Recenzja gry Silver & Gold Pyramids

Opisywaliśmy kiedyś na blogu grę karcianą „Silver & Gold” – była to propozycja przygodowa, oparta na procesie eksploracji, w tematyce pirackiej i mechanice ścieralnego „papier i ołówek” ze zbieraniem zestawów, kontraktami i bonusami na koniec gry w typie rozgrywania bingo. Gra spodobała się nie tylko nam, zostając już na stałe w kolekcji, ponieważ otrzymała trochę nagród, np. „Kanga Best Gameplay Winner, „JUGuinho Families Game of the Year Finalist”, „American Tabletop Casual Games Nominee”, „Spiel der Spiele Hit für Familien Recommended”.

Silver & Gold Pyramids” jest re-implementacją wyżej wspomnianej produkcji, projektuje Phil Walker-Harding („Miasto w chmurach”), ilustracje od Olivera Freudenreicha („Santiago”, „The Mind”, „The Game”, „Qwinto”, „Iluzja”, „The Border”, „Hashi”, „Splitter”, „Inspektor nos”, „Don Carlo”), zatem są to osoby, które odpowiedzialne były za edycję z korsarzami. Propozycja dla 2-4 uczestników w wieku od 8 lat z czasem partii trwającym ok. 20 minut. W praktyce bawić możemy się nawet solo walcząc z własnym rekordem, a do zabawy warto zaprosić już dzieci w wieku od 6 lat, bo nie jest to skomplikowana rozgrywka.

W grze podstawowej odliczaliśmy kroki na plaży, przemieszczając się po bezludnej wyspie, próbując docelowo trafić do punktu zakopania pirackiego skarbu. Tym razem wybieramy się na wyprawę do świata piramid, zarówno tych położonych w Afryce, jak i Ameryce Łacińskiej i od razu kojarzy nam się pamiętna ekspedycja z „Zaginione miasta” oraz przede wszystkim „Anubixx” tego wydawcy, której arkusze bardzo szybko nam się zużyły, bo była to przyjemna łamigłówka oparta o piramidę schodkową. Tutaj nie ma jednak problemu z kończeniem się komponentów, wśród których znajdziemy: 48 kart piramid, 8 kart ekspedycji, 4 karty punktacji, 4 pisaki (te mogą nam się wypisać), instrukcję (wielojęzyczną, w tym w języku polskim dostępną on-line).

Inne gry o piramidach: „Pharaon”, „Osiris”, „Klątwa faraona”, „Pytamid raiders”, „Zagadka sfinksa Escape room”, „Kemet”, „Tikal” „Gangi Nowego Jorku” (układ kart), łamigłówka „IQ Puzzler Pro”.

W swojej turze odkrywamy karty ścieżki, którą rozpoczynamy od wejścia do podziemi i kontynuując łączymy z poprzednimi fragmentami tworzonej właśnie trasy o nieprzerwanej ciągłości. Kartę z elementem, jak z „Tetris” obracamy w każdą stronę, w tym w lustrzanym odbiciu i dodajemy w pionie lub poziomie (nie da się ukośnie). W przypadku niemożliwości umieszczenia skreśleń zgodnie ze wzorem z karty, należy skreślić pojedyncze pole (także kolejne). Zakreślając pole z krzyżem, możemy zapełnić kolejny kwadracik szachownicy w obszarze gry.

Noty otrzymujemy za skreślone pola z klejnotami (pojedyncze, za pary szmaragd-szafir po 5 punktów), za pochodnie – tylko jedna skreślona w rundzie, czaszki (wartości ujemne za ostatnie oznaczenie, a skojarzenie mamy z „Tzolkin Kalendarz Majów”), eliksir (leczenie, zmazywanie oznaczań na czaszkach), pole grobowca (uznanie karty za zbadanej, dobranie nowej – dla remisujących począwszy od najniższych wartości w narożniku). Wyniki podwyższamy także za zbadanie kompletów piramid z danej barwy, pierwszy gracz zdobywa wyższą wartość, zatem jest to wyścig o bycie liderem, w przypadku remisu pierwszeństwo karty niższej wartości. Zawsze rozgrywamy 7 kart ruchu, ostatnia pozostanie zasłonięta i nieużywana, następnie układamy nowy stos. Zabawę kończymy po 4 rundach.

Technicznie ta gra jest tożsama z bazową, natomiast różny jest klimat. Atmosfera związana z błądzeniem po katakumbach jest bardziej mroczna od liczenia kroków z mapy na piaszczystej plaży. Mnie zabawa odrobinę przypomina aktywność w „Relics of Rajavihara”, czy też rysunki podziemi w „Czworo przeciw ciemności”. Lubimy taką formę gry, jako dopełnienie wieczoru, kiedy jest jeszcze czas i chęci na krótką rozgrywkę, ewentualnie jako główną pozycję na stole dla zmęczonej głowy.

Silver & Gold Pyramids” ma bardziej angażującą tematykę niż jej poprzedniczka, bo klątwy dodały jej głębi i odrobinę myślisz o „dungeon crawl” – czyli pełzaniu po lochach pełnych niebezpieczeństw, natomiast mechanicznie jest wtórna, więc posiadanie pary tytułów polecamy raczej tylko fanom. Docelowo w domu warto zostawić jedną z nich i niech to będzie dzisiaj recenzowana – w pamięci mając wielkie odkrycie grobowca Tutanchamona ze słynną klątwą faraona!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy NSV

Film: „Silver & Gold Pyramids” – unboxing

Film: „Silver & Gold Pyramids” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!