Recenzja gry Loot of Lima
Zazwyczaj pudełka są za duże, np. kiedy otwarłem „Star Wars Rebelię”, oniemiałem, ile tam pustej przestrzeni (gra jeszcze czeka na recenzję), tutaj jest odwrotnie – ledwo mieszczę zawartość w opakowaniu! Na wstępie jeszcze, że dla mnie jest to obecnie najbardziej klimatyczna „dorosła” gra dedukcyjna na rynku (chociaż nie miałem przyjemności skosztować „W poszukiwaniu planety X”).
„Loot of Lima” to gra dedukcyjna dla 1-5 uczestników w wieku od 14 lat, z czasem rozgrywki trwającym ok. 75 minut. Uważana jest za jedną z najtrudniejszych gier tego typu dostępnych na rynku (nie polskim). Projektował Larry Levy, ilustrowali Anca Gavril i Daniel Profiri – „QE”, „On Tour”, „Mountain Goats”, „Bites”, „Sequoia”, „GPS”. Gra piracka, z kategorii „murder, mystery”, wydarzenia dzieją się w Peru, podobno na faktach.
Inne gry z tego regionu: „Altiplano”, „Lama Express”, „L.A.M.A.”, „Valparaiso”, „Tawantinsuyu: The Inca Empire”. Podobny klimat znajdziemy w „Tobago” i przede wszystkim w „Wyspa skarbów: Złoto Johna Silvera”. Dzisiejsza gra przypomina mi tą ostatnią, tamta jest jednak dedykowana dla rodziny, a ta dla dojrzałego gracza!
Inne gry o piratach recenzowane na blogu: „Kapitan Flip”, „Pirate Legends”, „Port Royal”, „Jamaica”, „Smash Up”, „Memoarrr”, „Pirackie porachunki”, „HMS Dolores”, „Silver & Gold”, „Bitwa o Tortugę”, „No swap no pay”, „Ahoj piraci”, „Guardians of legends”, „Gold armada”, „Golden horn”, „Dolina wikingów”, „Wyspa skarbów”, „Riff Raff”, „Gezanke auf der Planke”, „Korsar”.
Skoro jesteśmy w Limie, to kilka słów o stolicy Peru. Miasto koszmarnie zakorkowane, w którym komunikacja miejska nie jeździ według rozkładu, omija wybrane przystanki starając się przebić przez zatłoczone odcinki, z budynkami szarymi jak brud, ale pięknie podświetlanymi nocą – wyglądają wtedy jak oblane złotem! Z atrakcji, nie do zapomnienia – katakumby Franciszkanów z masą starannie ułożonych kości! Czarne plaże odrobinę zniechęcają do kąpieli, ale fale są idealne do nauki surfowania! W muzeach oglądamy przede wszystkim posążki Inków – mieli jakieś kompleksy z męskim przyrodzeniem, które eksponują na większości artefaktów!
Podczas otwarcia zwracamy uwagę na piękne ilustracje i pomysłowo wykonany mechanizm zegara na planszy. Ścianki są z wgłębieniami na żetony, wskazówki zamykają przestrzeń dwóch kierunków wyznaczonych przez parę z trzech rzucanych kości. Miejsce ustalamy na podstawie pytań otwartych do wybranego z graczy, dla różnych ścianek uczestnik podaje liczbę wszystkich posiadanych żetonów na ograniczonej granicami przestrzeni, dla identycznych – dla lasu, gór lub plaży. Występuje także ścianka jokera – wybieramy rodzaj terenu. Na początku zabawy każdy z uczestników wskazuje, którego typu terenu ma najmniej w żetonach, dla remisu wybiera jeden, co może mylić! Komponenty łatwo wypstrykać z ramek, nie ma obawy o uszkodzenia (odrobinę mi tylko szkoda, że urywam fragmenty melonika, z którego słyną panie w Peru). Przydatne są arkusze oznaczeń na woreczki przechowywania komponentów każdego z uczestników.
Arkusze organizacji gry przypominają kalkulacyjne, wyżej oznaczamy rodzaj terenu i kierunek dla każdej osoby, poniżej schematycznie zapytanie kierowane w turze. Użycie wskazówek na planszy dzielonej i własnej, gdzie wtykamy krążki z wizerunkiem pozostałych postaci – w momencie, kiedy jesteśmy pewni, które lokacje znajdują się na ich żetonach – jest bardzo wygodne w manipulacji.
Zasady gry są proste – rzut kośćmi, wybór pary, zapytanie do rywala, oznaczenie odpowiedzi, ewentualnie podjęcie ryzyka finalizacji miejsca zakopania dwóch skrzyń ze skarbami (nie tylko w swojej turze). W przypadku nietrafienia, nie możemy już wygrać partii, ale dalej udzielamy prawdziwych wskazań. Można wykorzystać trzy akcje specjalne, koła ratunkowe: pistolet to zapytanie w sekrecie – napisane na kartce, beczka to przerzut wybranych kości, łopata – własny wybór ścianki na jednej z kości.
„Loot of Lima” zachwyca nas organizacją gry – wygodą użyteczności zastosowanych komponentów i ładnymi malunkami. Losowość kości wydłuża grę, natomiast w zabawę silnie się angażujemy i czujemy atmosferę pogoni za łupem. Wydaje się, że z tą grą wyścig o klienta wygrać może familijna „Wyspa skarbów Złoto Johna Silvera”, ze względu na przyrządy do nawigacji i mazanie po planszy, natomiast nie skazujemy jej na pożarcie przez konkurencję – jest to pierwszy wybór dla zaawansowanej dedukcji pirackiej! Gorąco polecam, gra jest wyśmienita!
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy BOARD GAME TABLES
Film: „Loot of Lima” – unboxing
Film: „Loot of Lima” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Birdwood Games, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Draco Ideas, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edukarcianki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Gra w Relacje, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mama Maluje, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Petersen Games, Phalanx Games, Phantasio Games, PhantomLab, Phase Shift Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Polskie Gry Planszowe, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stone Age Distractions, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Surfin’ Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!