Recenzja gry Dino Combino
Gry o dinozaurach są lubiane przez młodych odbiorców w wieku przedszkolnym i szkolnym (zwłaszcza chłopców), ponieważ ukazują realny, pomimo że wymarły już świat, który odkrywamy obecnie tylko w skamieniałościach. Seria filmów „Jurassic Park” ożywiła jednak w wyobraźni dzieci potwory z prehistorii, wśród których przygody przeżywa badacz, awanturnik i archeolog od kości, bodajże już tylko z nazwy, bo biologia i przyroda mocno wkraczają do akcji.
„Dino Combino” to gra pamięciowa z odgrywaniem kafli i ze wsparciem kości, dedykowana dla 2-4 uczestników w wieku od 5 lat, z czasem rozgrywki zajmującym ok. 30 minut. Jest to gra pamięci oraz gra edukacyjna (nauka przez zabawę, jeśli dołączymy własne karty pracy o dinozaurach).
Gry o dinozaurach lub w podobnym klimacie prezentowane na blogu: „Dinozaury Gra pamięciowa”, „Moje dinozaury”, „Dinożarły”, „Pojedynek na siłę Jurassic World”, „Park dinozaurów” (najlepsza przez nas opisywana gra planszowa w temacie), „Wyspa dinozaurów” (najlepsza numeryczna), „Dino kontra Dino” (najlepsza typu quizowego).
Zabawy kreatywne w paleontologa, w typie eksperymentów: „Skamieniałości Triceratops Clementoni”, „Świat dinozaurów”, jako dobry wybór dla wszystkich lubiących babrać się w błocku. „Dinozaury Tajemnicza wyspa” – wysokiej jakości łamigłówka o prehistorycznych gadach. Atrakcyjne gry o prehistorii: „Kingdomino Prehistoria”, „Epoka kamienia”.
Podczas otwarcia cieszą nas piękne ilustracje oraz odejście od tradycyjnego modelu rozgrywki funkcjonującego w oparciu wyłącznie o pary identycznych kartoników. Bardzo dobrze, że kość ma żłobione oczka, więc nie zetrze się szybko. Ściągawki do planszy w przypadku stopniowania trudności gry można odłożyć do pudełka. Generalnie jesteśmy zadowoleni z komponentów, chociaż zabrakło nam karty z notą edukacyjną – ciekawostek o zaprezentowanych tutaj dinozaurach. Wydawca wskazuje, że wiek uczestnika to 5 lat i więcej, chociaż jest też informacja na boku pudełka o 6 latach, co jest nieprofesjonalne.
Wewnątrz opakowania znajdziemy: 4 plansze osobiste, 4 ściągawki do plansz osobistych, 36 kartoników z dinozaurami, instrukcję, standardową kość, zakładkę do książki.
Przygotowując rozgrywkę wykładamy losowo pojedyncze i zasłonięte płytki na wszystkich polach plansz, możemy skorzystać ze ściągawki dotyczącej rozmieszczenia ilustracji na polach każdej z planszy. Rozpoczyna gracz z najwyższym wynikiem na kości.
W turze możemy rzucić kością i sprawdzić pole z dopasowaną wartością ścianki na planszy, w przypadku trafienia (identyczny kartonik i obrazek na planszy), pozostawiamy płytkę odsłoniętą i kontynuujemy. W przypadku pojawienia się różnych dinozaurów, przerywamy turę i kontynuuje kolejna osoba. Może się jednak zdarzyć, że wynik z kości wskazuje na płytkę już dopasowaną, jawną, wtedy możemy podglądnąć dowolny własny kafelek (w tym z wiersza nieoznaczonego symbolem kości) lub przeprowadzić wymuszoną zamianę z innym uczestnikiem – wybraną płytkę oddajemy i zabieramy niejawną rywala (my oglądamy kartonik przez odłożeniem, konkurent nie ma tej możliwości). Zamiast rzucać kością w turze możemy przełożyć własne płytki – zamienić miejscami dwa zasłonięte kartoniki w układzie lub sprawdzić płytkę z dolnej linii (nieoznaczonej kością). Wygrywa osoba, która jako pierwsza dopasuje (odsłoni) wszystkie kartoniki na planszy indywidualnej.
„Dino Combino” jest bardzo ładna, technicznie ciekawa – odrobinę czuje się inspirację „Sen” (ruch zasłoniętych wzorów), angażująca – zwłaszcza w komplecie uczestników (emocje wyścigu). Mechanicznie podoba mi się przede wszystkim negatywna interakcja związana z podbieraniem sobie płytek (wielość rotacji dla większego składu osobowego). Gra jest dobrym treningiem zapamiętywania, rozwija również spostrzegawczość i koncentrację uwagi. Kiedy skorzystamy z albumu lub literatury popularnonaukowej z interesującą bazą wiedzy, będzie to także fantastyczna pomoc dydaktyczna i wsparcie w edukacji.
Ośmielę się zaryzykować stwierdzenie, że w tej chwili to najlepsza gra pamięciowa o dinozaurach oraz jedna z ciekawszych gier towarzyskich o tych prehistorycznych bestiach o charakterze ogólnorozwojowym, a dedykowana dla młodszych odbiorców. Może być przebojem tego wydawcy, czego życzymy…, zachęcając przy okazji do przetestowania u znajomych lub zakupu do domu.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy JAWA
Film: „Dino Combino” – unboxing
Film: „Dino Combino” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!