Recenzja gry Tuki

Grzegorza Rejchtmana cenię za wierność swojej idei blokowych gier logicznych „Ubongo” – autor od lat pracuje nad układankami z klocków i z każdym nowym produktem, czymś mnie pozytywnie zaskakuje. W ostatnich latach twórcy gier abstrakcyjnych starają się dodać do swoich dzieł tematykę, wraz z dzisiejszym tytułem przenosimy się na biegun północny i tworzymy „tukilik” – z języka Inuitów obiekt o szczególnym znaczeniu.

Tuki” jest konstrukcyjną grą logiczną dla 2-4 osób w wieku od 8 lat z czasem rozgrywki trwającym ok. 30-45 minut. Wizualnie kojarzyć się może z wyprawami polarników, Eskimosami, dziecku z animacją „Epoka lodowcowa”. Technicznie i atmosferą zabawy gra zbliżona jest do „Talo”. Mnie wydaje się, że to najbardziej budowlana z gier Grzegorza Rejchtmana.

Inne gry autora pokazywane na blogu: „Ubongo Shimo”, „Ubongo”, „Ubongo 3D”, „Ubongo Lines”, „Ubongo Junor 3D”, „Ubongo Extreme”, „Ubongo Trigo”, „Ubongo Gra karciana”, „Nowa Gwinea”, „Papua”, „Ubongo rozszerzenie dla 5-6 graczy”, „Ubongo Duo”.

Podczas otwarcia zwraca uwagę wagą komponentów – bryły są ciężkie, jakby gipsowe i jednocześnie masywne – dużych rozmiarów. Kiedy wiele gier przechodzi na tanie, nierzadko plastikowe zastępniki, taka jakość satysfakcjonuje i sprawia przyjemność podczas manipulacji. Surowy klimat wiecznej zimy – kamieni i lodu – bardziej pasuje mi do klocków aniżeli atmosfera z tropikalnych układanek wzorowanych na „Ubongo” („Nowa Gwinea”, „Papua”).

Wewnątrz opakowania znajdziemy: 16 kamieni (po 4 w każdym kolorze), 16 bloków śniegu (po 4 w każdym kształcie), karty inukshuk – 50 poziomu podstawowego i 50 poziomu zaawansowanego, stojak na karty, kostkę.

Gry w podobnym, zimowym klimacie: „North Pole Expedition”, „Wyprawa na biegun”, „Honeycombs blue”, „Snowman dice”, „Hej to moja ryba”, „Ice Cool” („Ice Cool 2”), „Pingolo”, „Pingwiny na lodzie” (łamigłówka). Idealnie sprawdzi się, jako wypełniacz wieczoru przed, np. „Wieczna zima” lub „Paleo”.

Niektórzy uczestnicy tej rodziny gier zarzucali autorowi, że losowy dobór łamigłówek, różny dla każdego gracza jest niesprawiedliwy, w „Ubongo Lines” ścigamy się do ułożenia tego samego wzoru, nie inaczej jest w „Tuki”, chociaż dróg do sukcesu jest więcej i ta dowolność kreacji jest czymś nowym i zarazem atrakcyjnym dla tej serii!

Innowacją w tej grze jest wprowadzenie mechaniki „stacking and balancing”, czyli układania z równoważeniem, na wzór gier „Menara”, „Riff Raff”, „Kuku na muniu”, „Ale cyrk!”, „Baobab”, „Crazy tower”, „Bausack”, „Sarah’s vision”, „Pakalaka”, „Talo”.

Rzut kością decyduje, w jakiej pozycji zostanie ustawiony odtwarzany wzór w stojaku. Punkt na ściance oznacza, że barwne kamienie dotykają bloku śniegu (nie stykają się bezpośrednio z podłożem gry, np. blatem stołu), brak punktu, przeciwnie – jeden z kolorowych bloków leży bezpośrednio na polu gry. Białe bloki śniegu mogą być ustawiane jako podpory lub elementy zapewniające równowagę. Nie trzeba zużyć wszystkich bloków śniegu.

Ostatni z uczestników, który nie ułożył jeszcze wzoru zdobywa kartę. Grę kończymy w momencie, kiedy któraś z osób ma 5 kart – przy zabawie w parze, przegrywa ona grę, dla rozgrywek 3-4 osobowych następuje wtedy runda finałowa – pierwszy, kto teraz odtworzy wzór wygra grę.

Podczas zabawy podoba mi się swoboda projektowania z bloków, dynamiczna ze względu na wyścig z konkurentami, ale jednak nie ograniczająca wyboru gracza. Zastanawia mnie finał gry, ponieważ gracz najsłabszy odpada, ale z pozostałych biorących udział, zwycięzca ostatniej rundy niekoniecznie musi mieć mniej kart od rywali, po prostu ma być szybszy na finiszu – to się może nie podobać, ale na pewno jest emocjonujące! W tej grze najpierw walczymy, żeby nie być najgorszym – z 5 karnymi kartami, a potem, żeby być najlepszym – pierwszym do zamykającej grę karty (takie zakończenie jest oryginalne, zaskakuje).

Na chwilę obecną ze wszystkich gier autora w domu zostawiłbym „Ubongo Lines” i właśnie „Tuki”; mam sentyment do „Ubongo 3D”, ale te dwie pozycje mi wystarczają i dają radość z projektowania, również niepotrzebna mi już stara „Jenga”.

Tuki” jest kamieniem milowym dla tej serii, ponieważ pierwszy raz budowanie z bloków daje więcej możliwości, nie zamyka w schemacie dokładnego, sprecyzowanego rozwiązania konkretnej łamigłówki (zagadki). Układanie puzzli wzbogacone o równoważenie to genialny pomysł i wygoda działania, tutaj czujesz, że twoja wieża stromo wspina się ku niebu! Postawiono na decyzyjność gracza, pomysłowość i jego nieskrępowaną wyobraźnię – to wyróżnia produkt spośród pozostałych i dlatego warto go mieć w kolekcji!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy EGMONT

Film: „Tuki” – unboxing

Film: „Tuki” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Birdwood Games, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Draco Ideas, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edukarcianki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Gra w Relacje, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mama Maluje, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Petersen Games, Phalanx Games, Phantasio Games, PhantomLab, Phase Shift Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Polskie Gry Planszowe, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stone Age Distractions, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Surfin’ Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!