorzystania na zajęciach w klasie. Mnie cieszy bogate opracowanie metodyczne, którego nauczyciel może użyć w dokumentacji szkolnej do przedmiotu.

MultiHistoria Twórcy Niepodległej Polski” jest zestawem obrazkowych kart historycznych metody obrazkowo-narracyjnej, czyli bazującej na tzw. piktogramach. Forma rozbudza ciekawość poznawczą i wspiera myślenie skojarzeniowe, pomaga tworzyć relację pomiędzy pojęciami oraz samodzielną narrację, tzw. storytelling. Narzędzie dydaktyczne dedykowane jest dla uczniów szkoły podstawowej do pracy indywidualnej, w parach lub w grupach. Dla każdej rozgrywki opisano stopień trudności, grupę wiekową, czas przygotowania, liczbę uczestników, rozwijane umiejętności i kolejne kroki organizacji nauki przez zabawę. Docelowo ma się ukazać cała seria wydawnicza.

Podczas otwarcia cieszy obszerny przewodnik, na podstawie którego można opracować scenariusz spotkania, zorganizować pracę i umiejętnie nią pokierować oraz przygotować dokumentację. Świetnym pomysłem jest ukazanie zaangażowanych w polską sprawę kobiet, których dokonania są mniej znane szerszej publiczności, ponieważ panie mogą być wzorem postępowania dla uczennic.

Wewnątrz opakowania znajdziemy: 12 dwustronnych kart obrazkowych z postaciami historycznymi – twórcami niepodległej Polski (Józef Piłsudski, Wincenty Witos, Ignacy Paderewski, Roman Dmowski, Wojciech Korfanty, Ignacy Daszyński, Aleksandra Piłsudska, Zofia Moraczewska, Wanda Gertz, Gabriela Balicka, Maria Wittek, Zofia Zawiszanka), dwa zestawy kart datowych „Multi-Talk” (tzw. datowników, 110 dwustronnych kart z nazwami wydarzeń i datami), MultiPrzewodnik dla nauczyciela historii („narzędziownik” – koncept i metodyka pracy, „zasobnik” – informacja o prezentacji i klucz do interpretacji, „pomysłownik” – przykładowe aktywności).

Ideą produktu jest ukazanie historii jako relacji przyczynowo-skutkowej, rezygnacja z „podawczości” wiedzy, nacisk na rozumienie i wyjaśnienie wydarzeń historycznych, w myśl zasady „za dużo pamięci, za mało myślenia…” Człowiek ukazany jest, jako sprawca wydarzenia – twórca historii.

Zabawy podzielone zostały na przedziały wiekowe 6-9 lat, 10-12 lat, 13 lat i więcej, kolejno przeze mnie opisane.

Kim będę, gdy dorosnę?” – wyszukujemy skojarzenia z obrazkami czasu dzieciństwa bohatera związane z realizacją różnych zawodów, następnie konfrontujemy je z drugą stroną na planszy. „Rodzina (tworzymy drzewo genealogiczne)” – czytanie tekstu źródłowego o rodzinie, w którym uczniowie odnajdują treści związane z piktogramami (wspólne lub indywidualne rysowanie drzewa rodziny, odgadywanie imion z inicjałów na obrazku, porównywanie familii bohatera z własną ucznia). „Czar par, czyli co tu pasuje?” – tworzenie par piktogramów z obu stron planszy bohatera i nazwanie wspólną kategorią (istotne są również skojarzenia, myślenie symbolami).

Gdzie znajdę…” – prezentacja charakterystycznych punktów w mieście zamieszkania ucznia (biblioteka, szkoła, urząd, szpital, restauracja, teatr, itp.) i łączenie ich z piktogramami z planszy postaci, a następnie omawianie, jak zmieniło się życie dawniej i obecnie z odniesieniem się do realiów danej postaci historycznej. „Prawda czy fałsz” – ocena zaprezentowanych stwierdzeń, można skorzystać także z kart „datowników”. „List do…” – pisanie listu do historycznej osoby, która może być dla nas „rodziną, wrogiem, przyjacielem, naszym nauczycielem, naszym uczniem” (według mnie pomysł ze zmianą relacji pomiędzy korespondującymi jest bardzo interesujący, konfrontacja może być inspirująca).

Wywiad z… (metoda dramy historycznej)” – jedna osoba wciela się w dziennikarza, druga udziela wywiadu, opracowane są pytania i odpowiedzi z użyciem zapytań (jak, kto, gdzie, dlaczego, kiedy), przedstawiana scenka. „Co by było gdyby… – historia kontrfaktyczna w praktyce” – uzupełnianie treści tabeli z podziałem na fakty i domysły, co by było, gdyby wydarzenia z życia danej postaci nie nastąpiły (świetny pomysł, ponieważ kojarzy się z filmami science-fiction i historią alternatywną). „Kończ waść, wstydu oszczędź, czyli ćwiczenia elaboracyjne (kreatywne kończenie zdań otwartych, staranne dopełnienie treści)” – tworzenie spójnej historii, kolejnych wydarzeń połączonych relacją przyczynowo-skutkową z użyciem zaprezentowanych na karcie piktogramów. „Kiedy to było? (lekcja z datownikami)” – przyswajanie dat wydarzeń z kart w ujęciu chronologicznym przedstawianych na osiach czasu, porównywanie efektów pracy dla różnych postaci z zestawu i szukanie cech wspólnych, łączących bohaterów. „Kółko, ptaszek i krzyżyk (lekcja z datownikami)” – jeden z graczy omawia piktogramy z lewej, drugi z prawej strony planszy postaci, zapełniając za poprawną odpowiedź diagram „kółko i krzyżyk”, można z dopasowaniem karty „datownik” do piktogramu. „Kiedy byłem małym chłopcem…” – praca zbliżona do opisanej wcześniej z zawodami, ale odwrotna chronologicznie i dla różnych postaci (omawiamy relacje pomiędzy kolejnymi bohaterami, także fikcyjne – czy mogłyby się polubić i jak odnoszą się emocjonalnie do nich sami uczniowie).

Podoba mi się w tym systemie wielość rozwiązań na kreatywną, oryginalną lekcję, chociaż raczej dodatkową ze względu na brak czasu na realizację materiału przez nauczyciela. Świetne narzędzie do użycia na kółku zainteresowań – historycznym, ewentualnie polonistycznym, ze względu na prace pisemne i dyskusję (trening argumentacji i spójnej, logicznej wypowiedzi). Produkt podpowiada nauczycielowi, jak można wprowadzić zabawę do prezentacji bazowego materiału szkolnego, jest dopełnieniem do tekstów źródłowych – nie zastępuje ich, o czym należy pamiętać. Opracowanie przewodnika jest silnie marketingowe, mocno promujące metodę, ukazujące ideę, natomiast przydatne do zarządzania zabawą konkrety pojawiają się dopiero podczas prezentacji gier, co może odrobinę zrazić odbiorcę – praktyka (stawiam na empirię nie reklamę i akademickość, pomimo że ważną dla dokumentacji i nauki). Znakomicie, że gotowe treści „produkują” sami uczniowie podczas wspólnej pracy i analizy materiału podanego przez nauczyciela oraz zawartego w tym pakiecie, stąd każda lekcja i jej wytwór będą unikatowe. Według mnie im bardziej dojrzałe i starsze dzieci, tym zadania ciekawsze, ponieważ bardziej twórcze i oferujące silniejsze doznania emocjonalne. Praca tą metodą, z tym narzędziem wymaga małej grupy zaangażowanych w zajęcia uczniów. Czuję także tutaj duży potencjał do pracy z osobami niepełnosprawnymi, którym potrzeba wizualnych form wsparcia i aktywizacji.

MultiHistoria Twórcy Niepodległej Polski” jest wyjątkowo przydatnym i wartościowym produktem dla zaangażowanego, kreatywnego i mającego czas ucznia oraz nauczyciela – wszystkim życzę takich właśnie relacji i osób w zespole klasowym!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy INSTYTUTOWI PAMIĘCI NARODOWEJ KOMISJI ŚCIGANIA ZBRODNI PRZECIWKO NARODOWI POLSKIEMU

Film: „MultiHistoria Twórcy Niepodległej Polski” – unboxing

Film: „MultiHistoria Twórcy Niepodległej Polski” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!