Recenzja gry Tobago

Dzisiaj tytuł, który ma już swoje lata, ale śmiało można powiedzieć, że to najlepsza gra z dedukcją dla rodziny, ponieważ analizowanie jest nieskomplikowane i poradzą sobie młodsze dzieci, natomiast gra zaangażuje także rodzica, z kolei negatywa interakcja i ryzykowanie podczas dzielenia skarbów są ekscytujące, a całość elegancko wydana!

Tobago” to gra planszowa dla 2-4 uczestników w wieku od 10 lat (rekomenduję od 8 lat), z czasem rozgrywki zajmującym ok. 60 minut. Projektował Bruce Allen, ilustracje Victor Boden („Niagara”). Mechanizmy: dedukcja (nie łączymy jednak poszlak, ale uzupełniamy warunki zdejmując znaczniki z planszy), zarządzanie ręką, poruszanie się po planszy pól, plansza modułowa, pchanie szczęścia (liczba monet w skrzyni). Kategoria: gra przygodowa, gra eksploracyjna, gra dedukcyjna. Tematyka: tropiki, archeologia, region Trynidadu i Tobago.

Nagrody: nominacje, rekomendacje lub pierwsze miejsca w kategorii najlepszej gry roku, gry familijnej, innowacyjnej oraz najładniejszej gry (Vuoden Peli, MinD-Spielepreis, Guldbrikken, Hungarian Board Game, Spiel des Jahres, Nederlandse Spellenprijs, Lys Grand Public, JoTa, Gouden Ludo, Golden Geek, Boardgames Australia, As d’Or).

Podobne gry o wyspiarskiej atmosferze i archeologii w tle: „Laguna”, „Wyprawa do El dorado”, „Jamaica”, „Kryptyda”, „Wyspa skarbów”, „Tikal”, „Silver & Gold”, „Zaginiona wyspa Arnak”, „Lost Cities”, „Puerto Rico”, „Robinson Crusoe”, „Mahe”, „Port Royal”.

Podczas otwarcia zwracamy uwagę na gipsowe posążki – bardzo wysoka jakość i super, że nie plastikowe. Ponadto gra z wyglądu i komponentów przypomina „Lagunę” – plansza ukazuje wyspy, drewniane chatki tubylców, w tym pokrewna tematyka eksploracji dziczy, „Jamaica” – tu przede wszystkim ze względu na skrzynie z pirackimi skarbami (przeklętymi), szkodzące nam monety znamy też z „No swap no pay”. Poruszanie się samochodzikiem po mapie wygląda znajomo, ze względu na przejażdżki w „Pandemia Sezon 0”. Historia z przemierzaniem dżungli jak w „Wyprawa do Eldorado”, jednak w tamtej grze zarządzamy kartami na ręce i od początku wiemy, gdzie leży cel naszych zmagań. Techniczna manipulacja ze znacznikami odsłaniania pól i dedukcją jest bliska grze „Kryptyda”. Z innych gier o odkrywcach i archeologii polecić możemy „Wyspa skarbów”, „Silver&Gold”, „Tikal”, „Zaginione miasta” (lubiane przez nas ryzyko z ukończeniem wyprawy). Słabą stroną produkcji są łączenia trzech części planszy – z pewnością mocowania będą się strzępić i z czasem wyginać.

W turze możemy poruszyć samochód terenowy, aby zbliżyć się do potencjalnego miejsca zakopania (zatopienia) skarbu lub wydać kartę z ręki, która jest jednak tylko częścią finalnej mapy – ukazuje daną cechę związaną z punktem w terenie. Gracze wykładając karty wskazują pola, na których nie ma lub może być skarb. Każda kolejna w kolumnie nie może być sprzeczna z wcześniejszymi założeniami. Podoba mi się, że kiedy konkurent kieruje swój pojazd do danego obszaru, można wydać kartę, która usunie bliższe znaczniki i zyskać przewagę. Ciekawy jest także podział znaleziska, kiedy uczestnik stanie na ostatnim znaczniku danej barwy. W losowaniu złotych monet biorą udział gracze, którzy zagrywali karty, znając wartości jedynie z własnych skrzyń, w tym jedna dokładana jest losowo. Uczestnicy kolejno deklarują, czy wskazana liczba monet im wystarcza, pamiętając, że dodatkową może być klątwa (kara w postaci oddania najwyżej punktującej karty i zatrzymanie całego procesu). Pomocą w grze są amulety, które wykłada się na planszę w linii spojrzenia obracających się posążków, najbliżej otwartych wód, które pozwalają usunąć pojedynczy znacznik wykopalisk, zagrać kartę wskazówki, poruszyć terenówkę, obronić się przed klątwą, wymienić karty z ręki. Drewniane samochodziki przemieszczamy za 3 punkty ruchu – pojedynczy w ramach wybranej ilości pól tej samej barwy, przy każdej granicy kolorów tracimy jednak kolejny. Rozgrywkę kończymy, kiedy wyczerpie się talia skarbów, ale dopiero po rozdzieleniu monet. Wygrywa osoba, która finalnie uzbierała ich najwięcej.

Tobago” jest rewelacyjną grą familijną przede wszystkim z powodu odwróconej dedukcji, którą cieszą się dorośli i dzieci, dzięki czemu zabawa łączy pokolenia. Czujemy tutaj klimat odkrywania artefaktów – rajdu po skarby, podróży i przygody wśród natury, są też emocje przeklętej skrzyni z piszczelami pirata – potencjalna utrata zdobyczy. Idealny wybór dla rodziny i koniecznie zagrajcie dzisiaj z mamą!

Wszystkiego najlepszego z okazji Dnia Matki!!!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy ZOCH

Film: „Tobago” – unboxing

Film: „Tobago” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Draco Ideas, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edukarcianki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Gra w Relacje, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mama Maluje, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, PhantomLab, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Polskie Gry Planszowe, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Surfin’ Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!