Recenzja gry Acornism

Dobra gra nie musi mieć skomplikowanych zasad; istotne, żeby rozwijała nas intelektualnie podczas zabawy i tak jest w przypadku dzisiaj prezentowanej – małych rozmiarów, stworzonej na bazie domino, którą jednak uważamy za jedną z najlepszych pozycji, jakie otrzymaliśmy z Dalekiego Wschodu.

PhantomLab piszą o sobie: „w każą grę wkładamy całą naszą duszę i pasję”, wydają tytuły „podobne do gier, w które grałeś, gdy byłeś dzieckiem”, mają one „generować myślenie, wyobraźnię, wiedzę i emocje”. Ten produkt został wydany ze wsparciem graczy, autor wspomina, że z nadzieją na „miłe wspomnienia i przekazanie następnemu pokoleniu”. Egzemplarz do recenzji otrzymaliśmy z Japonii, Tokio.

Acornism” to gra kafelkowa dla 2-4 uczestników w wieku od 6 lat (spotykamy się także ze wskazaniem od 5 lat) z czasem partii zajmującym ok. 10 minut (bywa, że 15-20 minut). Projektował i ilustrował Kotori. Tytuł gry oznacza żołędzia, ponieważ podczas zabawy staramy się otoczyć robiące zapasy na zimę zwierzęta odpowiednią liczbą pokarmu. Jest to gra z kategorii: strategia abstrakcyjna, gra logiczna, puzzle, zwierzęta, gra dla dzieci. Mechanizmy: wykładanie płytek na zasadzie domino, większość z obszaru, kwadratowa siatka pól.

Podobne gry: „Kingdomino”, „Queendomino”, „Kingdomino Prehistoria”, „Dragomino”, „Patchwork”, „Hamstern”, „Naturalnie”, „Nanga Parbat”, „Nova Luna”.

Inne gry z Azji prezentowane na blogu: „Soulaween”, „Soulaween The Little Girl”, „Vita Mors”, „Wonderland XIII”, „Aves”, „Animania”, „Cheers”, „Iro”, „Dying message”, „Mini Rails”, „Symphony No. 9”, „Towers of Am’harb”, „Shadow Rivals”, „Pyramid Raiders”, „Tulip Bubble”, „Liberatores”, „Wangdo”, „Glorious South”, „Modern Art” (edycja na Tajwan). Generalnie produkty z Azji są jeszcze słabo reprezentowane na rynku europejskim, pomimo że tematyka jest modna i popularna (samuraje, ninja, gejsze).

Podoba mi się rozmiar tej gry – zmieści się do torebki czy plecaka, a pomimo to komponenty są wysokiej jakości – drewniane znaczniki, całkiem gruba tektura kafli, chociaż oczywiście i tak wolelibyśmy tradycyjne kamienie zamiast płytek (może wydawca zrobi kiedyś wersję „deluxe”).

Wewnątrz opakowania znajdziemy: 40 kartoników domino (komponenty tworzące modułową planszę gry), 40 znaczników liści (oznaczenia punktacji), 4 żołędzie (wskaźniki granicy przestrzeni gry 8×8 pól), instrukcję (po angielsku, gra jest niezależna językowo). W tej edycji zabrakło nam notesu do zapisu punktów, ale w kolejnych wersjach już się znajduje w składzie. Każda płytka dzieli się na połowę z żołędziami (0-4 lub joker) oraz połowę ze zwierzęciem ze wskazaniem wartości pokarmu (wiewiórka, szop, małpa, jeleń, dzik, niedźwiedź). Gra w barwach i klimacie jesieni – podobna atmosfera wyczuwalna w: „Wühlmäuse”, „Everdell”, „Leśne rozdanie”, „Hedgehog Roll”, „Pędzące ślimaki”, „Echidna Shuffle”.

Reguły są banalnie proste, myślenia jest dużo, ponieważ każdy chce wygrać. Każdy z uczestników otrzymuje 4 płytki, które są jawne i uzupełniane po każdej turze. Kafelek startowy dobieramy losowo z banku gry. W turze dopasowujemy płytkę do już wyłożonych (poziomo lub pionowo), które sąsiadują krawędziami (góra-dół, lewa-prawa), a wizerunki pola układają się na przemian, czyli zwierzę połączone z żołędziami. Ważne, że ilość żołędzi przyległych do zwierzęcia może być równa (punktują) lub mniejsza od wskazania na pyszczku. Ponadto planszę wyznacza nam układ pól o wymiarach 8×8, co ma istotne znaczenie, kiedy uniemożliwiamy rywalowi zebranie punktów na granicach strefy gry (oznaczane znacznikami żołędzi). Może się zdarzyć, że dokładając pojedynczy żeton otrzymamy noty za kilka zwierząt – wyniki oznaczamy liściem. „Magiczny żołądź” to joker, który może przyjmować różne wartości dla każdego zestawu punktującego. Grę kończymy, kiedy nie można już dołożyć płytek, a wartości sumujemy z pól oznaczonych wskaźnikami każdego z graczy. Wygrywa osoba, która zebrała największe zapasy na zimę.

Acornism” jest urocza, ponieważ prosta do nauki, dająca przyjemność nie tylko ze zwycięstwa, ale także uczestnictwie w rywalizacji, ładnie wydana – jesienna estetyka produktu, z ekologią i ochroną przyrody w temacie (do obgadania z dzieckiem przy okazji dobrej zabawy). Chciałbym, żeby ją wydano w Polsce – dla mnie to bardzo atrakcyjny produkt, zarówno dla dzieci jak i dorosłych; super również, że wygodny w przechowywaniu i transporcie idąc w gościnę. Polecam i cieszę się tą grą!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy PHANTOMLAB

Film: „Acornism” – unboxing

Film: „Acornism” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edukarcianki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mama Maluje, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, PhantomLab, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!