Recenzja gry Minecraft Heroes of the village

„Minecraft” to popularna marka, kwestią czasu było zatem przeniesienie uniwersum w gry planszowe. Na blogu oglądaliście już konkurencyjną „Minecraft Builders & Biomes”, dzisiaj gra ze współpracą, więc zaprosić można do zabawy i młodszych uczestników.
„Minecraft Heroes of the Village” to gra kooperacyjna dla 2-4 uczestników w wieku od 7 lat, z czasem partii trwającym ok. 20-25 minut. Autorami są Christian Fiore i Knut Happel – „Fiesta Mexicana”. Mechanizmy: kontrakty, dociąganie z worka, rzuty kością, zmienne moce graczy.
Wcześniej opisywaną produkcję z tego świata, czyli „Minecraft Budowniczowie i Biomy” zaprojektował Ulrich Blum i podobała nam się przede wszystkim technicznie – zapamiętaliśmy rozkładanie przez graczy dużego bloku na mniejsze sześciany, w sumie było to coś oryginalnego, więc ciekawego.
„Minecraft Bohaterowie wioski” zamiast tworzenia indywidualnych terytoriów graczy postawiło na eksplorację poprzez dokładanie nowych kafli i wydaje się to bardziej interesujące od puzzli, ponieważ czuje się swobodę odkrywania wykraczającą poza narzuconą nam siatkę przestrzeni. Losowanie bloków z worka nie jest jednak tak interesujące, jak demontowanie konstrukcji. Podoba nam się obrona wioski w centrum planszy – kojarzy się z atakami w przebojowej „Ghost Stories”.
Podczas otwarcia zwracamy uwagę na masywne bloki, wysokiej jakości worek, przemyślane podstawki na pionek ludzika i zwierzęcia (pomocnicy o zmiennych mocach), łączenie elementów graczy w formie puzzli. Komponenty są zajmujące, dopracowane i wzorowane na grafikach z gry komputerowej – osobiście nie przepadam za „pikselozą”, ale dzieci uwielbiają; atmosfera gry jest zachowana. Słabą stroną produkcji jest automatyzm w tłumaczeniu instrukcji i dla mnie niestandardowe nazewnictwo, np. pionki to „karty postaci”, plansze indywidualne to „tablice graczy”, razi cudowanie z neutralnością płciową – tłumaczenie się ze zredagowania tekstu.
W „Minecraft Herosi wioski” należy pozyskać bloki pod budowę trzech budynków, które postawimy w polu wioski, zanim pojawią się w niej przeciwnicy poruszający się po torze. W turze gracza wykonujemy ruch oraz dwie akcje (można identyczne), spośród: odkrywania świata (dokładanie płytki do pustej krawędzi, dorzucanie wskazanych bloków do torby), zbierania bloków (losowanie trzech z worka dopasowanych do wzoru płytki z kilofem umieszczanych w magazynie gracza, wykładanie żetonu przeciwnika za czarny blok powracający do sakwy), zwalczania potworów (odblokowywanie pól surowców, 3 rzuty z cofaniem lub ruchem przeciwnika w kierunku wioski), budowania (przeniesienie bloków z planszy graczy na kafle obiektów ustawiane w centrum). Należy jeszcze dodać, że wylosowane czerwone bloki można pobierać niezależnie od wskazań na płytce terenu, natomiast zwycięstwo w walce (równe lub wyższe wskazanie na ściance) zmienia negatywną „ciemność” w pozytywnego jokera, przydatnego podczas budowy, jeśli oczywiście wyciągniemy blok z worka bezpośrednio po udanym pojedynku. Wybrane płytki terenu zajmują tylko miejsce na stole, nie przynoszą korzyści, co zachęca nas do udziału w walce lub szybszego ich wystawiania w poszukiwaniu tych przydatnych.
Po turze uczestnika następuje ruch przeciwnika – rzut białą kością i przemieszczenie znacznika o pojedyncze pole po wyrzuceniu symbolu. Na torze znajdują się trzy czarne bloki, które utrudnią nam w przyszłości dociąganie na rzecz budowy (przydatne, kiedy trafią się po zwycięskim pojedynku).
Wsparciem gracza są zwierzęta: wilk (zwiększa wartość ścianki w trakcie walki), kot (dezaktywuje pierwszy czarny blok podczas zbierania), lis (zatrzymuje dodatkowy blok, poza czerwonym), panda (dezaktywuje pierwszą czaszkę z czarnej kości podczas walki), koń (odkrywanie dwóch płytek terenu), lama (dodatkowe miejsce dla ekwipunku).
Rozgrywka kończy się zwycięstwem uczestników po wybudowaniu 3 obiektów, ewentualnie przegraną w przypadku dotarcia bandy do wioski.
„Heroes of the Village Minecraft” ma swój urok i nie mam na myśli oprawy ilustracyjnej, ale mechanizm odkrywania połączony z próbowaniem szczęścia w rzutach i dociąganiu bloków z sakwy. Całkiem dużo zależy od przypadku, ale w mało złożonej grze familijnej nam to nie przeszkadza, bardziej istotny jest klimat i znajoma tematyka. Czuje się atmosferę wyścigu, walki z systemem gry, obawy przed uciekającym czasem. Atrakcyjna propozycja dla fanów marki oraz szybkich gier rodzinnych funkcjonujących na kaflach.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy RAVENSBURGER
Film: „Minecraft Heroes of the Village” – unboxing
Film: „Minecraft Heroes of the Village” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!