Recenzja gry Ostoja

Dzisiaj recenzujemy najgorętszą nowość kategorii abstract strategy w tym roku! Gra pretenduje, żeby zdobyć szczyt rankingu najlepszych gier logicznych, jest oczywiście abstrakcyjna, ale dzięki tematyce zwierząt stara się budować atmosferę mistycznej przyrody – w końcu to „Harmonia”, chociaż u nas nazwa również nie zawodzi.
„Ostoja” to gra planszowadla 1-4 uczestników w wieku od 10 lat z czasem partii zajmującym ok. 30 minut. Autorem jest Johan Benvenuto („Secret Identity”, „Hiroba”), ilustracje Maëva da Silva („Dragomino”, „Wikingowie na pokład”). Gra obsługuje mechanizmy budowania wzorów (z kart), układania w stosy, otwartego rynku kart.
Podczas otwarcia czuje się, że to śliczny produkt, który według nas ilustracjami nawiązuje do „Living forest”, ze względu na mistycyzm zwierząt, magię natury. Technicznie nie zauważamy tutaj specjalnych innowacji, są po prostu dobre pomysły sprawdzone w innych grach, np. dobieranie z magazynu na wzór „Azul”, układanie rzeki to łososie („Kaskadia”), ściąganie znaczników z kart (odwrotność „Nowy wspaniały świat”), budowę w stosach („Reef”). Najwięcej gra bierze z tej ostatniej – organizacja gry, natomiast tutaj ze względu na ograniczenia w układania elementów jest trudniej, więc ciekawiej. Karty są śliczne, ale krzywe, plansze również się wyginają – wszystko trzeba wyprasować pod encyklopedią lub stosem innych gier planszowych.
Przygotowanie gry polega na wyłożeniu 5 kart zwierząt w dzielonej puli gry, zapełnieniu magazynów – każde pole 3 krążkami z worka (strzałka wskazuje pierwszego gracza i to bodajże największa tutaj innowacja). Wszyscy uczestnicy muszą się zdecydować, czy gramy na planszy suchej czy mokrej (w jednej układamy krążki w rzekę, w drugiej w kanał, notując za oddzielone wyspy). Karty pomocy wskazujące na teren trzymamy pod ręką, na początku rozgrywki przydadzą się również informacje o konstrukcji stosu (ostatnia strona instrukcji w pobliżu graczy).
W turze wybieramy wszystkie elementy z danego magazynu i układamy na swojej planszy, po dołożeniu pierwszego krążka możemy już pobrać kartę zwierzęcia (pojedyncza w turze, 4 miejsca na aktywne przy planszy), możemy też zdejmować do woli znaczniki z karty zwierzęcia (jeśli tylko układ dysków nam na to pozwala), przed zakończeniem kolejki musimy ustawić wszystkie elementy. Krążki układamy do wysokości trzech, woda i równina na bazowym poziomie i nie mogą być nadbudowywane, budynki do wysokości dwóch dysków z czerwonym na górze i odpowiednim wskazaniem poniżej, góry tylko szare, same pnie drzewa nie przynoszą zysku.
Noty za drzewa (tylko z zieloną koroną), otrzymujemy za wysokość, góry punktują za wysokość, ale tylko w pasmach, kiedy sąsiadują, domy muszą być otoczone przez trzy różne dyski, równiny za osobne parki (większe zajmują tylko przestrzeń, a łącząc ze sobą pary w skupiska tracimy na tym), rzeki za łańcuch lub dzielone przestrzenie (zależnie od planszy). Podoba mi się, że są wymogi budowania stosu, ponieważ kojarzą się ze środowiskiem – chcemy, żeby osiedle było otoczone pięknym krajobrazem, rzeka była długa, aby daleko transportować, góry naturalnie tworzą pasma, korony drzew są powyżej pnia, ponieważ to liście „łapią” słońce.
Kiedy uda nam się odtworzyć układ zwierzęcia z karty, ściągany jest znacznik, począwszy od najniższego, po usunięciu wszystkich, karta zwalnia nam miejsce na kolejną. Noty otrzymujemy tylko za najwyższy odsłonięty punkt na karcie, nie za wszystkie. Karty specjalne – duchy natury – są wybierane z pary na początku gry, notują jak inne zwierzęta, ale warunek będzie się powtarzał na planszy (tworzymy strukturę pod daną kartę).
„Ostoja” to na chwilę obecną najlepsza zaraz po „Kaskadia” gra logiczna na rynku, miłośnik tej kategorii produktów musi ją posiadać w kolekcji, według mnie wypiera z rynku przebojową „Reef”, ponieważ jest odrobinę cięższa w rozegraniu, zatem z większym potencjałem i ambitniejsza, oferuje też różne gatunki (to środowisko bardziej interesuje, cieszy mnogość zwierzyny). Najsłabiej wypadają tutaj wygięte karty, cała reszta jest genialna! Gorąco polecam ten produkt, zakup koniecznie!
Film: „Ostoja” – unboxing
Film: „Ostoja” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Birdwood Games, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Draco Ideas, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edukarcianki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Gra w Relacje, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mama Maluje, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Petersen Games, Phalanx Games, Phantasio Games, PhantomLab, Phase Shift Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Polskie Gry Planszowe, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stone Age Distractions, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Surfin’ Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!