Recenzja gry Klink

Dzisiaj propozycja dla entuzjastów gier logicznych, analitycznych – dla osób, które nie potrzebują tematyki, ale wystarczy im organizacja zabawy w oparciu o numery, która również może być szalenie wciągająca – kto grał w „Qwinto”, „Qwixx”, „Sen”, „The Mind” – ten się przekonał!

Klink” to gra karciana dla 3-5 uczestników w wieku od 7 lat, z czasem rozgrywki trwającym ok. 20 minut. Propozycja kieszonkowa, szybka w rozegraniu, wydaje się w sam raz na przerwę szkolną lub jako gra podwórkowa, podróżna (do plecaka, na piknik). Projektował Darrell Cannon, ilustrował Damian Syta. Jest to gra konkurencyjna z rotacją kart, zbieraniem zestawów (minimalizowanie wartości kart), kuszeniem losu (zarządzanie ryzykiem), która rozwija logiczne myślenie i zachęca nas do liczenia (wartość edukacyjna – uczniowie). Występuje element losowy – zgadywanie, szczęśliwy traf. Polecam, jako niewymagającą, lekką grę imprezową, najlepiej dla kompletu uczestników.

Podczas otwarcia cieszy wypełnienie – eleganckie welurowe. Fajerwerków graficznych tutaj nie znajdziemy, jest to gra abstrakcyjna, matematyczna, ale wykonana jest czytelnie, schludnie. Wewnątrz opakowania znajdziemy: 75 kart (wartości ujemne i dodatnie oraz specjalne zdolności), notes, instrukcję. Mnie kojarzy się z „Sen”, „Uno”, „Zero”, „Gluty”. Podobał mi się diagram w instrukcji, który w sposób blokowy prezentuje decyzje uczestników zabawy i rozwiewa wątpliwości interpretacyjne tekstu instrukcji.

Gra polega na rotacji kart w parach, w celu zebrania możliwie najmniejszej sumy wartości. Runda kończy się kiedy przed którymś z graczy leży 10 kart (może to wynikać także z karty tekstowej), zapisujemy noty w arkuszu; nową rozpoczyna zamykający wcześniejszą. Koniec gry następuje kiedy ktoś uzbiera 77 punktów.

W swojej turze podglądamy jedną z dwóch kart i decydujemy się na ich przekazanie lub pozostawienie obu (ryzykowanie w oparciu o niepełną wiedzę). Ostatnia osoba w kolejce nie ma wyjścia, musi wziąć karty do kolekcji.

Decyzja odnośnie postępowania zależy od predyspozycji do ryzyka, ale przede wszystkim od wartości posiadanych kart. W przypadku pary identycznych liczb następuje ich zerowanie, czyli odwrócenie (dalej liczą się do ilości finalizującej rundę). Inną drogą modyfikacji kolekcji jest uzbieranie triady (trzy kolejne karty), co skutkuje pobraniem jednej z 3 kart tekstowych (oddziaływanie na skład osobowy). Zerowanie ma pierwszeństwo nad triadą, natomiast jeśli polecenie tekstowe spowoduje u graczy kolejne zerowanie, to należy je przeprowadzić (w instrukcji nie wspomina się o aktywacji kolejnej triady). Interesujące jest, że nagradzane jest ryzyko – gracze z największą kolekcją kart odejmują 10 punktów, z najmniejszą (nie bez kart, ale z minimum wyłożoną pojedynczą) dodają 10 punktów.

Klink” jest dla mnie grą kategorii party, w której kusimy los bazując na szczęściu w kartach lub postępujemy racjonalnie – bazując na wystawce gracza, co w przypadku gier hazardowych i turniejowych jest raczej lepszym rozwiązaniem. Zabawa jest atrakcyjna tylko w większym składzie, żeby ruch kart był dłuższy i było więcej zamieszania przy kartach specjalnych. Spodoba się fanom „Uno” lub tradycyjnego „Oczko”, „Makao”.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy

Film: „Klink” – unboxing

Film: „Klink” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Birdwood Games, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Draco Ideas, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edukarcianki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Gra w Relacje, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mama Maluje, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Petersen Games, Phalanx Games, Phantasio Games, PhantomLab, Phase Shift Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Polskie Gry Planszowe, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stone Age Distractions, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Surfin’ Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!