Recenzja gry Iro

Od projektantów gier z Tajlandii mieliśmy już okazję oglądać „Dying message”, dzisiaj tytuł z kategorii „abstract strategy”, pozycja ładnie wydana z prostymi zasadami, więc prędko technicznie ją opanujecie i będziecie mogli zaangażować się w rywalizację o mistrzostwo w grze.

Iro” to gra logiczna dla pary uczestników w wieku od 14 lat – nie rozumiem tego wskazania, na spokojnie konkurować mogą ze sobą dzieci w wieku od 8 lat, czas rozgrywki zajmuje ok. 10-30 minut, zależnie od indywidualnego tempa gracza. Projektował Khanat Sadomwattana. Mechanizmy: ruch po szachownicy (ruch sieciowy), przechwytywanie statyczne (bicie z pola), plansza modułowa. Gra z wyglądu i rozgrywki przypomina: szachy, „Hypergrid” (krążki), „Onitama” (planowanie ruchu z karty, a tutaj z barwy każdego żetonu z osobna).

Podczas otwarcia zwracamy uwagę na wagę opakowania, które jest niewielkie, ale zaskakująco ciężkie, ponieważ wypełnione po brzegi. Komponenty są mocne, wydają się trwałe, wysokiej jakości. Ze słabych punktów – pomyłka w produkcji – pojedynczy krążek jest fabrycznie zamalowany z obu stron, a inny czarny na odwrocie, natomiast po naklejeniu oznaczeń dla osób nierozróżniających kolorów można poprawić ten błąd. Wewnątrz opakowania znajdziemy: 12 kwadratowych fragmentów modułowej planszy, 32 krążki (dwie barwy żetonów), mieszek do przechowywania. Instrukcja wydrukowana jest na opakowaniu.

Każdy z graczy rozkłada połowę planszy, brzegowa linia od strony każdego uczestnika musi zawierać wszystkie barwy pól. Celem rozgrywki jest przedostanie się na stronę konkurenta, zajecie miejsca na pierwszej linii naprzeciwko. Do dyspozycji mamy 12 pionków rozłożonych na liniach brzegowych po każdej ze stron i 4 krążki w rezerwie. Ruch wyznaczony jest przez barwy na wierzchu krążka (2-3 kolory), które wskazują na pola planszy. Możemy przechodzić przez miejsca zajęte przez własne pionki, natomiast zakończyć ruch musimy na pustym polu lub zajętym przez przeciwnika – wtedy krążek rywala jest zdejmowany i zasila jego rezerwę. Zamiast przemieszczenia krążka możemy zamienić pion z innym z naszej rezerwy – już bez wykonywania ruchu w tej turze.

Iroto prosta technicznie, ale sprytnie zrobiona gra – elegancka propozycja dla osób lubiących mądre gry logiczne. Nie trzeba się jej długo uczyć i specjalnie tłumaczyć zasad, rozpoczynamy zabawę bardzo płynnie, z marszu. Niemal natychmiastowe opanowanie reguł gry pomaga silnie zaangażować się w planowanie ruchu i walkę w przestrzeni szachownicy. Na niepowtarzalność każdej partii oddziałuje losowe rozłożenie początkowe pionów oraz ułożenie kafli planszy. Jest to gra abstrakcyjna, natomiast w przyszłości barwy (oznaczenia) zastąpić można symboliką zwierząt, z kolei kwadraty na planszy różnym rodzajem środowiska, czyli zbudować tematykę i postarać się o stworzenie klimatu. Jest to gra ze znakomitą konstrukcją, trzonem rozgrywki, który można wykorzystać i nadbudować kolejną ciekawą warstwą. Bardzo podoba mi się potencjał tej gry i pomysł autora na prezentację ścieżki ruchu na pionach. Kapitalny produkt, warto zainteresować się szerszym rozpowszechnieniem gry, przyjemnie ją promować i tutaj zarekomendować. Znalazła się wśród finalistów „Thailand Board Game Awards” – zasłużenie!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy KHANATGAMES

Film: „Iro” – unboxing

Film: „Iro” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!