Recenzja gry Menara

Dzisiaj gra z budowaniem wieży, więc zręcznościowa, w której istotne jest zachowanie równowagi, cierpliwość, pewność ruchów, ale także współpraca – to gra kooperacyjna, więc angażująca do rozgrywki zespołowej i komunikacji pomiędzy uczestnikami. Atmosfera nawiązuje do odkryć archeologicznych, podróży i przygody w dżungli.
Menara z języka malezyjskiego oznacza wieżę, obecnie najsłynniejszymi w tym regionie świata są Petronas Towers z Kuala Lumpur, ale w tej grze w znaczeniu wieża świątynna! Podobno od tej nazwy wywodzi się arabski minaret, po którym rozpoznajemy meczet.
„Menara” to gra zręcznościowa dla 1-4 uczestników w wieku od 8 lat z czasem rozgrywki zajmującym ok. 45 minut. Mechanizm: „tower stacking” – stawiania wieży, „stacking and balancing” – układania i balansowania wagi elementów, „physical removal” – usuwania klocków, a uściślając ich przekładania w inne miejsca. Projektował Oliver Richtberg, ilustrował Sebastien Caiveau („Silencio”).
Podobne gry o archeologi w dżungli: „Wyprawa do El Dorado”, „Tikal”, „Zaginiona wyspa Arnak”, „Lost Cities”, „Relics of Rajavihara”, „Tobago”, „Robinson Crusoe”.
Z gier opartych o układanie elementów i ich równoważenie – balansowanie klockami, w tym ze stawianiem wieży, polecamy: „Bausack”, „Riff Raff”, „Talo”, „Ale cyrk!”, „Baobab”, „Sarah’s Vision”, „Jenga”, „Pakalaka”, „Ghost Adventure”, „Crazy Tower”, „Block out”, „Torres”. „Manhattan”, „Wystrzałowe katapulty”, „Miasto w chmurach”, „Małpie figle”, „Dragon’s Breath”. Gry z projektowaniem – „Zamki szalonego króla Ludwika”, „Domek”, „Verplant & Zugestellt”.
Podczas otwarcia zwracamy uwagę na solidne elementy – drewniane kolumny, których jest dużo, w tym tekturowe platformy, które budować będą podstawę i kolejne piętra wysokiej świątyni, stając się bazą dla podpierających filarów. Płytki są stylizowane na wnętrza świątyń – pojawiają się malunki posągów.
Wewnątrz opakowania znajdziemy: 76 kolumn, 1 płócienny worek, 1 obóz (stojak na kolumny), 35 kart planów budowy, 5 kart poziomów, 18 podstaw – dwustronne jasne i ciemne z różnym układem barw dla kolumn, instrukcję – brak języka polskiego, ale gra jest niezależna językowo – nie ma tekstów na elementach.
Celem jest wybudowanie wieży równiej lub wyższej niż liczba kart poziomu (niezrealizowane plany konstrukcyjne są odwracane i zwiększają ten zestaw). Grę kończymy w momencie, kiedy spełnimy jeden z warunków: zużyjemy wszystkie plansze podłogi, wyczerpią się karty planów budowy, zabraknie kolumn do uzupełnienia, zawali się świątynia (natychmiastowa przegrana). W momencie zakończenia sprawdzamy dopiero wysokość.
W turze możemy wymienić dowolną ilość kolumn z ręki na dostępne w „obozie”, wybudować kolejne piętro pobierając kartę planu konstrukcji, wymienić kolumny dociągając losowe z worka. Karty konstrukcyjne dzielą się na 3 rodzaje o różnym stopniu skomplikowania: postawienie 1-4 kolumn na polach identycznych kolorów na podłogach, postawienie 1-2 kolumn na tej samej podłodze, przełożenie wyżej 1-3 kolumn (wolne lub podpierające), zapełnienie podłogi (wszystkich pól na płytce), przestawienie wyżej podłogi z kolumnami (w całości, nie pojedynczo). W chwili zapełnienia podłogi należy wystawić nowy kartonik ze stosu – kiedy brakuje nam 3 lub więcej elementów podpierających, należy dodać go na parterze, ale wyciągając kartę planu (odwróconą stroną z poziomem), która nakazuje finalnie podwyższyć całą świątynię. Nie spełniając wymogów karty planu, również kartę odwracamy i wpływamy na poziom trudności i wysokości konstrukcji.
„Menara” jest wspaniałą grą konstrukcyjną, którą pokochają wszyscy młodzi projektanci i nie będą bardzo przeżywać porażki, ponieważ razem tworzymy zespół architektów. Podoba nam się układanie wieży – indywidualna fizyczna manipulacja, ale też konieczność komunikacji w drużynie, która jest istotna dla naszego sukcesu. Komponenty są wysokiej jakości, na grywalność i różnorodność każdej ze świątyń oddziałuje losowość kart planu, zasobu budulca, ułożenie stosu podłóg i oczywiście nasze decyzje podczas gry – wymiana, kolejność wydawania kolumn w odpowiednie miejsca na piętrach planszy. Przestrzeń gry jest w 3D, gotowe wieże imponują. Zabawa cieszy i wciąga, końcowy efekt satysfakcjonuje. Zachęcamy do zabawy i zakupu, zwłaszcza dla rodziny z młodszymi dziećmi (nominacja do najlepszych gier familijnych). Przyjemnie spędzony czas!
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy ZOCH
Film: „Menara” – unboxing
Film: „Menara” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Draco Ideas, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edukarcianki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Gra w Relacje, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mama Maluje, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, PhantomLab, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Polskie Gry Planszowe, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Surfin’ Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!