Recenzja gry Rise

Rise” to gra planszowa dla 2-4 uczestników w wieku od 10 lat z czasem partii zajmującym ok. 60-90 minut. Projektowali Remo Conzadori oraz Marco Pranzo, których znamy z „Kapitan flip”, „Baśniowa gospoda”, „Manitoba”, ilustrował Christian Opperer („Ohanami”, „Anubixx”, „Kyoto”, „Hungry Hamsters”, „Volle Weide”, „Ambrosia”, „Contact”, „Snowhere”).

W trakcie zabawy zarządzamy miastem, stajemy się odpowiedzialni za jego rozwój gospodarczy i społeczny, staramy się zapewnić dobrobyt naszym obywatelom i zaistnieć na kartach historii.

Najlepsze gry industrialne: „Brass Birmingham”, „Terraformacja Marsa”, „Wysokie napięcie”, „Projekt Manhattan”, „Szczęść Boże”. Można ją także zestawić z najlepszymi grami z rozbudową miasta: „Everdell”, „Puerto Rico”, „Architects of the West Kingdom”, „Keyflower”, „7 cudów świata Pojedynek”.

Podczas otwarcia zwracamy uwagę na pięknie malowane wieczko, wnętrze zaskakuje z kolei strefą gry pociętą na 10 dwustronnych fragmentów, co jest bardzo wygodne, ponieważ od uczestnika zależy, na której stronie każdego z nich gra (to podobno aż 1024 kombinacje otwarcia dla modułowej planszy).

Mechaniką zasadniczą gry jest „track movement”, czyli poruszamy się po torach, których pola są ze sobą połączone i zmiana pozycji na jednej ścieżce pozwala nam przesunąć znacznik na innej. Najczęściej jest to obieg z ruchem po pętli (lub w kilku osobnych cyklach), akcje możemy czerpać z każdego pola lub dopiero decydując się ma powrót (dla linii przerywanych), im dalej jesteśmy na ścieżce, tym większe zdobywamy premie. Wraz z zabawą na stronie zaawansowanej pojawia się więcej żetonów, które punktują za przejście po określonych torach lub wyprzedzenie rywala.

Najlepsze gry ze ścieżkami ruchu, dla technicznego porównania tej gry: „Great Western Trail”, „Parki”, „Ganges”, „Praga Caput Regni”, „Wielka pętla”, „Jamaica”. Najczęściej na torach rozgrywane są gry sportowe lub ze ściganiem się (wyścigowe, niekoniecznie sportowe).

Pierwszy raz spotykam się z tak dużą liczbą torów i jest to ciekawe doświadczenie, chociaż z racji na wielość połączeń, wybrane z nich wydają się mało głębokie – nie czuje się zdobycia specjalizacji w danej dziedzinie, np. nauka (rozumiana bardziej jako technologia, nie edukacja) jest łącznikiem z każdą planszą (wydaje się zbyt ogólna, ale przecież w praktyce potrzebna każdemu). Świetnie dopasowano tor przemysłu do ochrony środowiska (degradacja) oraz tor bankowości z satysfakcją społeczeństwa (kupowanie sobie przywilejów – tańszych akcji, wzbudza zamieszki). Strony rozłożenia mogą znacząco zmienić akcje, chociażby jedna ze stron planszy kultury w ogóle nie obsługuje dodatkowych żetonów, a plansza industrialna może zaoferować zielony przemysł – wywołujący mniejsze napięcie wśród mieszkańców. Czerpanie akcji z pól torów nie jest obligatoryjne, ale przemieszczenia po torach zmiany nastrojów (lewo-prawo) jest obowiązkowe, ponieważ na przeciwnych końcach znajdują się karty i nagrody. Kiedy poruszamy znaczniki po torach o kilka pozycji, przeskakujemy te zajęte przez rywala – dla pól mniejszych rozmiarów, z miejscem dla pojedynczej kosteczki.

Drugą interesującą i całkiem nowatorską mechaniką zastosowaną w tej grze jest tzw. „wystawka”, czyli rozłożenie kart w banku gry. Karty akcji leżą naprzemiennie z kartami wydarzeń. Im dalej na prawo, tym akcje są droższe, ale uczestniczymy w wydarzeniach po lewej stronie pionka, bonusem dla akcji tańszych, poza ceną jest zajęcie lepszej pozycji startowej na polu pierwszeństwa. Na każdej karcie znajdziemy akcję słabszą i płatną – silniejszą. Na jednej karcie może leżeć więcej pionków, ale nagrodą dla właściciela pionka po prawej stronie (wcześniej na karcie akcji) jest aktywacja znacznika książki (startowe mają gwiazdki – trochę słabo widoczne).

Pieniądze dostępne w każdej rundzie należy wydać, chyba że możemy je przechować w kasie – po czasie wzmocnionej, bo pancernej. Generalnie czuje się w tej grze, że jesteśmy potentatami, mamy władzę i rozwijamy się w różnych dziedzinach, z których najbardziej potrzebna, bo oferująca żetony książki jest szkoła – fajna nauka dla dzieci, że zdobywanie wiedzy jest najważniejsze! Gra uczy również, że każde z naszych działań ma swoje zalety i wady, rozwój niesie ze sobą niezadowolenie osób, dla których jesteśmy bardziej konkurencyjni, podobnie się ma z relacją rewolucji industrialnej do zanieczyszczenia środowiska naturalnego.

Rise” ma swój urok tytułowego „wzrostu” oznaczanego na torach! Jesteśmy tutaj niczym bogacące się na fabrykach rekiny biznesu lub rządni władzy politycy rozdający urzędy, ale szerzący biurokrację, cieszymy się wzrostem kultury naszego miasta, na które mamy realny wpływ, we wszystkim wspiera nas edukacja i rozwój technologiczny, rozgłos medialny daje prasa, a rezultaty – no cóż, staramy się nie narazić na strajki i nie wyciąć zbyt wielu drzew… Tytuł na pewno spodoba się wielu graczom, ale będą i tacy, którym same tylko tory nie wystarczą – na pewno warto spróbować i przekonać się osobiście!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy DLP GAMES

Film: „Rise” – unboxing

Film: „Rise” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Birdwood Games, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Draco Ideas, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edukarcianki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Gra w Relacje, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mama Maluje, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Petersen Games, Phalanx Games, Phantasio Games, PhantomLab, Phase Shift Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Polskie Gry Planszowe, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stone Age Distractions, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Surfin’ Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!