Recenzja gry Marry the monster

Dzisiaj gra logiczna z budowaniem i niszczeniem struktur na planszy, natomiast z romantycznym tematem, ponieważ samotny potwór – także o jednostkowym wyglądzie członków ciała – desperacko poszukuje drugiej połówki, żeby w końcu żyć we dwoje, bo w parze to wreszcie nie solo! Gra ze ślicznymi komponentami i dużą negatywną interakcją na małej przestrzeni.

Marry the monster” to „abstract strategy” z dodaną historią tworzącą klimat gry, pozycja dla 3-5 uczestników w wieku od 14 lat i czasem partii zajmującym ok. 30-45 minut. Autorami są Arthur Petersen i Zoran Dobrijevic, ilustrował Brian Patterson. Gra fantasy z kategorii budowania terytorium, z miniaturkami i humorem – mnie z wyglądu przypomina animację „Shrek”.

Mechanizmy: zarządzanie ręką i zagrywanie kart, zajmowanie wzgórza (3 wieże to wygrana), kontrola strefy (jednostki wystawione blokują ruchy innych na planszy), ruch po siatce pól (w linii prostej).

Petersen Gamesznane jest przede wszystkim gry „Cthulhu Wars”, piszą o sobie „tworzymy gry z najwyższej klasy komponentami, niesamowitą sztuką i wielką głębią rozgrywki. Wyraźnie staramy się zapewnić luksusowy produkt dla społeczności hobbistycznej”.

Podczas otwarcia zwracamy uwagę na bogate w detale i wysokiej jakości komponenty – pomysłowa figurka monstrum w oryginalnym kształcie (jedna ręka, noga i gorące serce) oraz klocuszki budujące solidne wieże (ich dopasowanie przypomina wieżowce z gry „Manhattan”). Plansza wydaje się zaskakująco mała jak na tych rozmiarów elementy, ale w toku gry wszystko nam wystarcza i jest przyjemnie. Narracja o zakochanym potworze niczym z „Piękna i bestia” lub „Wywiad z wampirem” w grze abstrakcyjnej pomaga nam się zaangażować. Znakomita jest ilustracja na wieczku pudełka – nieszczęsny amant biegnący jak wariat do kukły – z ironią i dystansem do zakochiwania się, bo pamiętając, że miłość to głębszy stan!

Wewnątrz opakowania znajdziemy: 25 kart tupania, 15 kart budowy, 5 żetonów punktów zwycięstwa, figurkę Fachana, 20 kart wzmocnień, 125 klocków budynków (po 25 w każdym kolorze), planszę gry, planszę punktów i instrukcję. Gra jest wolna językowo, teksty na kartach tworzą wesołą atmosferę, ale nie są używane podczas rozgrywki.

Celem rozgrywki jest wystawienie 3 wież (obiekty złożone z 3 bloków – maksimum wysokości w tej grze) w momencie zdobycia 45 punktów (noty za odpowiednie pola planszy, im bliżej centrum tym wyższe), zwycięstwo następuje również w chwili uzyskania 90 punktów (przejście toru dwa razy).

W turze gracz kolejno zdobywa punkty za zajęte pola, dobiera 1 kartę do ręki (bez limitu, na starcie więcej kart przy składach 4-5 osób), buduje 3 darmowe domy (na pustych polach, pojedyncze elementy), przesuwa potwora (linia prosta, bez wydania karty), zagrywa karty (budowa to 2 wolnostojące domy, umocnienie to dołożenie elementu do stosu – można parę jednocześnie do domu, tupanie to 1-3 kart w zależności od wysokości niszczonych obiektów), kończymy dociągając karty za każdy zniszczony budynek (cudze i własne, budynki, nie domy – nie pojedyncze klocki). Pojedyncza karta tupania zniszczy domy, przy dwóch kartach zatrzymujemy miniaturę przed wieżą, trzy karty mocnego uderzenia nogą zniszczą wszystko na linii podskakującego lowelasa.

Kiedy osiągniemy oznaczone na torze punków pola specjalne, ograniczymy liczbę wystawianych klocków do 1-2 domy, ale za to skierujemy Fachana (z języka walijskiego „mały”) w stronę budynku konkurenta (na początku rozgrywki tylko do własnego obiektu), ponadto wykonamy dwa ataki po prostej i zastąpimy darmowy dom wieżą przed zagrywaniem kart. Wydając 3 identyczne karty możemy wykonać akcję przynależną innej karcie.

Poślubić potwora” to gra z silną interakcją, ponieważ stale demolujemy osiedla rywali twardo stąpając po ziemi, ale jest to wyjątkowo przyjemne doświadczenie – zwłaszcza ze względu na dopasowaną fabułę do akcji wykonywanych przez uczestników. Temat giganta niezdarnie wkraczającego na cudze włości bliski jest „Era gigantów” z „Kingdomino” i sprawia nam niekłamaną przyjemność. Lubię gry logiczne w takim wykonaniu, obecnie zdominowane przez tematykę przyrodniczą, stąd zaleta tej właśnie produkcji – oryginalność i komizm!

Marry the monsterwarto przetestować w więcej niż wymagane trzy osoby, chociaż w minimalnym składzie też jest miło. Bardzo dobrze, że wprowadzono wskaźnik punktowy dla zwycięstwa, co przydaje się uczestnikom grającym na wyrównanym poziomie. Pomysłowa i unikatowa gra u nas trudno dostępna, a pozytywnie nietypowa! Nie tylko dla fanów słynnego zielonego ogra…

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy PETERSEN GAMES

Film: „Marry the monster” – unboxing

Film: „Marry the monster” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Draco Ideas, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edukarcianki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Gra w Relacje, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mama Maluje, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Petersen Games, Phalanx Games, Phantasio Games, PhantomLab, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Polskie Gry Planszowe, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Surfin’ Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!