Recenzja gry Biały zamek

Zamek w bieli kojarzymy przede wszystkim z „Zamki Burgundii” i „Zamki szalonego króla Ludwika”, ale tym razem nie chodzi o ten niemiecki będący wzorem dla Disney’a, ponieważ przenosimy się do orientalnej Japonii i rywalizujemy o wpływy na dworze.
„Biały zamek”, u nas jako „Die Weiße Burg”, ponieważ w edycji od „Kosmos” (pozycja niezależna językowo, warto obserwować oferty także poza Polską), to gra kościana dla 1-4 uczestników w wieku od 12 lat z czasem rozgrywki trwającym ok. 50-70 minut (może się wydłużyć). Projektowali Israel Cendrero i Sheilia Santos, ilustracje Joan Guardiel.
Ten tytuł już zdobywa pierwsze nominacje i nagrody w kategoriach najlepszej gry roku, gry strategicznej, gry eksperckiej lub średnio-zaawansowanej (zależy od doświadczenia). To również produkt rozwojowy – rozszerzenia są już zapowiedziane.
Gry w atmosferze egzotyki Dalekiego Wschodu: „Glorious South”, „Takenoko”, „Yamatai”, „W roku smoka”, „Onitama”, „Hanabi”, „Sztuka wojny”, „Shikoku”, „Metropolia”, „Eko”, „Ghost Stories”, „Gejsze”, „Zamek smoków”, „Hanafuda”, „Kwiat wiśni”, „Nishikigoi”, „Origami”, „Łzy bogini Nuwy”, „Kabuto sumo”, „Hiroba”, „Samuraj”, „Kushi Express”. Z łamigłówek – „Temple Connection”.
Podczas otwarcia jesteśmy podekscytowani, ponieważ w zapowiedziach jest to jedna z najlepszych gier bieżącego roku, obok „Ziemia”, „Ostoja”, „Halo wieża”. Podoba się, że pionki są wykrojone na potrzeby tej gry, więc unikatowe, zadbano nawet o to, żeby maleńkie monety miały typowo azjatycki otwór wewnątrz, wow! Komponentów jest dużo i wypełniają opakowanie po same brzegi – oszczędność miejsca na półce, chociaż obawa o kondycję planszy pozostaje ze względu na ilość miejsc zgięcia. Grafiki są fenomenalne, potęgują klimat Japonii. Odnosząc się do polskiej instrukcji – objętość przeraża, ale wszelkie media wspierają, poproszę natomiast o męskie rozróżnienie barw, nie mam pojęcia co to ochra (jasny brąz, beżowy)! Mosty przyjemnie wypiętrzają krainę, można też zagrać bez elementów 3D – miło, że jest wybór. Jakość pierwsza klasa! Ogólnie poczujesz, że ten zakup to dobry interes!
Zabrakło informacji o historii zamku Himeji, może razić spis komponentów na opakowaniu zamiast w instrukcji i brak folii zabezpieczającej zakup – jest za to ekologicznie!
Technicznie nie ma tutaj wielu nowości, podobny model gry z odpalaniem akcji z kości, w tym dopłacanie do oczek lub stawianie sześcianów w stosie znamy już z „Ganges”, „Parco Polo II”, „Zamki Burgundii”, itp. Ciekawym pomysłem jest dołączanie monet również do różnicy w oczkach pomiędzy parą kości w stosie oraz pobieranie tylko skrajnych kości z mostu (zamiast wyboru z własnej przerzucanej puli). Dokładanie kart do nietypowo wyciętych plansz przypomina „La Granja”. Nowatorska jest za to oprawa graficzna i design komponentów oraz małe zapakowanie całości. Karty z zasobami przy latarni zachęcają, żeby używać kości niższych oczek, do których jednak częściej się dopłaca, aby zwiększyć ich wartość.
Akcje łączą się ze sobą w kombinacje – rozpoczynamy z kością, która pozwala nam wystawiać pionki: wojowników na pola treningowe (istotne żelazo), dworzan do zamku (opłaty w perłach), rolników do ogrodu (ważna miska ryżu), te uruchamiają kolejne z oznaczeń na planszy.
Na zmienność gry wpływ mają żetony kości (barwy ustawianych kości na dworze), ułożenie kart w stosach poziomów zamku (wymieniane w toku gry, rozbudowują naszą linię dóbr z latarni i akcje z planszy indywidualnej), rzuty kośćmi i ich wybór z mostu (gracze decydują, które będą dostępne schodząc na lewo-prawo oraz finalne trzy aktywujące akcje z ogrodu w rundzie 1 i 2).
„Biały zamek” to gra z wieloma ikonami na planszy, która początkowo może przytłoczyć, ponieważ na bieżąco wyszukujemy najlepsze zależności z wielu możliwych aktywacji, ale to wciąga, a odnalezienie mocnego łańcucha kolejnych połączeń satysfakcjonuje. Produkt cieszy nastrojowymi ilustracjami i fantastyczną organizacją przestrzeni gry, zachęca też do zgłębienia wiedzy o kulturze Kraju Kwitnącej Wiśni. Tytuł do pozostawienia w kolekcji!
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy KOSMOS
Film: „Biały zamek” – unboxing
Film: „Biały zamek” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Birdwood Games, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Draco Ideas, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edukarcianki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Gra w Relacje, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mama Maluje, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Petersen Games, Phalanx Games, Phantasio Games, PhantomLab, Phase Shift Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Polskie Gry Planszowe, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stone Age Distractions, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Surfin’ Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!