Recenzja gry Tetrarchia

Draco Ideasspecjalizuje się w historycznych grach planszowych, nie inaczej jest tym razem – Cesarstwo Rzymskie za czasów Dioklecjana i tzw. „czwórwładza” lub „rządy czterech”, którzy równocześnie sprawowali rządy w różnych prowincjach rozległego imperium.

Tetrarchia” to gra kooperacyjna dla 1-4 uczestników w wieku od 10 lat z czasem partii zajmującym ok. 20-40 minut. Gra autorstwa Miguela Marquesa z oprawą graficzną Paco Arenasa i Matiasa Cazorla o walce Rzymu z barbarzyńcami; więc antyk, starożytność, technicznie natomiast wydawanie punktów akcji, rzuty kośćmi, ruch z punktu do punktu, ale też moduły solowe (w tym wariant konkurencyjny). Od hiszpańskiego wydawcy oglądaliśmy już znakomite „1212 Las Navas de Tolosa”.

Podczas otwarcia samo nasuwa się porównanie z wcześniej opisywaną grą tego wydawcy. Mnie bardziej odpowiada konflikt średniowieczny i ilustracje tamtej produkcji, natomiast ta jest wydana na bogato – znajdziemy dużo drewnianych komponentów, w tym elegancko wykrojonych dowódców i statki, a wszystko w wygodnym rozmiarze do transportu i przechowywania.

Wewnątrz opakowania znajdziemy: 1 planszę (mapę), 14 drewnianych figurek: 4 cesarzy, 1 Dux (wódz rzymski) i 1 Vicarius (wikariusz), 3 floty rzymskie, 3 armie barbarzyńców, 1 flota piracka, 1 armia gotycka, 62 drewniane dyski (20 garnizonów, 21 niepokojów i 21 buntów), 2 kości (1 barbarzyńska i 1 rzymska), 2 instrukcje (język hiszpański i angielski). Dużą zaletą są informacje historyczne zawarte w instrukcji gry – potęguje to atmosferę i nastrój zabawy, jak również edukuje.

Tytuł przypomina mi z wyglądu i siatki ruchu „Concordia”, nie ma tutaj jednak kart i ekonomii. Pojawianie się niepokojów i buntów kojarzy mi się z „Pandemia”, natomiast ruch armii w stronę stolicy jest bliźniaczo podobny do najazdu z „Kroniki Zamku Avel”. Wszystkie te mechanizmy świetnie ze sobą współgrają. Zaletą jest czas rozgrywki, nie jest długa ani skomplikowana do nauczenia pozycja – to mój typ gry wojennej, ponieważ staje się bardziej dostępna dla rodziny.

Inne gry o starożytnym Rzymie pokazywane na blogu: „Liberatores: The Conspiracy to Liberate Rome”, „Osadnicy Narodziny Imperium”, „Carpe Diem”, „Britannia: Classic and New Duel Edition”, „Gorus Maximus”, „Drogi do Rzymu”.

Celem graczy jest postawienie garnizonów w punktach granicznych, w momencie wyłożenia dysku ta prowincja ma być wolna od buntu (czarne znaczniki). Gracze przegrywają, kiedy wroga armia dotrze do Rzymu lub barbarzyńcy mają wzniecić bunt, a zabrakło dysków w puli (można skojarzyć z niestabilnością i ostatecznym rozpadem imperium).

Przygotowując grę podstawową wydajemy na planszę 6 ognisk buntu (wskazuje losowość kości prowincji i miast), dostosowując poziom trudności wystawiamy armie barbarzyńców, flotę, dodatkowe znaczniki zbuntowanych miast.

Podczas rzymskiej fazy gracz wydaje 6 punktów w pierwszej kolejności na ruch po liniach (1 lub 2 punkty dla trudnego terenu – przerywana kreska), z miast portowych z kolei na większe odległości (ruch flotą to wydatek za żeglugę – funkcjonuje podział na obszary morskie). Jeśli pole na mapie jest zajęte przez krążek buntu, przemieszczenie jest kosztowniejsze (kolejny punkt ruchu). Inną akcją jest stawianie garnizonów, które połączone w grupy dają wsparcie dowódcy do rzutu kością podczas ataku. Zabezpieczenie to pozwala uniknąć buntu oraz jest celem gry (koszt na granicy wzrasta z 1 do 2 punktów). Podbijanie to usuwanie dysków niepokoju lub buntu (kolejno za 1 i 2 punkty), ewentualnie ich zamiana. Atak na wrogą armię, której miejsce startu wyznaczają kości lub powstanie w prowincji (kolejna rewolta na polu z czarnym dyskiem – uprzednio już zbuntowanym) rozpatrujemy poprzez porównywanie rzutów kośćmi z wzmocnieniem wyników przez łańcuchy krążków danej barwy oraz mnożnik miniaturek, które sąsiadują z polem bitwy. Zwycięstwo usunie z planszy pionek armii, która pojawi się podczas kolejnego powstania, porażka to zdjęcie cesarza i garnizonu.

Faza barbarzyńców następuje po każdej turze gracza. Wszystkie niepokoje połączone z miejscem buntu – kolejno łańcuchowo zamieniają się na zbuntowane. Później rzucamy parą kości, w zależności od miejsca dodajemy na mapę znacznik niepokoju dla pustego lub buntu dla pola z niepokojem. Miasto zbuntowane kolejny raz „promieniuje” na sąsiednie – jak w pandemii infekcja, bunt pojawia się na połączonych polach, wtedy przy danej prowincji wystawiamy wrogą armię – jeśli znajduje się poza planszą (dla pola zajętego, losujemy inne na planszy). Ostatnią akcją jest przemieszczenie wyznaczoną ścieżką wrogiej armii w stronę stolicy z umieszczeniem dysku buntu na polu (stałe tory oznaczone czarnymi strzałkami). Na liniach przerwanych następuje rzucanie kością dla przejścia – połowa wskazań to sukces.

Grę można urozmaicić poprzez dodanie figurek neutralnych – nie mogą założyć garnizonów, ale mogą uczestniczyć w walce. Pojawiają się także piraci blokujący wody, armia Gotów, która może wejść na chronione już przez garnizony pola graniczne.

Tetrarchia” to gra z przecinaniem łańcuchów zagrożenia i osłabianiem wrogich armii poprzez rozbicie ich zaplecza, z gaszeniem ognisk na wzór tych z pandemii. Tłumiąc zamieszki w jednej prowincji, osłabiamy kolejną swoją nieobecnością, wsparcie jest jednak potrzebne, ponieważ poza realizacją warunków zwycięstwa, przede wszystkim bronimy murów Romy. Podoba mi się ten produkt, ponieważ żeby wygrać musimy ze sobą współpracować – emocje są jak z „Ghost Stories”. Jeśli nie masz „Pandemia Upadek Rzymu”, a w kolekcji jest tytuł z tej serii, to lepiej zainwestuj w „Tetrarchia” – gra mniej popularna, zatem bardziej unikatowa, zaskoczysz gości czymś oryginalniejszym.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy DRACO IDEAS

Film: „Tetrarchia” – unboxing

Film: „Tetrarchia” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Draco Ideas, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edukarcianki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Gra w Relacje, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mama Maluje, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Petersen Games, Phalanx Games, Phantasio Games, PhantomLab, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Polskie Gry Planszowe, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Surfin’ Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!