Recenzja gry Dying message

„Wise Box” to wydawnictwo z Tajlandii, rzadko kiedy mamy okazję oglądać pozycje z Dalekiego Wschodu. Piszą o sobie, „Wierzymy, że gra planszowa to nie tylko gra. Zwiększa umiejętności i zdolność uczenia się graczy. Dlatego postaramy się jak najlepiej podnieść jakość gier, które produkujemy i zapewnić, że wszystkie nadal będą bawić za każdym razem, gdy w nie grasz.”
„Dying message” to gra karciana z kategorii dedukcji społecznej dedykowana dla 4-30 uczestników (w rzeczywistości wartościowa zabawa dla 5-10 graczy) w wieku od 15 lat, z czasem partii zajmującym ok. 10-30 minut. Autorem jest Songsit Phraephet, za oprawę graficzną odpowiadają Nipun Thunyatananun oraz studia VisualizeLab, X2Nat.
Kategoria: gra imprezowa, dedukcyjna, z blefowaniem, konwersacyjna. Mechanizmy: ukryte role, głosowanie.
Podobne gry prezentowane na blogu: „Harry Potter Walka z mrocznymi siłami”, „Wilkołaki Mroczny świt”, „Wilkołaki Pełnia księżyca”, „Słowołaki”, „Klub detektywów”, „Tajemnicze domostwo”. Gra przypomina również „Dochodzenie” („Deception: Murder in Hongkong”).
Podczas otwarcia nie podoba nam się niedopasowanie rozmiaru opakowania do zawartości – dużo pustej przestrzeni w ładnym pudełku. Wewnątrz zajdziemy dwie talie – postaci (35 kart) oraz przedmiotów (dwustronne, 52 karty). Interesujące są ilustracje na kartach, ponieważ różne od standardowych europejskich – osoby wyglądają młodo, odrobinę komiksowo, wybrane nawiązują do specyfiki kulturowej regionu, np. Muay Thai – zawodnik boksu tajskiego, dla nas egzotyczny (życzylibyśmy sobie więcej takich postaci, np. buddyjskiego mnicha lub policjanta czy żołnierza w mundurze z danego państwa). Wyróżnia się także zakładnik – mnie przypomina o niedawno recenzowanej „Hijacked”.
Technicznie rozgrywka jest podobna do innych „mafijnych” gier, w których argumentujemy za wyeliminowaniem danej osoby (ukrywający się w tłumie wilkołak, zabójca), natomiast podejrzany broni się, we współpracy z osobami wspierającymi z danego zespołu, gracze posiadają też swoje umiejętności specjalne przydatne podczas prowadzenia śledztwa. Tutaj dodatkowo wykładamy 9 kart dowodów, wśród tych kart będą błędne tropy, ale też prawdziwe wskazówki (te karty wymienia się w każdej rundzie).
W wielu produkcjach tego typu pojawia się sztuczna inteligencja, aplikacja wprowadzająca motyw muzyczny, kolejne polecenia dla uczestników, dzięki czemu gospodarz nie musi być mistrzem gry i bawi się na identycznych zasadach jak pozostali. Tutaj korzystamy z instruktażu pisanego dla prowadzącego zabawę, natomiast rolę przejmuje osoba wyeliminowana – pierwszy martwy i ten pomysł nie jest zły. Uczestnicy w tajemnicy przed innymi podają sobie dłonie, nie tylko obserwują kompanów, również eliminacja polega na potrząśnięciu ręką.
Rozgrywka dzieli się na fazę zabijania, od której rozpoczynamy, oraz przesłuchania. Karty postaci uczestników zabawy pozostają w sekrecie. Zadaniem graczy niebieskich (atakowani) jest wytropienie wszystkich zabójców, przeciwnicy (czerwoni) dążą do uśmiercenia cywili lub ograniczenia ich liczby, o czym później. Uczestnicy wykładają karty dowodów, w tym również mylące, w każdej rundzie zabójca uśmierca jedną osobę, podczas głosowania na sprawcę „winny” ma jeszcze szansę obrony i przy kolejnej z rzędu decyzji odkryje kartę swojej postaci (może być chroniona, ponieważ teraz aktywowane są umiejętności).
Innowacją w tej grze są tytułowe informacje od umierającego, ponieważ po uśmierceniu odpada, ale widząc zabójcę wydaje z puli dziewięciu kart pojedynczą, która ma naprowadzić na gracza-zamachowca. Nie ma tutaj wskazania na odgrywaną rolę czy odkrywania historii zdarzenia (np. motywu i lokacji), ale jest podejrzenie i identyfikacja rzeczywistego uczestnika zabawy, np. jak pracuje w służbie zdrowia lub zażywa leki to używamy strzykawki, jak jest mechanikiem czy inżynierem z zawodu to przyda się kółko zębate, kiedy elektrykiem to bierzemy żarówkę, itp. Morderca nie pozostaje jednak bierny, aby się chronić, dodaje do zestawu ofiary kolejne dwie karty. Podczas rozpoznania, w toku dyskusji analizujemy nie tylko dobrane karty przedmiotów, ale też pozostawione w banku gry. Przydatne są także ślady krwi przypominające litery lub cyfry, co naprowadzić może na wiek zabójcy, istotne daty, inicjały nazwiska czy imienia – generalnie jest klimat i zabawa w dużej grupie. Warto jeszcze wspomnieć o lojalnym psie, którego charakter w czasach intensywnej promocji kociąt bywa zaniedbany – kładziemy kartę haskiego na dłoni danej osoby, tym samym ponosząc ofiarę wiernego towarzysza, oddającego życie za pana.
Specjalne umiejętności postaci z drużyny cywilnej to: spojrzenie na prawdziwą wiadomość (prywatny detektyw), wskazanie jednego zabójcy pomija śmierć w kolejnej rundzie (Muay Thai), wyłożenie jednego fałszywego dowodu mniej po śmierci (celebryta), jedna postać zostaje wyeliminowana z gry i docelowo umiera duet (bratnie dusze), dodatkowa wiadomość o śmierci (szlachcic), zamiast tej ofiary wyłożenie dowodu ze stosu kart odrzuconych (śmieciarz), wyeliminowany dobiera przedmiot z wcześniejszej rundy, a zmarli mówią o jego autentyczności (specjalista medycyny sądowej – przypomina mi się film „Szósty zmysł”), kiedy umiera uwięziony to odpadają sąsiedzi z obu stron (zakładnik).
Specjalne umiejętności postaci z zespołu zabójców: atak w każdej rundzie (morderca), podglądniecie autentycznej informacji ofiary (mistrzowski umysł – „mastermind”, mnie pasuje tutaj jasnowidz ze względu na typ akcji), argumentuje wspierając drużynę atakujących (asystent zabójcy), dwa mordy i tylko jeden dowód (masowy zabójca).
Zabawa toczy się do chwili, kiedy mordercy wyeliminują tyle postaci cywilnych, aż będzie ich mniej niż atakujących, zakończenie dla drużyny cywilnej z kolei następuje w chwili zdemaskowania ostatniego z zabójców.
„Dying message” jest znakomitą produkcją dla wieloosobowych partii, w której demaskujemy realnego kompana do kart i w tym cały urok! Propozycja, obok której ciężko przejść obojętnie…
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy WISE BOX
Film: „Dying message” – unboxing
Film: „Dying message” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!