Recenzja gry Obelus

Nowe dla nas wydawnictwo i mocno oryginalna pozycja na blogu, ponieważ bazująca na kościach z 4 numerowanymi ścianami i chociaż to logiczna gra abstrakcyjna – funkcjonuje na rondlu, co również jest innowacyjne w tym połączeniu. Zapraszam do tej ciekawej gry, która mnie kojarzy się z runami i kosmologią.

Obelusto gra planszowa dla pary uczestników w wieku od 8 lat z czasem partii zajmującym ok. 15 minut. Projektował Chris A. Williams, ilustracje Asritha Nancharla.

Gry w podobnym klimacie bądź tematyce: „Rising 5”, „Rune stones”, „Księga rytuałów”, „Czary mary”, „Tarot eclectic”, „Lupos”.

Mechanizmy: rzucanie kośćmi, przechwycenie statyczne (kiedy elementy dzielą przestrzeń), rondel (akcje z poruszania się po okręgu, dalsze przemieszczenia są zazwyczaj kosztowniejsze).

Obelusem nazywany jest symbol krzyża wskazującego, że ​​dana osoba nie żyje, z kolei w starożytnych tekstach to oznaczenieowa lub fragmentu fałszywego lub wątpliwego. Matematyczny znak to dzielenie. Pochodzi od greckiego kolca, rożna. W tej grze określono tak proces manipulacji obeliskami, czyli kamiennymi filarami o prostokątnym przekroju poprzecznym i piramidalnym wierzchołku (w praktyce stawiane jako pomniki lub punkty orientacyjne). Działania podejmowane podczas rozgrywki przypominają magię runiczną lub astrologię. Pojawiające się tu szczeliny, to w astronomii ciemne mgławice dzielące obłoki Drogi Mlecznej, wygasły pył kosmiczny. Na forach o fizyce kwantowej znajdziemy też informacje, że w fantastyce naukowej szczelina jest hipotetycznym pęknięciem w strukturze czasoprzestrzeni pozwalającym na podróż między różnymi wymiarami lub rzeczywistościami, powstałym na skutek manipulacji energią i materią – tym zajmujemy się podczas zabawy.

Phase Shirt Gamesjest wydawcą ze Stanów Zjednoczonych, piszą o sobie, że „odchodzą od płaskich gier planszowych, dążąc do zapewnienia unikalnych wrażeń z gry poprzez dodanie przestrzeń nad stołem, przenosząc zabawę na wyższy poziom, wymiar”

Podczas otwarcia produktu zachwycają lśniące, mieniące się tęczą karty, wysokiej jakości kości w kształcie obelisku o 4 ścianach oznaczeń, dyski przypominające mocne kamienie (lub pastylki na chore gardło do ssania). Całość spakowana w małym pudełku, wygodnym w przenoszeniu i przechowywaniu.

Wewnątrz opakowania znajdziemy: 8 kart conflux (miejsca konfluencji to inaczej łączenia się – zbiegu, zlewu, będące splotem), 8 kości obelisków, 8 żetonów szczeliny, instrukcję (język angielski, gra niezależna językowo – brak tekstów).

Celem gry jest opanowanie przestrzeni gry, aby przeciwnik nie mógł dołożyć nowego obelisku lub przemieścić będącego już w grze (ruch z karty).

W turze możemy dołożyć własny obelisk na pustą kartę (bez innych obelisków i bez dysków szczelin) lub przemieścić obelisk po rondku o taką liczbę kart, jaką wskazuje numer na ściance. Podczas ruchu należy wykorzystać całą wartość, można przenieść kość nad własnym obeliskiem lub zatrzymać się na karcie z przeciwnym (następuje wtedy wyrzucenie kości rywala – na zewnątrz karty), następnie zamieniamy wartość z kości na inną – kolejny ruch tym obeliskiem nie może być identyczny. Nie wolno nam przenieść obelisku nad kością rywala. Kiedy obelisk zatrzyma się na karcie z wyrzuconym własnym obeliskiem, możemy go przywrócić do puli, czyli reformować, ale umieszczamy wtedy czerwony dysk szczeliny blokujący możliwość przywołania obelisku w tej karcie (dodania z puli wewnątrz okręgu). Czerwone dyski oraz zajęte na przemian pola na kartach powodują blokowanie dodawania i przemieszczania obelisków konkurenta i ostatecznie zwycięstwo w grze. W trybie chaosu (dla początkujących) operujemy kośćmi rzucanymi na początku gry i w toku gry – podcza dodawania do puli z miejsca wyrzucenia. Tryb czysty (zaawansowany) polega na samodzielnym wyborze numeru ścianki. Istotne są numery „4”, ponieważ mogą zostać wyrzucone tylko przez identyczne wartości rywala (przemieszczane na dłuższe odległości, więc łatwiejsze do zablokowania na rondku), mogą występować tylko pojedyncze aktywne „4” w danym zestawie kości.

Obelusto świetnie wydana gra logiczna, która mnie kojarzy się z kosmologią, magią runiczną i nowatorskim rozwiązaniem – rzadko zdarza się, że operuję takim kształtem kości, więc podoba mi się! Wydawca tym produktem silnie zaznacza swoją obecność w kategorii strategii abstrakcyjnych, to już drugi cieszący się uznaniem ich tytuł po nagradzanym „Flutter” – postaramy się, żeby też móc wam pokazać!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy PHASE SHIFT GAMES

Film: „Obelus” – unboxing

Film: „Obelus” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Draco Ideas, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edukarcianki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Gra w Relacje, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mama Maluje, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Petersen Games, Phalanx Games, Phantasio Games, PhantomLab, Phase Shift Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Polskie Gry Planszowe, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Surfin’ Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!