Recenzja gry Survive The Island

„The Island”, która obecnie otrzymała dodatkowo „przeżycie” w nazwie, była już w 2012 roku nominowana w Hiszpanii do najlepszej gry roku, zwyciężyła wtedy „Santiago de Cuba”, z kolei rok później w plebiscycie na włoską grę roku musiała ustąpić pierwszeństwa „Via Magica” (wówczas jako elegancka „Rise of Augustus”), czy w kolejnym roku da radę? Zapraszam do recenzji tej przebojowej gry rodzinnej.
„Survive The Island” (org. „Escape from Atlantis”) to gra planszowa dla 2-5 osób, dzieci w wieku od 8 lat, z czasem partii zajmującym ok. 45 minut. Projektował Julian Courtland-Smith, za oprawę graficzną odpowiada Lina Cossette („Brass: Birmingham”, „Radlands”, „Steampunk Rally”). Technicznie otrzymujemy ruch po siatce na modułowej planszy z zapamiętywaniem punktów za pionki, które należy doprowadzić do bezpiecznej przystani (przy okazji zatapiając konkurencję).
Podobne gry pokazywane na blogu (technicznie lub tematycznie): „Zakazana wyspa”, „Robinson Crusoe”, „Tobago”, „Wyspa skarbów”, „Zaginiona wyspa Arnak”, „Spirit Island”, „Wyspa dinozaurów”, „Laguna”, „Palm Island”, „Mahe”, „Loot of Lima”, „Papua”. Łamigłówka – „Dinozaury Tajemnicza wyspa”
Podczas otwarcia – fajerwerki ilustracyjne nie tylko na wieczku! Pięknie wykrojone rekiny, morskie węże i gady na wzór japońskiej godzilla – wszystkie malowane, cudo! Podoba mi się również, że kafle różnią się nie tylko z obrazka, ale też grubością tektury, znaczy się góry są rzeczywiście wyższe od lasów a te od plaży. Odrobinę nietypowe, że to rekiny są zielone, a wielki jaszczur niebieski, bo można by odwrotnie, ale to przecież gra fantasy.
Po rozmieszczeniu pionków i tratw na losowo złożonej z kafli planszy gry następuje ruch pionków (o pojedyncze pole do 3 razy, może stać kilka na tym samym miejscu), z podziałem na pieszy (po terenie lądu, tratwy), wpław (raz w turze na pionek, z lub do pola wody), tratwą (sąsiednie pole z przewagą lub wyrównaniem do reszty na pokładzie, czyli kontrolą łajby). Przemieszczenie może zostać wsparte aktywacją zdobytych płytek (zielone obramowanie), np. wiosła zwiększają zasięg tratwy, delfin porusza pływaka, zanurzenie, kość stworów i odstraszacz przemieszczają potwory.
Po ruchu ludzików zatapiamy wyspę – począwszy od najcieńszych płytek usuwamy pojedynczą lub dwie, kiedy nie mamy ludzików do uratowania. To teraz zdobywamy gromadzone przez nas zdolności oraz natychmiastowo aktywujemy akcje z czerwonym obramowaniem na kafli, np. umieszczanie stworów, tratwy, usuwanie elementów z wiru (centrum i sąsiednie miejsca), aktywowanie licznika końca gry (3 wulkany widoczne na planszy).
Ostatnią fazą w kolejce gracza jest rzut kością dla przesunięcia stwora. Rekin eliminuje pływaków (ruch o 1-2 pola), wąż morski niszczy tratwy i zatapia pływaków (ruch o 1 pole), kaiju niszczy tratwy i przesuwa ludziki i stwory na sąsiednie pola (godzila porusza się o 1 pole morza lub 2 pola lądu, jedyny stwór wychodzący z wody).
Odwracanie kafli i wulkany kojarzą mi się z „Tikal”. Całokształt zabawy przypomina „Zakazaną wyspę”, ale z samą tylko ucieczką i nie w kooperacji. Walka o przeżycie w dziczy, w odcięciu od cywilizacji, od zawsze związane jest z Robinsonem, ale ta gra nie jest tak zaawansowana, za to familijna i szybka do nauki, bardziej dostępna.
„Survive The Island” to świetna gra, najlepiej spisująca się w składzie 4 uczestników. Walcząc o przetrwanie w parze, każdy z nas kontroluje dwa zestawy pionków i gra się przyjemnie, ale bardziej schematycznie, planowo – trochę jak w grach logicznych. Prawdziwe emocje pojawiają się, kiedy zespoły dowodzone przez indywidualnych graczy rywalizują o limitowane miejsca na tratwach, a każdy z nas walczy jak o ostatnią szalupę z Titanica! Negatywna interakcja daje tej grze wiele dynamizmu, ponieważ wykorzystujemy dzikie bestie, aby utorować sobie lepszą pozycję w kolejce po ratunek. Losowość z rzutu kością tutaj nie przeszkadza, ponieważ gra jest dzięki temu mniej przewidywalna. Wartości pionków nie są sobie równe, dzięki czemu wybrane z nich mają pierwszeństwo w drodze po pomoc – dają wyższe noty na koniec i są przysłowiowym „oczkiem w głowie”, co także mocno angażuje.
Życzyłbym sobie, żeby konkurencyjna zakazana „Wyspa” była nominowana do gry roku, ponieważ ze względu na swój dynamizm, surwiwalową tematykę, jakość wykonania i atmosferę emocjonującej przygody – zasługuje, żeby mieć szansę zdobycia nagrody za najlepszą grę rodzinną!
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy
Film: „Survive The Island” – unboxing
Film: „Survive The Island” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Birdwood Games, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Draco Ideas, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edukarcianki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Gra w Relacje, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mama Maluje, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Petersen Games, Phalanx Games, Phantasio Games, PhantomLab, Phase Shift Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Polskie Gry Planszowe, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skarpa Warszawska, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stone Age Distractions, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Surfin’ Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!