Recenzja gry Scrabble Karty

Scrabble” należy mieć w kolekcji, ponieważ obok „Rummikub” jest to jedna z TOP-owych gier edukacyjnych. Tytuł jest jednak produkcją dużych rozmiarów, więc niewygodną do przenoszenia, ciężko spakować do plecaka idąc w góry lub wziąć dla uczniów do szkoły. Dzisiaj „Scrabble” w kartach, wymiar jest doskonały, bo kieszonkowy, ale ile miejsca zajmie gotowa krzyżówka wystawiona w ten sposób? Zapraszam do recenzji, ponieważ otrzymujemy kilka nowych pomysłów na rozegranie tej klasycznej pozycji!

Scrabble Karty” (org. „Scrabble Cards”) to tytuł dla 1-4 uczestników w wieku od 10 lat z czasem partii trwającym ok. 30 minut, numer kodowy producenta 7846. Zabawa solo to bicie własnych rekordów.

Na blogu oglądaliśmy oryginalne „Scrabble” lub w wygodnym opakowaniu „Bananagrams”, z interesujących gier literowych były też „Decipher”, „7 słów”, „Łap za słówka”, „Litera do litery”, „Ostatnia litera”, „Tik Tak Bum”, „Gimatriks”, „Dice Alias”, „Słówka”.

Podczas otwarcia cieszy nawiązanie do klasycznych płytek „Scrabble” oraz innowacyjne rozwiązania, do których musimy się jednak przyzwyczaić, natomiast warto, ponieważ nie jest to kopia starej gry, ale coś odkrywczego.

Wewnątrz opakowania znajdziemy: 100 kart z literami, 10 kart premii, 16 kart akcji, 10 kart Rummy, instrukcję.

Standardowa rozgrywka, będąca nieco odmiennym wariantem klasycznego „Scrabble”, polega na wykładaniu kart z ręki (do 7 szt. w wachlarzu) tworząc nowy wyraz, który zawiera w sobie literę z wcześniejszego układu lub go modyfikuje uzupełniając o nowy znak. Istotne dla rozgrywki jest to, że wcześniej wyłożony wyraz, jeśli nie został zmieniony przez dodanie nowych liter, znika z przestrzeni gry! Karty są odrzucane, dzięki czemu powstaje przestrzeń na dodanie kolejnych. W przypadku, kiedy nowy wyraz jednocześnie dodaje znak na początku lub końcu już wyłożonego, oba ciągi literowe pozostają dostępne dla kolejnego uczestnika. W swojej turze oczywiście możemy wymienić karty lub spasować (kiedy dwa razy z rzędu wszyscy uczestnicy nie zagrają, następuje podliczenie wyników). Poza literami możemy wyłożyć premię (obecnie na karcie zamiast na planszy) na właśnie wydany przez nas znak i podwyższyć noty za wyraz (lub dwa w miejscu ich połączenia); karta funkcyjna jest następnie usuwana z gry. Za pierwszy wyraz otrzymujemy dodatkowo zdublowane noty, a za wyłożenie kompletu kart z ręki, dodatkowe 50 punktów.

Wariant gry z kartami akcji wprowadza dodatkową, pojedynczą kartę akcji dla każdego uczestnika, która po zużyciu jest dobierana ze stosu. Na każdej karcie znajdziemy dwa wybory i dla każdego z nich akcję szkodzącą przeciwnikowi lub wspierającą wykładającego – nie można aktywować obu. Użycie kart wprowadza przyjemną, przez wielu uczestników poszukiwaną w grach, negatywną interakcję.

Gra w wariancie „Scrabble Rummy” polega na ciągłej wymianie w wachlarzu uczestnika pojedynczej karty (z odrzuconych lub talii dobierania), aż do spełnienia warunku z karty rundy – bawimy się przez 10 kolejek. Kiedy pierwszy z graczy wypełni zadanie, pozostali muszą w tej samej rundzie również wyłożyć odpowiednie karty. Karty, które wydali uczestnicy w danej rundzie są usuwane z gry. Noty otrzymujemy za wyrazy z liter, natomiast osoby, które nie spełniły celu, nie biorą punktów w bieżącej rundzie.

Scrabble Karty” w wariancie bazowym odbiega od, standardowej dla tej gry, formy krzyżówki, ponieważ zajmowałaby za dużo miejsca. Bawimy się na wycinku krzyżówki, zazwyczaj z pojedynczym lub parą wyrazów (czasem z kilkoma bardzo krótkimi). Osoby zakochane w klasycznym „Scrabble”, które wracały do wcześniej wyłożonych wyrazów mogą mieć trudność z przestawieniem się na obecny przebieg rozgrywki. Osobiście wolę stare „Scrabble”, właśnie z powodu powracania do wolnych jeszcze miejsc na planszy, natomiast ta nowa forma także ma swój urok, bo jest inna i niczego nie kopiuje! Niewątpliwą zaletą tej edycji jest wprowadzenie negatywnej interakcji z kart – super zabawa, ja lubię szkodzić konkurentom w czasie gry. Wariant z „Rummy Scrabble” korzysta z reguł klasycznego „Rummikub”, natomiast nie bierze z niej tego, co w tej grze jest najprzyjemniejsze, czyli możliwości przekładania wyłożonych już płytek z dodaniem własnej, w celu stworzenia nowych układów – przynajmniej nie wspomina o tym instrukcja (jest tylko mowa o pobieraniu kart odrzucanych i ze stosu gry).

W tej chwili obok „7 słów” jest to najlepsza na rynku gra karciana ze składaniem liter, słowotwórstwem, budową (i wymyślaniem) wyrazów – świetna pomoc dydaktyczna dla nauczyciela oraz wsparcie nauki przez zabawę.

Scrabble Karty” pozostanie w mojej kolekcji, ponieważ gra literowa w małym wymiarze przydaje się na wyjazdy i do szkoły, natomiast w domu raczej wyprze ją oryginalne „Scrabble”. Polecam, ponieważ edycja turystyczna łatwo mieści się w kieszeni lub torebce, a jest czymś alternatywnym dla klasycznej edycji – całkiem udane dopełnienie tej rodziny gier.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy PIATNIK

Film: „Scrabble Karty” – unboxing

Film: „Scrabble Karty” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!