Recenzja gry Halo wieża

„Halo wieża”, org. „Sky team” to kościana gra kooperacyjna, tematyczna i tylko dla pary, zaprojektowana przez Luca Rémonda, ilustrowali Eric Hibbeler, Adrien Rives. Obecnie jest to najgorętszy produkt tego roku, zaraz obok „Ziemia”, „Ostoja”, „Kapitan Flip”, „Biały zamek”, „Leśne rozdanie”. Gra poszybowała (odrzutowcem, więc bardzo szybko) na wysokie pozycje w rankingu gier familijnych (chociaż dwuosobowych, ale chodzi tutaj o lekkość rozgrywki) oraz tematycznych (nie ma symulatorów lotu prosto z kabiny). Zdobywa nagrody za najlepszą grę roku, kooperacyjną, innowacyjną, dla pary uczestników, średnio-zaawansowaną, tematyczną.
Inne gry o lataniu pokazywane na blogu: „111 Alarm dla Warszawy”, „7 W obronie Lwowa”, „303 Bitwa o Brytanię”, „Projekt Manhattan”, „Galaxy Trucker”, „Hijacked”, „Die Inseln im Nebel”, „Wyścig balonów”, „Kapadocja”. Gry od IPN ukazują historyczne wydarzenia, umiejętnie odwzorowano ruch samolotów, korzystamy ze wskaźnika poziomu paliwa, przenoszone są też bomby nad Londyn, można się ukrywać w chmurach. Z trzech zaprezentowanych grach o balonach zapamiętaliśmy ruch za pomocą kości i układu pól terenu, siłę wiatru, którego praktycznie nie da się kontrolować. W pracy nad bombą atomową lotnictwo służy niszczeniu infrastruktury przeciwnika. Innowacyjna tematycznie jest gra o porwaniu samolotu – tutaj jednak maszyna dotarła już na lotnisko. W „Ciężarówką przez galaktykę” kośćmi niszczymy nasz statek, natomiast jest to gra zbliżona tematycznie – swego rodzaju symulator lotu (budowy latającego statku). Najsłynniejszą grą o lotach (w kosmos) z limitem komunikacji jest „Załoga: W poszukiwaniu dziewiątej planety”.
Z gier podobnych technicznie, czyli kooperacyjnych opartych o rzuty kośćmi prezentowaliśmy: „Horrified”, „Eldritch Horror”, „Robinson Crusoe”, „Ghost Stories”, „Kroniki Zamku Avel”, „Karciane podziemia”, „Zombie Kidz Ewolucja” („Zombie Teenz Ewolucja”), odrobinę zbliżona w obsłudze jest też solowa „Pod wrogim niebem”.
Podczas otwarcia zwracamy uwagę przede wszystkim na niedogodności – nasz moduł „Hamowanie na lodzie” jest fabrycznie zniszczony na zgięciu, co komplikuje późniejszą zabawę zaawansowaną (element przeznaczony do gry z „Dziennikiem lotu”), natomiast wydawca terminowo wysyła zamiennik – ukłony za serwisowanie. Plansza wygląda jak kokpit samolotu, może bardziej myśliwca niż odrzutowca, ale jednak czuje się, że to gra tematyczna! Nie odpowiada mi wytworzenie modułu „Wyciek paliwa”, ponieważ po dodaniu naklejek płytki są na tyle wąskie, że odstają od siebie i żeton pomiaru wypada z toru (zastosowane tutaj rozwiązania sprawdzają się na płytkach większych rozmiarów). Jestem też przyzwyczajony do spisu komponentów w instrukcji zamiast na opakowaniu. Zastanawiam się, czy nie zalaminować ścieżek podejścia i torów lotów, ponieważ mogą z czasem użytkowania zacząć się ścierać. Podoba mi się zredagowanie tekstu, nie ma tutaj sztucznie wprowadzanych żeńskich form w rodzaju „graczka”, „pilotka”, do których starsi gracze nie są przyzwyczajeni.
Trzeba pamiętać, że jest to gra głównie konwersacyjna, wydaje mi się, że jest w instrukcji za mało informacji, jak poprawnie się komunikować – przydałoby się więcej tekstów, właściwych dla rozgrywki komunikatów (gotowców), dzięki którym te dzieci, które są bardziej ciche mogłyby mieć szansę na rozplątanie języka (może się zdarzyć, że będzie to gra przemilczana, co nie wpłynie korzystnie na nastrój zabawy). Trudno też do końca stwierdzić, ile można zdradzić partnerowi na temat koncentracji, kiedy już wiem, że potrzeba mi modyfikacji kości przez znaczniki kawy – to trochę kwestia umowna, płynna…
Wspaniałe są noty edukacyjne, dzięki nim możemy dowiedzieć się, jak wygląda obsługa prawdziwego samolotu (prosiłbym jeszcze o ciekawostki na temat lotnisk – małym drukiem na ścieżkach podejścia), im więcej edukacji, tym ciekawiej, ponieważ zachęcacie do zgłębiania wiedzy. Na plus także połączenie logicznych zasad z realiami, np. podchodzenie poziomo do lądowania na sztucznym horyzoncie, jako warunek zwycięstwa (po prostu czuję się pilotem), to jest jak symulator lotu! Uzmysławia, dlaczego kontrolerzy ruchu lotniczego powinni być dobrze wynagradzani – zwłaszcza, kiedy chowasz ścieżkę lotu i zbliżają się inne samolociki niepoinformowane jeszcze o twojej aktualnej pozycji!
Niektórym graczom może nie spodobać się sytuacja z minięciem lotniska, tzw. „przestrzelenie”, odrobinę kojarzy się z wyrzuceniem idealnej liczby oczek na grach z torami, aby dotrzeć do celu, mety – tutaj jest to dopasowane do tematyki gry, ale trzeba się przyzwyczaić, przestawić tok myślenia na techniczny-lotniczy. Niesamowite są połączenia modułów w kabinie pilota, np. wysuniecie podwozia powoduje opór aerodynamiczny, co przekłada się na potrzebę zwiększonej mocy silnika – technicznie jest to odwzorowane w przesuwaniu znacznika na prędkościomierzu i przerzuca się (dosłownie) na kości związane ze zbliżaniem się do lotniska, wow! Podobnie rzecz się ma z obsługą klap na skrzydłach, tylko zamiast dla niskich to dla wysokich wyników na ściankach. Trzeba było głowy, żeby połączyć ze sobą technikę gry z symulacją obsługi systemów i mechaniczną stroną działania samego samolotu.
Tor poziomu lotu wskazuje nam liczbę tur, które czekają nas podczas obsługi pulpitu sterowniczego, w tym czasie musimy dotrzeć do lotniska informując pozostałe samoloty o naszej ścieżce podejścia, wysunąć podwozie i klapy, podejść poziomo do płyty lotniska (efektownie wyglądający dysk sztucznego horyzontu) i wyhamować już na pasie. Tury wykonujemy naprzemiennie, rundę kończymy po rozdysponowaniu kompletu kości (akcje obligatoryjne to obsługa silnika i sztucznego horyzontu – kiwanie skrzydłami na boki). Jest to gra kooperacyjna, więc musicie ze sobą współpracować, ponieważ istotna jest różnica pomiędzy ściankami waszych kości dla sztucznego horyzontu i ich suma dla pracy silnika, ponadto warto sobie pomagać inwestując w kawę, która modyfikuje oczka na kości – twojej lub partnera.
W tej grze najlepsza jest tematyka, nie znam innej tak dobrej grze o pilotażu, znam o liniach lotniczych, ale nie o sterowaniu samolotem! Tytuł oryginalny kieruje nas w stronę komunikacji w kabinie pilotów, natomiast krajowy na połączenie radiowe z wieżą – jest trafiony, ponieważ może mniej łączy się z rozgrywką, ale bardziej z rzeczywistym nawiązaniem kontaktu z lotniskiem, a przecież siedząc w kokpicie nie gramy w kości – to za duże ryzyko! Super, że to produkt z potncjałem na przyszłość – już powstają rozszerzenia, są także scanariusze misji, kiedy już nauczymy się latać nad Montrealem.
„Halo wieża” jest przebojem ze względu na połączenie obsługi technicznej gry z wyglądem i funkcjonalnością modułów imitujących doświadczenie sterowania samolotem pasażerskim. „Sky Team” przypomina nam symulator lotu i dlatego jest rewelacyjna, bo w grach planszowych na chwilę obecną – unikatowa! Mało mówi się jednak o nawiązaniu rozmowy pomiędzy graczami – jeśli nie przepadacie za dialogami w kokpicie, to atmosfera siada i pozostają tylko tarcze liczników i świecące się kontrolki, a to może nie wystarczyć… Mnie się bardzo podoba, ale ja lubię sobie pogadać nie tylko przy kawusi, więc polecam!
Film: „Halo wieża” – unboxing
Film: „Halo wieża” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Birdwood Games, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Draco Ideas, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edukarcianki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Gra w Relacje, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mama Maluje, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Petersen Games, Phalanx Games, Phantasio Games, PhantomLab, Phase Shift Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Polskie Gry Planszowe, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stone Age Distractions, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Surfin’ Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!