Recenzja gry Bang!

Bang!” oznacza dźwięk towarzyszący wystrzeleniu pocisku, zatem przetłumaczyć możemy na „Bum!”, „Brzdęk!”, „Rym!”, „Trach!”. Dzisiaj pokażemy wam tytuł uznawany za najlepszy w tematyce western, dziki zachód, gry o kowbojach. Mnie gra kojarzy się jak żadna inna z filmem „W samo południe”, w którym Gary Cooper – osamotniony szeryf, staje do walki z bandą kryminalistów.

Bang!” to gra karciana dla 4-7 uczestników w wieku od 8 lat z czasem partii zajmującym ok. 20-40 minut. Autorem jest Emiliano Sciarra, którego kariera projektanta toczy się wokół tej produkcji („Miecz samuraja” uznajemy za jej odmianę w klimacie dalekiej Japonii), ilustracje Stefano de Fazi oraz Alessandro Pierangelini – świetnie, że wokół sami Włosi, bo właśnie ze słonecznej Italii pochodzi „macaroni western”, zwany też „spaghetti westernem”, czyli filmy brutalne z dużą dawką czarnego humoru, charakterystyczne dla Sergio Leone, patrz kultowy „Dobry, zły i brzydki”!

Opisywana dzisiaj gra jest popularną i uznaną na rynku produkcją, która była nominowana lub zdobyła laury w plebiscytach najlepszych gier „Guldbrikken”, „Golden Geek”, „Hra rok”, „Origins Awards”, „Japan Boardgame Prize”, „Lucca Games” w kategorii gier karcianych, gier roku, gier party.

Najlepsze gry o kowbojach pokazywane na blogu: „Flick’em Up! Dzika strzelanka”, „Great Western Trail”, „Colt Express”, „Pappy Winchester”, „Gold”, „Your town”.

Podczas otwarcia ekscytujemy się już rozszerzeniem „Bang! Legendy”, natomiast cieszą nas ilustracje w atmosferze pojedynków na rewolwery, dyliżanse, saloony, Indianie. Pozycja została także wydana w edycji „Bang! Gra kościana”, ale czuje się, że pomimo dynamiki takiej rozgrywki, ograniczenie ilustracji do ścianek kości coś nam zabiera, wtedy traci się pewien urok. Zaznaczyć należy tutaj świetną jakość plansz indywidualnych – wzmocnione od spodu, coraz rzadziej się obecnie takie ogląda.

Wewnątrz opakowania znajdziemy: 7 kart ról (szeryf, zastępcy, bandyci, renegat), 16 kart bohaterów, 80 kart z rewersem „Bang!”, 7 skrótów zasad, 30 żetonów nabojów, 7 plansz graczy, instrukcję.

Jest to gra w stylu mafijnym, czyli występują ukryte role i zwaśnione grupy. Szeryf ma wyeliminować bandytów, pomagają mu w tym jego zastępcy, renegat pragnie tego samego, ale dodatkowo pozbyć się szeryfa, aby zając jego miejsce – pozostać jedynym na placu boju, złoczyńcy dążą do usunięcia szeryfa – jedyna jawna postać w grze. Nie ma tutaj wskazywania typowego dla dedukcji, ale ostrzeliwanie się – pojedynki, z których wynika, kto atakuje i ochrania główną osobę z gwiazdą na piersi. Z racji na typ gry, należy zebrać większy skład osobowy, najlepiej z 5-6 uczestników, stąd ograniczona dostępność gry – w zagonionych, zapracowanych czasach ciężko o wolne terminy i wręcz klasowe zaangażowanie.

Innowacyjne w tej grze jest znaczenie miejsca przy stole – odległość od ostrzeliwującego, na celowanie i precyzję trafienia wpływają rodzaj uzbrojenia (pojedyncza broń w posiadaniu) oraz karty specjalne jak luneta czy przejażdżka konna – mustang. Kule wskazują na żywotność – punkty zdrowia, ale także liczbę kart w ręce, co świetnie współgra – ranny przecież mniej uniesie. Klimat poza efektownymi pojedynkami tworzy hazard – porównujemy barwy i wartości kart pobranej i wyłożonej, co nawiązuje do pokera w saloonie. Jest też „piwko”, co w grze dla 8-latków wydaje się odrobinę ryzykowne, ale oczywiście jest wesołe i nawiązuje do awanturniczych przygód. Silne emocje wprowadza karta dynamitu na wzór gadżetu nagłej śmierci z „Gorący ziemniak” czy „Tik Tak Bum”, która może wysadzić cię z siodła i z gry!

W turze gry dobieramy parę kart, zagrywamy dowolną ich ilość, odrzucamy nadliczbowe. Karty z brązową obwódką są zagrywane i odrzucane, z ramką niebieską – w grze i niepowtarzalne w danej kolejce, trwają do momentu spełnienia efektu lub warunku. Na re-grywalność oddziałuje losowy dobór kart „Bang!”, podział ról, cechy charakterystyczne bohaterów – różne zdolności i układ sąsiadów do gry – jak nas usadzą, tak startujemy.

Bang!” to fascynująca gra, ponieważ inna od standardowych technicznie „mafijnych” produkcji, w rodzaju „Harry Potter Walka z mrocznymi siłami”, „Wilkołaki Mroczny świt”, „Wilkołaki Pełnia księżyca”, „Słowołaki”, ponieważ kluczowe nie jest argumentowanie za wyeliminowaniem gracza podczas głosowania, ale strzelanina na kolty, czyli dynamiczna akcja – walka o przetrwanie w niepewnej rzeczywistości dzikiego zachodu. Super!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy BARD

Film: „Bang!” – unboxing

Film: „Bang!” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!