Recenzja gry Crossing oceans

Dzisiaj nowa edycja znakomitej gry żeglarskiej „Transatlantic”, czyli kategoria „nautical”, do której zaliczamy tytuły opowiadające o morzu i nawigacji, pływamy więc statkami – nierzadko okrętami, ale niekoniecznie pojawiają się piraci, częściej wcielamy się w rolę agenta spedycyjnego. Miłośnicy filmów o wielkich liniowcach oceanicznych, typu „Titanic” będą oczarowani, podobnie interesujący się historią rozwoju przemysłu, głównie transportowego.
„Crossing oceans” to gra Maca Gerdtsa, autora „Concordia”, „Navegador”, „Imperial 2030”, projektant najczęściej korzysta z mechaniki „rondel”, która pojawia się również tutaj, opartej na poruszaniu pracowników po tarczy zegara i aktywacji kolejnych akcji. Propozycja dla 2-4 uczestników w wieku od 14 lat (wskazanie zawyżone, 10-12 dla rozegranych), z czasem trwania partii zajmującym ok. 60-90 minut. Jest to gra strategiczna i ekonomiczna. Podobne technicznie gry, poza wyżej wymienionymi: „Great Western Trail”, „Keyflower”, „Le Havre”, „Patchwork”, „New York Zoo”, „Finca”, „Brass: Birmingham”, „Mississippie queen”.
W tej grze bardzo podoba mi się klasyczna oprawa ilustracyjna, płytki transatlantyków – żaglowców i parowców wyglądają rewelacyjnie, podobnie plansza główna ukazująca mapę świata, kartografia to sztuka grafiki i przekazu. Warto zwrócić jeszcze uwagę na ładnie wystylizowane banknoty, obecnie coraz rzadziej widywane w grach planszowych, ponieważ zastępowane przez monety, a szkoda. Pojawia się także wartość dodana dla edukacji – broszura z notami o statkach pokazanych w grze, ponieważ to rzeczywiste jednostki kursujące na dalekich trasach.
Gra polega na rozbudowie i modernizacji floty handlowej – nowe statki z silnikami na węgiel zastępują wolniejsze żaglowce, zakładamy w portach centrale zakupu i sprzedaży dóbr, realizujemy kontrakty, liczą się statystyki – prędkość, tonaż, udział w regionie, zaopatrzenie w węgiel oraz inwestowanie w rodzaje statków. Mniej istotne są konkretne dobra, których rynek pojawia się w innych grach autora.
Każdy z uczestników zaczyna ze 150 funtami (wszystko w tysiącach) i kontraktem. W swojej turze gracz może umieścić statek na planszy lub pobrać umowę – wykorzystać kontrakty na trzy różne sposoby (opcjonalnie), a także wybrać działanie na rondlu. Pojedynczy kontrakt wymienia się za węgiel, ruch na rondlu (długi, poza 1-3 pola) lub pieniądze. Dwie umowy oddamy za postawienie placówki handlowej w porcie, z którym mamy połączenie wraz z rozwojem infrastruktury – pobranie znacznika na planszę gracza, co wiąże się z inwestowaniem w dany typ jednostki (mnożnik flagi z boczkiem w tabeli oznaczonym przez liczbę zebranych żetonów). Nowszy statek na planszy przy zajętych wszystkich polach w danym regionie wypiera najstarszy z obecnych (oznaczone latarnią).
Na polach tarczy można przemieścić pracownika o 1-3 pola, w przypadku ruchu dłuższego (za opłatą) nie można aktywować identycznej akcji, z jakiej korzystało się w poprzedniej turze, działania na kole są bardziej elastyczne od wyboru kart. Akcje z tarczy to zdobycie statku (zakup 1-3 z wymianą zawsze trzech w banku gry, które zastąpią te z doków pod identyczną banderą, dobór flagi na planszę indywidualną, ustawienie na płytce kapitana oraz węgla), aktywacja floty (wszystkich statków, spalają węgiel), aktywacja regionu (wszystkich statków, także rywala – znamy to z prowincji w „Concordia”, dodatkowe pieniądze za domy handlowe), przewóz ładunków (istotny tonaż statku), pozyskanie węgla (rozkładanie równomierne po flocie w ilości wskazanej przez żetony na planszy własnej), wystawienie placówki handlowej (zarabia także statek w porcie), wyścig przez Atlantyk – błękitna wstęga (oddanie dwóch znaczników węgla przy zremisowaniu na prędkości, podwójny zarobek dla najszybszego). Placówkę handlową możemy wybudować w porcie, w którym cumuje nasz statek, oddając dwie umowy.
Realizacja kontraktów pozwala wyjść poza rondel, otrzymujemy więcej opcji do wyboru, niż tylko z tradycyjnym systemem kręcenia się w kółko. Statki handlowe należy stale unowocześniać, żeby być konkurencyjnym. W tej grze ważna jest modernizacja floty, biorąc nową jednostkę, na rynku wymienimy trzy, zatem przemieszczanie się płytek jest stosunkowo szybkie. W momencie zużycia wszystkich flag z rynku statków następuje zamknięcie gry i sumowanie punktów.
„Crossing oceans” to bardzo ładna gra strategiczna o ciekawej tematyce, przede wszystkim dla pasjonujących się żeglugą i transportem morskim (w tym kolonizacją świata oraz statkami – przemysł stoczniowy, projekty gigantycznych statków), ale nie tylko, ponieważ osoby chętnie sięgające po gry ekonomiczne, handlowe także poczują przyjemność z zabawy. Lepiej spisuje się w większym składzie, ponieważ konkurencja o rodzaje jednostek staje się bardziej zaciekła i pojawia się większa dynamika – walka o przewozy na danych liniach. Przemierzanie oceanów nigdy jeszcze nie było tak szybkie i atrakcyjne!
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy PD-VERLAG
Film: „Crossing oceans” – unboxing
Film: „Crossing oceans” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!