Recenzja kart Grunwald 1410

Bitwa pod Grunwaldem to wydarzenie, o którym wie każdy Polak, historyczne zwycięstwo połączonych narodów nad zakonem krzyżackim – w świadomości pozostające, jako danie łupnia Niemcom, czego nam do radości i dumy potrzeba, bo w końcu przegrali II wojnę światową, a jednak pomimo zniszczeń i atakowania swoich sąsiadów, są obecnie bogatsi i czuje się globalną narrację, że zło spowodowali niby jacyś „obcy” (naziści, hitlerowcy, faszyści) – takie niesłuszne koleje losu, niesprawiedliwość dziejowa.

,Grunwald” (także, jako „Grunwald 1410”) to klasyczne karty o numerze kodowym 2666 z kategorii „luksusowe zestawy” od wiedeńskiego wydawcy z bogatą tradycją produkcji. Opakowanie zawiera dwie talie (2 x 55 kart wykonanych z tektury, 3 jokery na każdą talię).

Od „Piatnik” oglądaliśmy już następujące zestawy kart: „Banksy”, „Football Legends”, „Propaganda”, „Tanks!”, „Sherlock Holmes”, „Film-Noir”, „ZSRR”, z nietematycznych – „Luxury”, „Cesarskie”, „Glorious America”, „Polonia”, „Folklore”.

Podtytuł pozycji „bitwa pod Tannenbergiem” odnosi się do nazwy Grunwald, można również spotkać określenia „battle of Žalgiris”. Opakowanie wyróżnia spośród innych „poduszeczka” na wieczku. Tym razem nie będzie porównania figur, ponieważ nie wypada damy zestawiać z suknem czy osoby jokera z końskim łbem.

Nie da się zrecenzować tego produktu, bez przedstawienia słynnego malowidła Jana Matejki „Bitwa pod Grunwaldem”, nad którym piecze sprawuje Narodowe Muzeum w Warszawie. Obraz jest pełen symboliki, ukazuje bitwę w momencie, kiedy wciąż toczy się walka, ale szala zwycięstwa przechyla się już na stronę polsko-litewską. Przypomina o chwale polskiego rycerstwa!

Dominujący jest tutaj król karo, czyli wielki książę litewski Witold, ubrany w czerwony żupan, nie nosi zbroi i hełmu, na głowę założył mitrę (symbol godności i władzy). W rozpostartych i podniesionych do góry rękach unosi miecz i tarczę w geście triumfu.

Król pik to wielki mistrz zakonu krzyżackiego Ulrich von Jungingen w przerażeniu broniący się przed atakiem wojowników, z których jeden trzyma Włócznię Świętego Maurycego – podarowaną przez cesarza Ottona III królowi Bolesławowi Chrobremu na znak braterstwa pomiędzy Świętym Cesarstwem Rzymskim a Polską, tutaj jako symbol fałszu zakonu krzyżackiego, który uzurpował siebie prawo do chrystianizacji na wschodzie (lub też, jako kara za podniesienie broni przeciwko innemu Chrześcijaninowi); drugi jest katem oddającym sprawiedliwość za zbrodnie (grabieże ludności). Król trefl występuje w charakterze symbolu – Heinricha von Plauen, następcy von Jungingena nie było pod Grunwaldem, tutaj ucieka do Malborka, aby uchronić zakon przed całkowitą klęską. Król kier stoi pod lasem na drugim planieWładysław Jagiełło na koniu jest raczej niepozorny, wśród towarzyszących, co podkreśla wartość współpracy. Walet kier to Marcin z Wrocimowic, chorąży ziemi krakowskiej trzymający polską chorągiew, którą upuścił w ferworze walki na ziemię, jednak szybko ją odzyskano. Walet karo to Zawisza Czarny, po dziś dzień symbol mężnego i prawego rycerza. Walet pik to rycerz z kopią –Jakub Skarbek z Góry. Walet trefl to rudobrody rycerz na upadającym koniu, pojmany komtur pokarmiński Markward von Salzbach.

W tej talii nie pojawiają się klasyczne królowe, ponieważ damy nie uczestniczą w bitwie, są za to barwy walczących stron. Jokery to konie zabezpieczone na bój, asy to chorągwie, poza kierem, gdzie na niebie jawi się spowita w jaśniejącym obłoku postać św. Stanisława ze Szczepanowa, patrona Polski.

Karty „Grunwald 1410” są najbardziej patriotyczne spośród dostępnych w ofercie wydawcy. Władcy z pocztu królów na kartach „Polonia” są przedstawieni dostojnie, zatem bardzo wyraźnie, gdyż nie w szale heroicznej odwagi, ale jakby stali w sali tronowej. Dynamizm podoba się bardziej od ujęcia statycznego, ponieważ nie jest pozowany. Wojowie z „Bitwy pod Grunwaldem” Matejki mają w sobie ducha walki (nie tylko widmo na obłokach), ale charyzmę, która jest wzorem dla przyszłych pokoleń. Może brakować tutaj kobiet, które kojarzymy z „Queen” na karcie, ale tego nie dało się obejść – modlą się i pilnują dzieci (średniowiecze). Polecam, chociaż kiedy wygracie kartami krzyżackimi poczujecie, że trzeba to naprawić i poprosić o rewanż z wymianą stron.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy PIATNIK

Film: „Grunwald 1410” – unboxing

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!