Recenzja gry Ziemia

Dzisiaj największy przebój, najpopularniejsza i najlepiej oceniana gra 2023 roku, czyli „Ziemia”, org. „Earth”. Gra, która poza granicami zdobyła już pierwsze nagrody i nominacje, wśród których wymienić należy „UK Games Expo” za najlepszą grę planszową, „International Gamers Award” za najlepszy tryb solowy, „Gra roku” za zaawansowaną grę planszową, czy też „Runner-up” w „Fairplay À la carte” za grę karcianą. A wyróżnień i laurów z pewnością będzie więcej!
„Ziemia” to gra planszowa bazująca przede wszystkim na kartach dla 1-5 uczestników w wieku od 14 lat z czasem rozgrywki trwającym ok. 45-90 minut. Projektantem jest Maxime Tardif („Mini DiverCity”), ilustratorzy malowali „Klub detektywów”, z kolei od „Inside Up Games” oglądaliśmy „Gorus Maximus” oraz „7 Souls”. Jest to gra środowiskowa, przyrodnicza, edukacyjna, o zwierzętach – trochę na siłę, tu bardziej „Ark Nova”. Mechanizmy: zarządzanie ręką, kontrakty, bonusy na koniec gry, budowanie wzorów, podążanie za akcją wiodącą – mocniejszą dla aktywnego gracza (jak w „Puerto Rico”).
Testowaliśmy w 2 i 3 osoby, w tym dobrze bawiła się rozegrana córka w wieku 11 lat, która nie miała problemów z ograniem rodziców. Generalnie jednak dzieci w wieku poniżej zadeklarowanego przez wydawcę na etapie poznawania gry będą raczej potrzebowały wsparcia, asysty dojrzałego gracza – jednocześnie 7 kart celu do kontrolowania w toku gry to sporo, a są też zależności w rozkładanych kartach układu.
Podczas otwarcia zwracamy uwagę na śliczne karty, które ukazują przede wszystkim rośliny i tereny – rozmaity plener o różnych warunkach klimatycznych. Podobają nam się edukacyjne notki na dole kart, oznaczenia są wygodne, bo intuicyjne, natomiast fatalne są zaburzone kolory, których barwy w rzeczywistości odbiegają od nazwanych w instrukcji. Słabą stroną jest też brak planszy z siatką do rozkładania kart, co jest istotne w grze więc kłopotliwe w organizacji – pewnie pojawią się osobno płatne, a można było wyciągnąć z gry podstawowej tryb solo lub drużynowy, których używa się rzadziej. Szkoda, że kart ziemi nie zagospodarowano z obu stron jak tych celu – lubię taką oszczędność papieru i wartość dodaną, chociaż relacja ceny do jakości i tak wypada bardzo korzystnie!
Celem gry jest zwycięstwo na punkty, które otrzymujemy z planszy wspólnej w wyścigu do realizacji 4 kart zwierząt, już bez ścigania się za 2 karty środowiska na planszy dzielonej i pojedynczą celu indywidualnego. Noty są widoczne również na listkach kart wykładanych w siatce i na planszy graczy. Wyniki zwiększamy za każdy znacznik kiełka na karcie oraz za pnie i korony (pojedyncze lub z karty za kompletne drzewa). Karty terenu i wydarzeń to również punktowanie, w tym za odpowiednie rozmieszczenie w siatce – układzie gracza, a każda z kart za odłożenie na stos kompostu.
Płatnością są tutaj grudki gleby przypominające odchody, karty możemy wyłożyć do rozłożenia lub oddać odwrócone do kompostownika na planszy własnej za pojedyncze punkty. Kosteczki kiełków możemy wymienić na żetony płatności. Gracz aktywny realizuje akcję bogatą, reszta podąża za nim z działaniem słabszym, każdy uruchamia akcje z kart od góry do dołu i o lewej do prawej ze swojej siatki i planszy gracza. Początkowe zasoby generuje karta wyspy, indywidualnie dla każdego uczestnika z pary do wyboru – dwustronne.
Akcje to wykładanie kart, pozyskiwanie gleby do opłacania ich kosztu, znaczników kiełków układanych na kartach, dobierania kart na rękę ze wzrostem drzew – także budowane na kartach. Akcje uruchamiane z kart są zależne od barwy wyznaczanej przez gracza aktywnego, ich liczba i detale zależą od kart wyłożonych w układzie przez każdego z osobna w czasie zabawy – istotne są też zależności pomiędzy kartami, np. symbolika i położenie. Akcję wiodącą wybiera aktywny gracz, znacznik krąży wokół stołu, zakończenie uruchamia wyłożenie ostatniej karty w układzie 4×4, dokańczamy wtedy kolejkę, zgodnie ze znacznikiem przechowywanym przez gracza startowego.
Jest to gra roślin i krajobrazów w przeciwieństwie do „Ark Nova” będącej jednak grą zwierząt. Technicznie relacje pomiędzy kartami są zbliżone do zdolności w „Na skrzydłach” („Wingspan”), jednak od samego początku jest tutaj więcej alternatyw do wyboru, mniej jesteśmy uzależnieni od początkowej ręki gracza, która nie determinuje tak silnie gry jak w „ptaszkach”. Wykonujemy ten sam rodzaj akcji jednocześnie – tylko gracz aktywny z inną mocą, jak w „Puerto Rico”, dlatego nie ma przestojów i czekania na swoją kolejkę, wszyscy są w grze przez cały czas! Zbieranie znaczników wygląda jak w „Terraformacja Marsa”, również podobny jest wyścig graczy do realizacji celu, ze względu na tematykę i funkcjonowanie w układzie kart, gry te są bardzo różne, ich porównywanie wydaje mi się pomyłką (to nie jest gra przemysłowa o projektach technologicznych). Praca nad w sumie 7 celami jednocześnie oraz dodatkowo zależnościami w rozłożeniu kart to dużo analizy w toku gry, zatem jest to propozycja dla zaawansowanych uczestników, podobna złożoność występuje w „Kaskadia” z rozszerzeniem „Pomniki przyrody”. Wzrost roślin przypomina dokładanie fragmentów bambusa w „Takenoko” i jest atrakcyjny wizualnie – mamy wrażenie, że rzeczywiście jest to symulacja rozwoju środowiska lasu. Mogą pojawić się problemy z interpretacją zasad, kiedy podczas punktowania występują tęczowe karty – wliczamy je do wyników tylko wtedy, kiedy są wymienione w nawiasie realizacji celu. Siatka kart jest tutaj dodatkiem do wypełniania zadań dzielonych i indywidualnego, gramy przede wszystkim pod wskazane cele, a dopiero przy okazji rozkładamy karty, żeby je dopasować. Nacisk na układanie kart ma większe znaczenie w „Łąka”, jest to jednak gra prostsza – bardziej dla młodszych dzieci. Należy jeszcze zaznaczyć, że „Ziemia” lepiej działa w 3 osoby niż w parze, co spłyca grę ze względu na zbyt częste występowanie akcji wiodącej.
„Ziemia” to atrakcyjna wizualnie i technicznie zaawansowana gra z budowaniem „własnego stołu” ze świetną relacją wydanych pieniędzy do ofiarowanej nam rozrywki. Z niewymienionych jeszcze w recenzji, a zbliżonych kategorią można podać „Spirit Island” (złożona kooperacja, znakomita także solo, tematyka fantasy), „Parki” (rodzinna, nacisk na wędrowanie), „Ewolucja” (głównie negatywna interakcja, której tutaj brakuje), „Leśne rozdanie” (super pomysł z łączeniem kart, mała i szybka), „Pradawny las” (zbieranie zestawów, mocno proekologiczna, odczuwalna mitologia zwierząt).
Pomimo silnej konkurencji „Ziemia” trzyma się mocno i pozostanie w mojej kolekcji, ponieważ jest śliczna (piękne ilustracje), mądra (ciekawe opisy flory), nowoczesna (pomysłowe „wieże z drzew”) i dynamiczna w rozegraniu, na co duży wpływ ma symultaniczne wypełnianie akcji. Wraz z każdą kolejną partią gra nam się coraz przyjemniej, na swobodę duży wpływ ma znajomość kart celu, dzięki czemu możemy skierować naszą uwagę na karcianą układankę. Cieszy mnie, że nacisk położono w niej nie na ochronę zwierząt, ponieważ ich karmienie staje się już zbyt powszechne, ale właśnie na zielone płuca – tutaj przyroda dosłownie rośnie wokół nas!
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy TANIAKSIAZKA.PL
Film: „Ziemia” – unboxing
Film: „Ziemia” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mama Maluje, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!