Recenzja gry Manhattan Project War Machine

Program Manhattan jest obecnie tematyką na czasie, ponieważ film „Oppenheimer” zdobył większość nagród światowej kinematografii. Wśród fanów gier wojennych, zwłaszcza okresu II wojny światowej i energii nuklearnej problematyka fascynowała od zawsze, ze względu na niszczącą moc broni atomowej i związany z tym potencjalny armageddon.

Manhattan Project War Machine” to gra planszowa dla 1-4 uczestników w wieku od 14 lat z czasem trwania partii zajmującym ok. 1-2 godzin. Projektował Jan M. Gonzalez, któremu dziękujemy za pomoc w wysyłce produktu, ilustracje od Heiko Gunther („Can’t Stop”, „Criss Cross”, „Lovelace & Babbage”).

Kategoria: II wojna światowa, gry kościane. Mechanizm: wysyłanie pracowników z kości („Marco Polo”, „Marco Polo II”, „Hijacked”, „Roll for the Galaxy”, „Pod wrogim niebem”, „Odlotowy wyścig”), podążanie za akcją wybraną przez aktywnego gracza, tzw. „follow” („Puerto Rico”, „Ziemia”). Podobne tematycznie gry: „Projekt Manhattan”.

Tytułowe „War machine” to nie tylko instrumenty prowadzenia wojny, czy też bezpośrednio – broń, to przede wszystkim zasoby wojskowe kraju, który organizuje się do prowadzenia konfliktu zbrojnego; termin bardzo dziś na czasie, patrząc na sytuację w Europie Wschodniej. Stąd też mamy tutaj i strategię i ekonomię, gra wojenna jest gdzieś w tle.

War Machine Manhattan Project” jest gorącą nowością, ponieważ istnieje niewiele tytułów o projekcie Manhattan, a najbardziej popularny „Projekt Manhattan” jest grą długą, pomimo że najciekawszą z dostępnych na rynku, ponieważ wysyłamy pracowników bezpośrednio na karty nie zapominając o negatywnej interakcji – niszczenie infrastruktury lub przejmowanie obiektów.

Podczas otwarcia zwracamy uwagę na doskonałej jakości żłobione kości gwarantujące dynamikę rozgrywki oraz surowe opracowanie graficzne – symbolika jest czytelna, ale nie jest to gra śliczna z wyglądu. Najsłabszą stroną produktu jest instrukcja – niejasno zredagowana, z pomyłkami (poprawki są dostępne na sieci), małą ilością wspierających nas rysunków. Największą zaletą z kolei wykorzystanie kości na planszy dzielonej i własnej oraz podążanie za kluczową decyzją rozpoczynającego kolejkę.

W swojej turze turlamy kości, które możemy dwa razy przerzucić, za każdym razem zatrzymując przynajmniej jeden sześcian. Można również zrezygnować z pojedynczej kości pracownika i od razu wybrać interesujące nas oznaczenie ścianki. Świetnym pomysłem w grze jest podwójne wykorzystanie kości, które po wyznaczeniu akcji na planszy (obszar industrialny, handlowy, rządowy), są następnie przekładane na indywidualną planszę uczestnika aktywując kafle budynków (podział identyczny jak na planszy głównej, w tym uruchamiane pojedynczą, parą kości lub wzmacniające struktury danego typu w linii, występują też kartoniki z bonusami na koniec gry). Gracz aktywny wykonuje akcję mocniejszą, pozostali słabszą z piorunem energii w tej sekcji planszy (jeśli gracz aktywny nie zajmie tej części poprzez, np. słabszy rzut). Kość z symbolem błyskawicy można umieścić tylko w obszarze, gdzie leży już kość z pracownikiem (klucz, gwiazda, cylinder). Symbol nuklearny to joker, który możemy ustawić w każdym obszarze, ale generuje odpady radioaktywne, a zanieczyszczenie to punkt ujemny (można jednak zamienić w zieloną energię i dodatnią wartość punktową). Kolejni gracze w rundzie posiadają mniejszy wybór zajmowanych pól akcji, jednak każdy z uczestników będzie później aktywnym (według ruchu wskazówek zegara). Różny start generują karty firm, które oferują nam inne korzyści od chwili aktywacji karty (kość nuklearna), pojawiają się też ukryte granty rządowe (cele indywidualne na koniec gry – punkty za rozbudowę danych kafli, wskaźników zasobów, odkrycie modułów planszy, zielony ład).

Manhattan Project War Machinejest super interesująca ze względu na szybki w obsłudze mechanizm kości, dzięki którym rozgrywka jest płynna. Szkoda tylko, że gra wygląda mocno schematycznie – w czym przypomina nam świetne Gildie Londynu” – w pierwszej kolejności masowy odbiorca patrzy na bogate ilustracje, a dopiero później dostrzega mądre mechanizmy zawarte w grze. Przekładając zabawę na klimat spotkania – zabrakło nam emocjonującego przecież niszczenia cudzej infrastruktury, każdy z osobna tworzy swoje atomowe imperium, co jednak występuje w wielu produkcjach i nie musi obecnie przeszkadzać. Unikatowa tematyka gry przemawia za jej zakupem, ponieważ możemy rozegrać nuklearne starcie w dniu roboczym.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy SURFIN’ MEEPLE

Film: „Manhattan Project War Machine” – unboxing

Film: „Manhattan Project War Machine” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edukarcianki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Gra w Relacje, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mama Maluje, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, PhantomLab, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Surfin’ Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!