Recenzja gry Koszykówka

Sport w grach stołowych najczęściej pojawia się w kategorii gier zręcznościowych – z koszykówką spotkaliśmy się już właśnie na zasadzie wystrzeliwania piłeczki z katapulty do zawieszonej przed nią w pewnej odległości obręczy. Andrzej Socha ukazuje bardziej strategiczną, a za tym mocniej angażującą rozgrywkę, ponieważ w prowadzeniu na pionki i kości – zapraszam do recenzji.

Koszykówkato gra planszowa dla 2 uczestników w wieku od 7 lat z czasem partii zajmującym 12 minut (zachęcam dłużej, walcząc o sumę punktów, nie prowadząc meczu na dokładnie sprecyzowany czas).

Podobne gry: „Koszykówka stołowa”. Inne gry o sporcie: tenis ziemny (Set & Match), siatkówka (Siatka), hokej („All-Star Draft”), football („Polska gola”, „Football Eco Fun”, „Kosmiczny wykop”, „Piłka nożna Ale-Pary”, „Quiz Polska Gola!”, „Hattrick Kieszonkowiec futbolowy”, „Super kibic”, „Football Memory”, „Piłka nożna Ale pary”, „Football Legends”, „Znaj Znak Sport”, „Piłka nożna Dzieci kontra Rodzice”), gimnastyka i zabawy ruchowe („Active”, „X-game”, „Uni”, „Strzał w 10”, „Run”, „Fast”, „Fit”, „Siódme poty”, „Sportowe zabawy”, „Przed blokiem”).

Podczas otwarcia zwracamy uwagę na śliczne wykonanie, wysoką jakość komponentów – błyszczący się parkiet boiska z mocnego tworzywa, równie efektowne tablice wyników, ozdobione z obu stron krążki pionków i piłek, drewniane kości ze żłobionymi oczkami – relacja ceny do jakości jest rewelacyjna! Pudełko jest pełne po brzegi, a gra i tak jest wygodna w transporcie i przechowywaniu, ponieważ prosto składana do małego rozmiaru, super! Słabą stroną produktu jest zredagowanie instrukcji – wolałbym w formie podziału na akcje z piłką i osobno bez niej oraz więcej obrazków przy tekście (zabrakło mi rysunku do faulowania i głębszej analizy sytuacji dwa piony na jednym polu). Technicznie odbijanie się piłki po łuku przypomina mi ataki samolotów w „303 Bitwa o Brytanię”.

W turze możemy poruszyć pionek, także z piłką w linii prostej (pion, poziom, skos) o dokładną liczbę pól z kości (polecam „szybki start” z przejmowaniem piłki dla parzystych lub nieparzystych, żeby od razu rozgrywać atak), drugim rodzajem akcji jest ruch samą piłką (podanie w linii prostej, przejęcie dla wyników „1” i „6” dla przecinającego kontakt zawodników, walka o piłkę w strefie rozgrywającego z rywalami na sąsiednich polach, rzut na kosz – z ukosa, boku tablicy, na wprost). Po zdobyciu piłki następuje kontynuacja ruchu aktywnego gracza (dokładne podanie, odbicie od tablicy do koszykarza własnej drużyny).

Strzelając do kosza liczymy odległość w polach planszy do obręczy. Rzuty za 2 punkty trafiają do kosza kiedy 2 z 6 wyników rzutu kością zakończą się na jednym z pary pól z namalowaną obręczą. Rzuty za 3 punkty kończą się sukcesem, kiedy wycelujemy w pola obręczy, ale z prawdopodobieństwem 1 do 6, czyli kiedy pojedyncza ścianka daje wynik z odległością do pola obręczy. Rzuty za 1 punkt następują po faulowaniu – pion wchodzi na zajęte już pole (zawodnika w posiadaniu), czym przejmuje piłkę, ale przegrywa walkę w strefie-sąsiedztwie z kolejnym przeciwnikiem – strzał z odległości 1 pola (wyniki 1-3) lub dwóch pól (wyniki 4-6). Walka w sąsiedztwie polega na przerzucaniu kości – tylko wynik wyższy to przejęcie, dla równych piłka pozostaje w posiadaniu.

Świetnym pomysłem jest wprowadzenie zawodników wyspecjalizowanych – gwiazd: „atak” wygrywa identyczne ścianki kości na połowie przeciwnika, „obrona” po stronie naszego kosza, „super as” na całym boisku (w tym w linii środka – numerowanej). Istotne, że po włączeniu mocniejszych pionków zmienia się liczba zawodników (standardowo 5 krążków), ponieważ te wyspecjalizowane kosztują nas drożej. Kiedy składy zespołów mogą być różne gra staje się jeszcze ciekawsza. W trakcie meczu możemy wprowadzić zmianę, nowy pionek startuje od linii bocznej. Wyjcie piłki poza boisko następuje tylko w krótszej linii brzegowej, rozpoczęcie gry przez przeciwnika przypomina rożny w piłce nożnej – „out” mamy, kiedy atakujący przerzuci piłkę w poprzek boiska na linii obręczy.

Można modyfikować rozgrywkę, np. automatyczne przejęcia piłki, która mija konkurenta po linii, przechodzenie przez pole przeciwnika z walką na rzuty (standardowo zabronione, tylko zatrzymanie na polu jest możliwe w przypadku przejęcia piłki).

Koszykówka” to dobrze przemyślana gra, która z dużym sukcesem przenosi zmagania koszykarskie na planszę. Mnie podoba się zwłaszcza uproszczenie rozpoczęcia meczu oraz użycie „asów i cieniasów”, ponieważ dodaje więcej planowania i poczucie bycia trenerem – emocje kojarzone z „Football Manager” dla innej dyscypliny z inwestowaniem w gwiazdy sportu (patrz też „Basketboss”). Uważam, że napędzanie tempa gry jej nie służy – należy ją raczej traktować jako abstract strategy w tematyce sportowej. Przyjemniej jest kombinować niż sztucznie „biegać” bez namysłu po planszy, a klimat gry pojawia się w takich przebojach tej kategorii jak „Kaskadia” czy „Sagrada”. Potrzeba tej grze większej promocji i zainteresowania ze strony wydawców, czego autorowi życzę, ponieważ technicznie wszystko chodzi płynnie i zabawa jest przednia – oczywiście, jeśli lubicie rzuty kośćmi (element losowy) i układanie pionów po linii na planszy (trochę jak w grach logicznych, przypomina odrobinę ruchy z „Młynek”). Solidny produkt, unikatowy tematycznie, więc tym bardziej warto!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy POLSKIE GRY PLANSZOWE

Film: „Koszykówka” – unboxing

Film: „Koszykówka” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edukarcianki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Gra w Relacje, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mama Maluje, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, PhantomLab, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Polskie Gry Planszowe, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Surfin’ Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!