Recenzja gry Altiplano

Dzisiaj gra o Altiplano, czyli „wysokiej równinie”, drugim najsłynniejszym płaskowyżu po Tybecie, gdzie znajduje się największe jezioro Ameryki Południowej Ticicaca, trawę koszą sympatyczne alpaki, a z wyprawy do Machu Picchu przywozimy kolorowe czapki uszatki.

Altiplano” to gra ekonomiczna z budowaniem puli worka dla 2-5 uczestników w wieku od 12 lat, z czasem rozgrywki zajmujących ok. 60-120 minut. Projektował Reiner Stockhausen („Orleans”), ilustrowali Jeff Oglesby i Klemens Franz („Klany Kaledonii”, „Kawerna”, „Patchwork”, „Mandala”, „Port Royal”, „Can’t stop”, „Reykholt”, „Gildie Londynu”, „Mahe”). Pojawił się również dodatek do gry „Altiplano Podróżnik”, więc jest to produkt rozwojowy, z potencjałem rozbudowy. Do gry warto zakupić kapsle na żetony.

Jest to najsłynniejsza gra ukazująca ten region globu i kulturę, zaraz obok „Tawantinsuyu: Imperium Inków”, przypuszczalnie przebojami staną się także „Cuzco” i „Sacred Valley”, kiedy mądry wydawca sprowadzi je na nasz rynek, a ze świetnych pozycji czeka jeszcze w naszej kolekcji do zrecenzowania „Loot of Lima”. Gra zdobyła nominacje do najlepszej gry roku – strategicznej i dla dorosłych.

Podobne technicznie gry: „Orleans”, „Great Western Trail”, „Concordia”, „Brzdęk Katakumby”, „Zaginiona wyspa Arnak”, „Wyprawa do El Dorado”. Inne gry od „DLP Games” pokazywane na blogu: „Manitoba”, „Valparaiso”, „Rise”.

Obiecaliśmy wydawcy, że podczas opisu tej gry opowiemy co nieco o Altiplano, ponieważ mieliśmy okazję zwiedzić ten region, zatem po pierwsze – zamiast czapki na uszy można przywieźć mumię lamy – miniaturowe przechodzą przez kontrolę na granicach! W grze pojawiają się alpaki, równie popularne są jednak lamy („Lama Exprss”, „L.A.M.A.”), natomiast miejscowi, jeśli grają – to widać ich w lokalach z kartami klasycznymi lub przy domino.

W trakcie gry dobieramy żetony z worka, dzięki którym inwestujemy w kolejne towary (na planszy indywidualnej) i odpalamy akcje (z planszy modułowej dzielonej z konkurentami). Zaangażowane w proces dobra gromadzimy w skrzyni, kiedy worek jest pusty przenosimy je do mieszka, należy także zbierać zestawy w magazynie (noty za kolejne półki). Punkty zdobywamy jeszcze podnosząc wartość dóbr (domy), za zakupione łodzie, realizację kontraktów, karty misji (opcjonalnie – indywidualne cele dla partii dla każdego inne).

W grze zasobami są alpaki, srebro, drewno, kakao, kukurydza (osobno żetony żywności), kamień, ruda (cyna – największe złoża), wełna (obecnie zastępowana przez włókna syntetyczne – w praktyce niestety ciężko je odróżnić), szkło (wolałbym sól, turyści zwiedza kopalnie odkrywkowe). Atmosferę gry tworzą charakterystyczne postacie na kafelkach, zasoby, figurka uczestnika rozpoczynającego. W rzeczywistości łodzie pływające na Ticicaca – poza motorowymi – to katamarany; oznaczenia punktowe przypominają słońce, co nawiązuje do peruwiańskiej waluty (sol). Występują dobudówki (stos odpowiednio ułożony, dopasowany do etapów zabawy) nabywane w banku gry – typowe dla ekonomii przemieszczanie kafli. Ruch ludzika po modułach planszy (wioska – lepiej pueblo, targowisko, przystań, farma, kopalnia, las) kojarzy się z przemieszczaniem po zegarze lub rondlu i napędzany jest przez posiadane wozy, które zdobywamy na torze traktu. Indywidualny, zróżnicowany początek gry napędzają postaci (drwal, rybak, pasterz, górnik, farmer, handlarz, kamieniarz), które oferują własne pola akcji i zasoby startowe. Grę kończy wyczerpanie się wszystkich zasobów na danym module lub wydanie kafli z banku gry; po zakończeniu bieżącej rundy rozgrywamy następną – finalną.

W tej grze przyjemne jest nawiązanie kulturowe do regionu, a technicznie organizacja worka – odpowiednie wydawanie (planowanie inwestycji) i rotacja ograniczonych zasobów, które powracają po czasie i są losowo dociągane. Na organizację działań oddziałują także limity pól na planszy osobistej. Grę ułatwia dobieranie kart – nie dociągamy wierzchniej, ale możemy wybrać dowolną ze stosu! Zabrakło mi tutaj kurczaków, ponieważ region karmi się przede wszystkim drobiem (świnki morskie w menu występują raczej pod turystów). Alpaka jest świetną alternatywą dla lamy, która częściej pojawia się na rynku gier.

Altiplano” należy do najlepszych na rynku gier planszowych z mieszaniem w worku, który częściej kojarzony jest z ryzykowaniem w mechanizmie „pchania szczęścia” niż z organizacją zasobów. Gorąco polecam ten tytuł, również z powodu fantastycznej oprawy tematycznej – Andy i Ticicaca są unikatowe i wspomnienia ożywają na nowo. Zachęca, żeby podróżować, zagrzewa do zaplanowania wyprawy życia.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy DLP GAMES

Film: „Altiplano” – unboxing

Film: „Altiplano” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Birdwood Games, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Draco Ideas, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edukarcianki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Gra w Relacje, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mama Maluje, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Petersen Games, Phalanx Games, Phantasio Games, PhantomLab, Phase Shift Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Polskie Gry Planszowe, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stone Age Distractions, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Surfin’ Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!