Recenzja gry Kapitalizm
Seria „Monopoly” jest znienawidzoną przez większość recenzentów i ukochaną przez tłumy graczy, zwłaszcza starszych, którzy pamiętają żółty „Eurobiznes”, jedyny dostępny wtedy na rynku. Dzisiaj produkt „monopolo-podobny”, aczkolwiek wydaje się bardziej specjalistyczny, według mnie dedykowany dla osób interesujących się ekonomią i finansami, relacją państwo-przedsiębiorcy. Moda na gry związane z finansami publicznymi i gospodarką dopiero przed nami, za sprawą podobno fantastycznej „Hegemony”, zapraszam do recenzji tej – w sumie niszowej gry.
„Kapitalizm” to gra planszowa dla 2-6 uczestników, z czasem partii zajmującym 3-5 godzin, autorem jest Beniamin Dęborski. Wiek odbiorcy wskazano jako „odpowiedni”, przypuszczalnie ze względu na czas rozgrywki i tematykę będzie to od 12 lub od 14 lat.
Na blogu pokazywaliśmy dwie pamiętne gry tego rodzaju, był to „Anty-Monopoly”, w której zwraca się uwagę na konkurowanie na rynku oraz „Kleropol” ukazujący problemy w Kościele, rozumianym jako instytucji.
Podczas otwarcia jesteśmy oczarowani rozmiarem i wytworzeniem produktu – epicka wręcz wielkość, genialna wytłoczka w opakowaniu – welurowa, kojarząca się z kasynami – wysokiej jakości banknoty z sylwetkami ekonomistów-liberałów. Nie jest to jednak produkt do końca spójny, np. od jakości wyższej niż standardowa dla wymienionych przed momentem odbiegają „domki” – klasyczne pionki zamiast drewnianych chałupek, czy płyta kompaktowa – wielu ludzi nie ma już tego nośnika w komputerach, korzystają za to z kodów do odblokowania danych na sieci czy też pendrive. Generalnie produkt wysokogatunkowy, ale też po części i staromodny. Emocje podczas wręczania i otrzymywania takiego prezentu są silne i pozytywne, ponieważ to gra prezentująca się na bogato!
W trakcie przygotowania gry kłopoty może sprawić instrukcja pisana tekstem jednolitym, z niewielką liczbą przykładów dla akcji oraz rysunków pomocniczych, aczkolwiek autor na swoim kanale „Nawrócony na Decentralizację” omawia przebieg gry na rozłożonym produkcie – z pewnością warto tam zajrzeć.
Innowacją w tej grze, która technicznie odróżnia ją od wielu podobnych, obecnie zmieniających tylko tematykę (wygląd) z „Breaking Bad” na „Grę o tron” lub „Rick i Morty” jest cel gry – pozbycie się długu, który wraz z każdym okrążeniem przyrasta. Natomiast pieniądze z kredytu musimy najpierw wydać na planszę, aby zacząć spłacać zapożyczenie. Dla mnie ten cel jest jasny i klarowny, w klasycznej grze typu monopoly gracze tracili czas na zakupy tylko po to, żeby pieniądze przechodziły z rąk do rąk.
Podczas zabawy przemieszczamy się z kostki – pola 5-12, ze ścianki z gwiazdką (trochę jak joker), kupując sobie określony zasięg ruchu z opłatą za każde pole lub dociągając kartę, której kolor przekłada się na zasięg, ponadto zawsze możemy zatrzymać się na polu, które wcześniej nabyliśmy. Parcele dosyć szybko mogą zostać rozdysponowane, ponieważ po zatrzymaniu się na polu możemy je zakupić za wskazaną stawkę lub otworzyć licytację innych na torze gry, jeśli nie uda nam się zakupić danego miejsca, możemy w przyszłej kolejce zainwestować w pole, na którym stanęliśmy wcześniej. Pomysł jest przedni, odciąża nas od losowości trafienia określonej liczby oczek jak dawniej.
Podróżując po polach otrzymujemy pieniądze za postój na własnych parcelach – wskaźnik punktowy za sumę naszych własności i stawkę za pole, natomiast kiedy odwiedza nas obcy pionek, to rywal ciągnie zdarzenie. Z tym procesem tradycyjni gracze monopolowi mogą mieć problem – teraz zabawa nie polega na zakupie terenów na pojedynczej krawędzi planszy i polowaniu na konkurenta, który w pewnym momencie nie będzie w stanie zapłacić za pobyt, ponadto nie rozwijamy infrastruktury (nie ma dostawiania kolejnych domków i budowy hotelu), a za to gracze cenili sobie tę formę rozgrywki. W grze postawiono na licytację, zdarzenia, pobieranie intraty (dochodu).
Przyjemną odmianą są dodatkowe małe gry zaimplementowane na planszy i polach, jak gra w oczko, pokera, obstawianie ścianki z turlania kością i losowania karty ze stosu – trochę jak hazard w kasynie, co angażuje!
„Kapitalizm” podoba mi się za produkcję – pomimo że nie ma tutaj mechanizmu z domkami i łowów na gościa w hotelu to całość i tak jest śliczna, interesująca, monumentalna w rozmiarze. Brakuje mi tradycyjnych akcji rodem z „Eurobiznes”, ale przyjemna jest za to rozmowa nad stołem o finansach i stanie gospodarki oraz polityce, ponieważ teksty w tej grze i kredytowanie się wkręcają nas w tematykę przedsiębiorczości i wydatków publicznych, których to socjałów oczywiście liberałowie nie tolerują, jako ograniczających naszą kreatywność i przedsiębiorczość. Przypomina mi odrobinę gry rachunkowe jak „Cashflow” czy rozwijające u dzieci przedsiębiorczość, jak „Pestka drops cukierek”. Może zainteresować także osoby bawiące się z grami handlowymi, industrialnymi w rodzaju „Brass”, „QE”, „Hadara”, w typie inwestycji giełdowych jak „Tulip Bubble”, „Gift of Tulips” lub po prostu z bazarem dóbr jak „Klany Kaledonii”, „Navegador”, „Jaipur”.
W pierwszym wyborze jest to gra dla miłośników „Monopoly” i tym graczom ją rekomenduję. „Kompendium myśli wolnościowej” z pewnością zachęci wszystkich spragnionych debaty. Gra ma urok!
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy BENIAMINOWI DĘBORSKIEMU
Film: „Kapitalizm” – unboxing
Film: „Kapitalizm” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Birdwood Games, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Draco Ideas, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edukarcianki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Gra w Relacje, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mama Maluje, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Petersen Games, Phalanx Games, Phantasio Games, PhantomLab, Phase Shift Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Polskie Gry Planszowe, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stone Age Distractions, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Surfin’ Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!