Recenzja gry Kapitan Flip

Dzisiaj atrakcyjna produkcja dla rodziny, ponieważ znakomicie wytworzona, korzystająca z prostych, ale ciekawych mechanizmów, z tematyką lubianą przez dzieci – piraci.
„Kapitan Flip”, org. „Capitan Flip” to gra planszowa dla 2-5 uczestników w wieku od 8 lat z czasem rozgrywki zajmującym ok. 20 minut. Kategoria: piraci, korsarze. Mechanizmy: memory (gra pamięć), push your luck (pchanie szczęścia, zarządzanie ryzykiem), tile placement (rozkładanie płytek w układzie). Tytułowe „flip” to odwracanie kafelka, które jest ostatecznym wyborem i świetnie koresponduje z koniecznością zapamiętania zakrytej postaci, do której można powrócić dzięki funkcji jednego z kartoników (małpa). Projektował Paolo Mori („Blitzkrieg!: World War Two in 20 Minutes”) i Remo Conzadori („Manitoba”, „Baśniowa gospoda”), ilustracje Jonathan Aucomte („Trek 12: Himalaya”, „Myszkowanie”, „No swap no pay”).
Gra przypomina nam: „Baśniowa gospoda” (układ kafli powiązanych punktacją, ale w pionie nie na płasko), „No swap no pay” (dociąganie z worka, tematyka piracka), „Memoarrr!” (odwracanie komponentów, pamięć), „Memo Ozean” (wykładanie płytek dół-góra i memory).
Podczas otwarcia podoba nam się przede wszystkim wytworzenie, powiązanie akcji z tematyką, odejście od stereotypów. Produkcyjnie gra jest familijna, więc bajecznie kolorowa i ślicznie ilustrowana. Mądrym pomysłem jest zastosowanie różnych kształtów w otworach monet, co jest lepsze od sztucznych oznaczeń malowanych dla osób nierozróżniających barw. Plansze można ułożyć w formie rozgrywania kampanii – gra turniejowa, ponieważ jest połączenie przyczynowo-skutkowe pomiędzy ilustracjami – cały statek, atak krakena, bezludna wyspa, budowa tratwy (dla mnie powinna być po lądzie, ze względu na zbieranie i łączenie budulca na poczet nowej konstrukcji). Relacje pomiędzy postaciami są logiczne – nawigator współpracuje z kartografem – użycie mapy. Cieśla może nie przepadać za artylerzystą – naprawia uszkodzenia po ataku, którego celem w pierwszej kolejności są wrogie działa. Żółtodziób uczy się od doświadczonych korsarzy, stąd chce być wszędzie obecny. Ucieczka od schematów – wizerunki żeńskie dla rzemieślników, zbrojnych, kapitana (cieśla, artylerzystka, nawigatorka), załogę karmi z kolei mężczyzna (kucharz).
W turze dociągamy płytkę z worka – istotne, żeby widzieć jedną stronę (ważna jest uczciwość graczy lub patrzymy sobie na ręce), następnie kładziemy ją na najniższej wolnej pozycji w wybranej przez nas kolumnie. Jeśli nie odpowiada nam funkcja postaci, możemy zaryzykować i odwrócić kartonik, odsłonięty wizerunek jest finalny, na którego musimy się zdecydować (ryzyko gracza). Natychmiast otrzymujemy profity za żółte ramki akcji, szare aktywują się na koniec gry (wypełnienie 4 z 5 kolumn na planszy). Rozpoczynamy od gracza z piracką banderą w narożniku planszy.
Kartograf przekłada mapę (otrzymanie monety, wygrana remisu w punktach na końcu gry), nawigatorka otrzymuje monety za dostępnych w układzie kartografów, kucharza wykładamy na możliwie zapełnionej załogą linii poziomej, żółtodziób to zbieranie kolekcji (im więcej zajmuje kolumn, tym wyższe noty), artylerzystka daje 5 monet (przegrana w momencie 3 lub więcej widocznych postaci – genialny pomysł), małpa (daje monetę i odwraca wybrany sąsiedni kafel – patrz artylerzystka), cieśla (3 monety za brak kontaktu z artylerzystką w kolumnie i rzędzie), obserwator (4 monety kiedy jest najwyżej w kolumnie).
Na zabawę wpływ mają plansze – zwłaszcza dwie ostatnie – rozkład identycznych lub różnych postaci w kolumnie. Podoba mi się, że w planszy „kraken” najedzony potwór morski daje spokój kolejnym punktującym w miejscu paszczy – wesoły pomysł.
„Kapitan Flip” to mądra gra rodzinna, w której istotne są relacje pomiędzy płytkami wyłożonymi w odpowiednich polach układu, ale również kolejność zapełniania okienek – bonusy malowane na planszy. Brakuje tutaj negatywnej interakcji pomiędzy uczestnikami, każdy dba o swoje indywidualne rozłożenie. Postaci świetnie się dopełniają, trenujemy pamięć, cieszymy się przygodami korsarzy. Fantastycznym rozwiązaniem jest użycie artylerzystki – możemy pokusić się o wysokie nagrody w toku gry, ale potem robimy wszystko, żeby zasłonić nadmiarową płytkę!
Z nowych tytułów „Kapitan Flip” konkuruje w segmencie gier familijnych przede wszystkim z „Leśnym rozdaniem” i „MLEM Agencja kosmiczna”, natomiast pozycji przyrodniczych i z eksploracją kosmosu jest więcej na rynku, na czym zyskuje. Przebojem pewnie okaże się również gra logiczna „Ostoja”, ale to kolejna propozycja tego wydawcy, który jak widać ma nosa do bestsellerów dedykowanych dla rodziny, ponieważ w ofercie zebrał całą czołówkę najlepszych lekkich gier.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy
Film: „Kapitan Flip” – unboxing
Film: „Kapitan Flip” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edukarcianki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Gra w Relacje, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mama Maluje, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, PhantomLab, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!