Recenzja gry Knucklebones Cult of the lamb

Pracując na co dzień z młodzieżą i młodszymi dziećmi mam okazję przyglądać się z bliska, w co uczniowie grają na przerwach pomiędzy zajęciami, a wybory szkolne nierzadko odbiegają od zakupów indywidualnych na domowe potrzeby.

Uczniowie w szkole podstawowej zazwyczaj wyjmują lekkie tytuły na karty z silną interakcją, w rodzaju „Wirus”, „Eksplodujące kotki”, „Uno”. Dzisiaj o grze w kości, którą rozgrywają licealiści, przez nich również polecana do tej recenzji. Kategoria: „dice game”, „video game theme”. Gra abstrakcyjna, logiczna.

Knucklebones” to antyczna gra zręcznościowa z czasów starożytnego Rzymu i Grecji, która polega na łapaniu w wyznaczonym czasie kamieni lub kości w tej samej dłoni, ale za sobą. Nazwa oznacza kości knykci zwierzęcych – zazwyczaj owczych. Uczniowie bawią się jednak z „Knucklebones Cult of the lamb”, czyli grą kościaną dla pary, którą znają z produkcji na konsole.

Cult of the lamb” to platformówka z ubijaniem potworów, ale także rozbudową wioski, w której wcielamy się w baranka rozwijającego własny kult i dbającego o swoich wyznawców (karmienie, sprzątanie, ratowanie) – tematyka odrobinę kontrowersyjna, ale nie mnie oceniać, gra podobno popularna. Wydawca „Massive Monster” w roku 2023 wprowadził na rynek kościaną grę stołową (wizerunek ich opakowania pokazuję w tej recenzji), mnie z wykonania przypomina ona „Kalaha”. Uczniowie używają jednak tylko samych kości i w praktyce to im wystarcza. W materiale filmowym skorzystałem z kości „Sagrada Chwała”.

Do rozgrywki potrzeba nam 18 kości, po 9 na gracza. Planszę-samoróbkę licealiści układają z przyborów do pisania, wystarczy nam 6 pól naprzeciwko siebie – miejsce na 3 kolumny dla każdego z dwójki uczestników. Celem jest uzyskanie wyższej sumy z kości wykładanych pojedynczo w kolumnach po swojej stronie przestrzeni gry. Rozgrywkę kończy wyłożenie ostatniej – 9 kości.

Zawodnicy na zmianę rzucają pojedynczą kością i umieszczają po swojej stronie. Do wypełnionej kolumny (3 szt.) nie można dołożyć już kości. Wynik jest sumą wszystkich wartości kości z 3 kolumn. Jeśli gracz umieszcza ściankę o tej samej wartości w danej kolumnie, wynik przyznawany za każdą z tych kości jest mnożony przez ich liczbę w tej kolumnie. Na przykład, jeśli kolumna zawiera 626 oczka, to wynik dla tej kolumny wynosi (6x2) x 2 + 2x1 = 26 punktów.

Istotne w toku gry jest, że kiedy gracz umieszcza kość o identycznym wskazaniu, jak po stronie przeciwnika, zniszczeniu ulegają wszystkie kości o tej samej wartości w odpowiedniej kolumnie planszy rywala (naprzeciwko). Gracze mogą użyć tej mechaniki, aby zniszczyć wysoko punktowe kombinacje swoich przeciwników.

Knucklebones” jest dynamiczną grą, w dużej mierze losową. Warto eliminować dublety i oczywiście zestawy potrójne. Uczestnicy pracują nad własnymi kombinacjami, zwłaszcza w kolumnach, w których przeciwnik nie może już dołożyć kości i zniszczyć układu. Konkurenta najlepiej atakować, kiedy ten wypełni kolumnę lub inwestuje w wysokie ścianki.

Knucklebones Cult of the lamb” jest prostą, ale dynamiczną grą, niepozbawioną jednak głębi planowania – wybór optymalnego ruchu w ramach bieżącej tury. Z racji na tempo rozegrania partii nadaje się do gry turniejowej. Mnie cieszy przede wszystkim dostępność – wystarczy zebrać 18 kości, oraz oczywiście zaangażowanie uczniów – z gry video biorą do rozgrywania grę stołową i to jest super!

Film: „Knucklebones Cult of the lamb” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Birdwood Games, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Draco Ideas, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edukarcianki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Gra w Relacje, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mama Maluje, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Petersen Games, Phalanx Games, Phantasio Games, PhantomLab, Phase Shift Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Polskie Gry Planszowe, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stone Age Distractions, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Surfin’ Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!