Recenzja gry 1212 Las Navas de Tolosa

Zaprezentowana dzisiaj gra budzić może silne emocje, ponieważ ukazuje historyczną bitwę średniowiecza, która zakończyła rekonkwistę, czyli wyparcie Arabów z Półwyspu Iberyjskiego (przybyli z Maghrebu – dzisiejsze Maroko, Algieria, Tunezja), więc to starcie nie tylko cywilizacji, ale też religii. Zapraszam do recenzji, ponieważ tytuł wcale nie jest skomplikowany, a ślicznie wykonany i z nominacjami do najlepszych planszowych gier wojennych.

1212 Las Navas de Tolosato asymetryczna gra planszowa dla 2 uczestników w wieku od 10 lat z czasem partii zajmującym ok. 30 minut (szybkie tempo rozgrywki, po przetłumaczeniu instrukcji również niezależnej językowo). Autorem i ilustratorem jest Pablo Sanz.

Kategoria: gra wojenna, gra tylko dla pary, rekonkwista, gra o Hiszpanii (Andaluzja), podboje muzułmańskie. Nominacje do nagród „Golden Geek” i „Charles S. Roberts” za najlepszą grę wojenną. Mechanizmy: punkty akcji, zarządzanie kartami na ręce.

Draco Ideas” to wydawcy z Hiszpanii, piszą o sobie „jesteśmy graczami i chcemy zaoferować wysokiej jakości gry, innowacyjne, ekscytujące i atrakcyjne. Specjalizujemy się w grach planszowych i grach wojennych. Posiadamy bogate doświadczenie w branży oraz zespół profesjonalistów z różnych dyscyplin, takich jak ilustracja, projektowanie i tworzenie gier”.

Inne gry o wojnie pokazywane na blogu: „Manhattan Project War Machine”, „AFU Armed Forces of Ukraine”, „Światowy konflikt”, „Zimna wojna”, „Pavlov’s House The Battle of Stalingrad”, „Triang Wars”, „Żelazna kurtyna”, „Projekt Manhattan”, Tanks!”, „Alianci II wojna światowa”, „Koła i gąsienice”, „Pandemia Legacy Sezon 0”, „Nieustraszeni Normandia”, „War Chest”, „Blitzkrieg World War Two in 20 Minutes”, „Lincoln”, „Britannia Classic & Duel Edition”, „Warfighter The Tactical Special Forces Card Game”, „ORP Orzeł”, „Bitwa warszawska”, „Niepodległa”, „Quartermaster General The Cold War”, „Militio”, „111”, „303”, „7 w obronie Lwowa”, „Infinity Operation Wildfire”, „Operation Coldfront”, „Gra w wojnę”, Clash D-day”.

Podczas otwarcia zwracamy uwagę na bogate w detale wzornictwo na niewielkich przecież żetonach, prostotę zasad – niski limit wieku i krótki czas partii, świetne teksty edukacyjne dodane do kart i instrukcji.

Celem dla strony chrześcijańskiej jest eliminacja jednostki kalifa al-Nasira, dla muzułmańskiej pozostawienie maksymalnie 4 okupowanych pól po chrześcijańskiej stronie planszy i żadnego zajętego w obszarze muzułmańskim, dla obu – posiadanie przynajmniej dwa razy więcej okupowanych pól niż przeciwnik.

Gra dzieli się na walkę o rozpoczęcie – wygrywa osoba, która oddała kartę o wyższym numerze (z 3 trzymanych na ręce), przy remisie będą to Chrześcijanie, natomiast karta inicjatywy wraca w kolejnej rundzie do gracza, kolejne po przetasowaniu. Kart w stosie gry jest tylko 9 szt., istotne jest więc pamiętanie kolejności ich odrzucania w rundzie, ponieważ bitwy rozstrzygane są w oparciu o wartości żetonów, modyfikatory jednostek oraz element „losowy” – dobór karty z talii (odwracanie stosu podczas trwania rundy).

Kolejną fazą są akcje – dzielone punkty wyznacza każda z 2 pozostałych na ręce gracza kart. Atak łuczników dla strony chrześcijańskiej jest tańszy, ale słabszy od muzułmańskiej, z kolei kawaleria chrześcijańska jest mocniejsza i w tym samym koszcie co u rywala, ale za to strona muzułmańska posiada akcję „karr wa-l-farr”, czyli „uderzenia i ucieczki” – zadeklarowana wcześniej reakcja bez ponoszenia kosztu. Obie strony posiadają ataki standardowe (jednostki bez ikony konia i łuku), które są słabsze, ale tańsze. Wojska muzułmańskie mogą poruszać się na skos, chrześcijańskie tylko w kolumnach dla każdego z 3 królestw, za to z dodatkowym modyfikatorem „za króla” dla identycznych herbów na zagranej karcie. Jednostki ochotników dżihadu otrzymują modyfikator ataku dodatni lub ujemny dla obrony przed kawalerią. Broniący się obóz kalifa nie opuszcza startowego pola, otrzymuje modyfikator wspierający podczas obrony w obozie. Standardowe ataki dla obu stron mogą być zadawane także na skos. Ataki łuczników są dystansowe – nie rażą sąsiednich stref tylko pola oddalone o dwa miejsca. W każdej strefie można mieć maksymalnie 3 jednostki, w turze wykonać do dwóch ataków (w tym tylko jeden na dystans). Punkty akcji wydajemy również na ruch – oddziały chrześcijańskie ponoszą dodatkowy koszt w strefie przeciwnika. Pozostałe akcje poza przemieszczeniem i atakiem standardowym lub specjalnym jednostek to ich leczenie i zamiana kart inicjatywy. Akcje dodatkowe z kart w grze zaawansowanej pozwalają zmieniać modyfikatory ataku i obrony dla wybranych jednostek oraz podmieniać karty inicjatywy.

1212 Las Navas de Tolosa” polecamy za szybkie tempo rozgrywki, niską złożoność reguł, ładną wizualizację na kartonikach i miniaturyzację – gra jest wygodna w przenoszeniu i przechowywaniu. Zabawa jest różna dla każdej z uczestniczących stron, więc angażująca, ponieważ chce się odkrywać użyteczność poszczególnych jednostek. Podoba nam się również, że jest to symulacja rzeczywistego konfliktu, który okazał się kluczowym dla epoki i dziejów Europy.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy DRACO IDEAS

Film: „1212 Las Navas de Tolosa” – unboxing

Film: „1212 Las Navas de Tolosa” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Draco Ideas, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edukarcianki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Gra w Relacje, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mama Maluje, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, PhantomLab, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Polskie Gry Planszowe, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Surfin’ Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!